Karragenan

Det finns ett förtjockningsmedel som heter karragenan som jag tycker att man regelbundet stöter på i vissa matvaror, speciellt mejeriprodukter. E-numret är E 407 eller E 407a, och jag har fått för mig att det inte är bra. Gillar ju inte tillsatser överhuvudtaget, och då jag hittade denna tillsats i ekologisk grädde surnade jag till ordentligt. I icke-ekologisk grädde finns den nämligen inte.
Bestämde mig därför att kolla upp det lite. Som vanligt är alla kursiverade ord klickbara länkar, scrolla ner ibland för att hitta om just karragenan, och alla "karragenan" i texten länkar till mer fakta om ämnet.

Karragenan framställs ur rödalger och är en grupp kemiska ämnen där alla är polysackarider (en sockerart)  med sulfatgrupper (salter av svavelsyra). Om man googlar vidare så finner man information om att karragenan används som förtjockningsmedel i både schampo, tandkräm och hudvårdsprodukter. Det kan väl inte vara hälsosamt att samma förtjockningsmedel används i både livsmedel och kroppsprodukter? En artikel som Aftonbladet skrivit stör sig på samma sak som jag, d.v.s. att KRAV-märkta produkter använder karragenan. Hälsokostundersökaren Roy Firus menar att KRAV-maten innehåller brister och att upptill 30 % av innehållet inte är KRAV-märkt och att maten innehåller cancerframkallande ämnen. Visst är det fantastiskt?
KRAV har hursomhaver godkänt karragenan och har det på sin lista över "positiva E-nummer" trots att flera undersökningar indikerar att karragenan kan ligga bakom både cancer och fosterskador. Roy tycker att KRAV borde ha reagerat eftersom både Änglamark och Provamel säljer KRAV-märkta produkter med karragenan i även fast det finns andra alternativ till förtjockningsmedel. SIA (som ligger bakom världens godaste KRAV-märkta glass!) använder t.ex. fruktkärnmjöl i sina produkter och detta ska enligt Firus vara ofarligt.

Greenoption gör även reklam för att karragenan ska kunna användas som ett ersättningsmedel för t.ex. det animaliska gelatinet. Och jag förstår dem, man kan ju tycka att karragenan ska vara naturligt eftersom det framställs ur en alg. Dessutom kan man ju fundera över hur mycket av det marina mångfaldet som påverkas av alg-skövling för framställandet av förtjockningsmedlet?

Förstår ni nu att jag och Johan i första hand alltid köper tillsatsfri mat, även före ett KRAV-märkt eller ekologiskt alternativ?
Inför våra kalas i helgen är det vi som köper "vanlig" (läs griftfri) grädde till tårtorna!


Kommentarer
Postat av: anna

Intressant att du tar upp just detta! När jag gjorde mitt examensarbete på min utbildning kom jag i kontakt med alg-industrin i Tanzania, närmare bestämt på Zanzibar.



Enligt de forskare vi kom i kontakt med inom ämnet är inte Karragenan hälsofarligt, snarare tvärt om och betydligt bättre än syntetiska alternativ. Detta var ju dock ganska få personer och på ett litet universitet (University of Dar es Salaam) så om det stämmer med annan forskning vet jag tyvärr inte.



Att "alg-skövlingen" som du kallar det skulle vara skadlig för den marina mångfalden tror jag faktiskt inte. Algerna odlas helt utan bekämpnings- eller gödningsmedel och inga naturliga bestånd rörs. På de odlingar vi besökte gick det till så att man tog skott ifrån vuxna alger och knöt fast på ett snöre som sedan fästes mellan två träpinnar som stacks ner i sandbotten längs långgrunda stränder. Där fick algerna växa till sig innan de plockades för hand och torkades i solen. Denna odlingsmetod kommer från början ifrån Filippinerna och är den klart vanligaste i sydostasien och östafrika.



