Godaste dinkellimpan

Detta recept kommer från "GI för hela familjen - Gott och nyttigt för alla åldrar" av Ulrika Davidsson. Det är en alldeles fantastisk kokbok fylld med GI-recept som det går att plocka en massa från även för vegetarianer.

Dinkellimpa, 2 st

10 dl fullkornsdinkel
7 dl dinkelsikt
25 gr jäst
1 tsk socker (endast för jäsningsprocessen)
6 ½ dl fingervarmt vatten
2 tsk salt
½ dl olivolja
2 dl kokta dinkelkorn
1 dl solrosfrön
1 rivet äpple
olja till formarna

Lägg allt mjöl i en bunke. Gör en lite grop i mitten och smula ner jästen. Tillsätt sockret och 1 dl av vattnet. Låt jäsa under bakduk 40 min. Koka dinkelkornen enligt anvisningar på paketet.
Rör ner salt, olja, dinkelkorn, solrosfrön och resten av vattnet. Knåda degen väl och låt jäsa ytterligare 40 min. Sätt ugnen på 250 gr.
Häll degen i 2 smorda bakformar à 1 ½ l. Platta till. Jäs under bakduk i 30 mIn. Grädda bröden 10 min. Sänk sedan värmen till 200 gr. och grädda ytterligare 20 min.

Går alldeles utmärkt att både frysa och rosta i brödrost. Dessutom håller sig detta luftiga bröd saftigt i flera dagar eftersom degen får jäsa så länge.


Här är också en kanon-bra bok av Klara Desser. Fylld med mums! ♣

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0