Tigerkaka

Eftersom jag kom över ekologiska apelsiner då jag handlade sist tror jag det blir en Tigerkaka idag!

200 gr. ekologiskt rumstempererat smör
1,75 dl. ekologiskt råsocker
3 ekologiska ägg
4 dl. ekologiskt siktat dinkelmjöl
1 tsk. bakpulver
1 dl. KRAV-märkt Oatley

2 msk. ekologisk kakao
1 tsk. ekologiskt vaniljessens
rivet skal från 1 ekologisk apelsin

Smörj och bröa en teflonfri avlång form. Rör smöret och sockret ljust och pösigt. Blanda ner ett är i taget under omrörning. Tillsätt mjölet blandat med bakpulvret, och havremjölken. Häll av hälften av smeten i en skål och smaksätt med kakao. Smaksätt återstående smet med vaniljsocker och apelsin. Häll först hälften av den ljusa smeten i formen, tillsätt all den mörka smeten och sist toppas den ljusa igen. Dra en gaffel genom smeten så att det blir ett marmorerat mönster på den färdiga kakan.

Grädda i nedre delen av ugnen ca. 45-60 min.


 Bild lånad härifrån.


Kommentarer
Postat av: maximalin

När du använde havregrädde i sockerkakan, kan du helt hoppa över äggen! Blir precis lika bra, och ännu mer miljövänligt. Och tänk på hönorna, vad glada dom blir!

2008-07-22 @ 17:23:54
URL: http://malinmaskros.blogg.se/maximalin
Postat av: Malin Harju

maximalin: Tack för tipset, det visste jag inte!



/Malin

2008-07-22 @ 21:10:55
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0