"Allt för min syster"

Har nyss läst ut "Allt för min syster" av Jodi Picoult. Det är den andra av hennes böcker som jag läser, den första; "Försvinnanden", älskade jag så jag hade stora förväntingar på denna. Förväntningar som verkligen införlivades!

Annam 13 år, är en s.k "designer-baby" till sin storasyster Kate. Ett begrepp hennes föräldrar inte riktig vill kännas vid men ett faktum som ännu kvarstår. Genom åren har hon ställt upp för sin svårt leukemi-sjuka syster med donationer av benmärg, blod och blodplättar. Den första donationen gjordes i samband med att Anna's navelsträng klipptes. Nu vill föräldrarna att hon ska donera en av sina njurar till Kate, men nu orkar inte Anna mer. I ett försök att återta rätten till sin kropp kontaktar hon advokat Campbell Alexander och deras process börjar.

Jag sträckläste denna bok under en regning dag på landet. Jag kunde inte lägga ifrån mig den en endaste sekund. Boken är skriven så att varje kapitel är en av personerna ur boken och så var även "Försvinnanden". Gillar det sättet, det gör det roligare att läsa. Den är inte förutsägbar för fem öre och det finns flertalet side-stories som man får följa jämte rättsprocessen. Slutet är ovanligt och tog ett tag att smälta.

♣♣♣♣♣/5

Första boken som fått full pott hittills!

  Bild lånad från Adlibris.



Kommentarer
Postat av: Lisa

Visst är den bra!! Jag hörde två kvinnor prata om den i omklädningsrummet på badhuset för ett par år sen. Den lät så bra att jag frågade vad den hette och så. Jag sträckläste den också. Sen har jag läst två böcker till av henne, den ena var försvinnanden och den andra kommer jag inte ihåg vad den hette, men den handlade om amish-folket och ett spädbarnsmord.



/Lisa

2008-07-16 @ 15:28:26
Postat av: Malin Harju

Lisa: Ja, det är en av de bästa jag läst! Tack för tipset om Amish-folket, lät som något jag skulle kunna gilla; ska hålla utkik efter den nästa gång jag beställer hem fler böcker!



Tufft att du frågade vad boken hette, då fick du ett bra lästips på köpet!



Ha det fin-fint!



Kramalin

2008-07-17 @ 08:47:38
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0