Trots att detta har jag mycket starka invändningar mot branschen men det beror enbart på hur odlarna behandlas. I Tanzania gick det till så att två eller tre stora globala företag hade "delat upp" byarna längs kusten mellan sig så att odlarna i en viss by bara hade rätt att sälja till en viss uppköpare. Detta gjorde att priserna pressades extremt lågt för de redan fattiga odlarna. Eftersom de inte hade någon möjlighet att påverka priserna och dessutom sällan några verkliga alternativ till sysselsättning var många närapå livegna och helt i storföretagens händer. Företagen exporterade sedan algerna och processade dem i europa eller nordamerika för att sedan sälja sina produkter med god vinst. Minimalt med pengar tillbaka både till de enskilda odlarna och till de ofta mycket fattiga länder där algerna odlas.



Oj, blev visst extremt lång kommentar - Sorry! Har svårt att låta bli att engagera mig bara :-)

2008-06-12 @ 09:47:46
Postat av: Malin Harju

anna: TACK så hemskt mycket för att du tog dig tid att svara på inlägget! Härligt med engagerade läsare! :D Skönt att det marina mångfaldet inte verkar påverkas, det lät sunt det du sa. Dock lät det inte alls sunt med odlarnas arbetsvillkor och rättigheter. Fair Trade?

Det som gör mig brydd är just det att en naturlig alg kan vara cancerframkallande. Vad kan det bero på? Rätt mycket forskning verkar ju ändå tyda på att karragenan kan vara skadligt. Kan det kanske bero på miljögifter i vattnet eller vad?



Tack i alla fall för att du engagerade dig, det uppskattas!



Lycka, hälsa och välgång!



Malin

2008-06-12 @ 09:52:06
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Ika

Intressant, även med Annas kommentar. Jag skulle också vilja veta mer om orsakerna till att karragenan eventuellt är cancerframkallande, annars har jag uppfattat algtillsatser som ganska trygga. Tänker t.ex. på agar-agar, annat ett algbaserat förtjockningsmedel som ofta används i stället för gelatin.



Sedan måste jag protestera lite när du skriver att det inte kan vara hälsosamt att samma tillsatsämne används i både livsmedel och kroppsvårdsprodukter. jag skulle vilja vända lite på det här: Vi vet ju att många kroppsvårdsprodukter innehåller ämnen som inte är speciellt hälsosamma. medge att det i så fall känns bra om man använder en produkt som innehåller saker som t.o.m. är godkända för livsmedelsbruk.



Jag brukar t.ex. använda honung som ansiktsmask eller hårvårdsmedel. Inte gör det väl honungen till ett sämre livsmedel?

2008-06-12 @ 12:36:35
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Malin Harju

Ika: Ja, det är ju det jag också skulle vilja veta men hittade lite belägg för; hur kan en produkt som växer natrligt i havet vara cancerframkallande? Beror det då kanske på eventuella miljögifter som jag skrev ovan i svaret till Anna?



Jag förstår ditt resonemang gällande att det skulle vara bra att använda en produkt godkänd för livsmedelsbruk, men det det hela handlar om från min sida är ju att det kanske inte är så bra att den är godkänd för livsmedelsbruk om den nu är cancerframkallande eller kan ge fosterskador. Skulle därför inte vilja smörja in mig med det eller borsta mina tänder med det.



Klart att honung inte är ett dåligt livsmedel för att du har det i ansiktet, men honungen finns ju som ren naturprodukt. Karragenan är visserligen en produkt som finns naturligt i havet men som ändå måste tas om hand för att kunna finnas i ett livsmedel som förtjockningsmedel.



Tack för dina åsikter!

2008-06-12 @ 12:45:56
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: maria i oslo

Oj. Jag som just vispat 2 paket med Eko grädde och lagt på jordgubbstårtan jag lagat till min lillebrors studentkalas imorgon... Är på besök i Sverige och står för det mesta av maten. Har lagat massor med näringsrik ekologiisk mat och tänkte att den klassiska tårtan som mormor & morfar absolut inte kan bvara utan skulle få ekogrädde iallafall. Så var grädden inte mycket bättre ändå.... Orkade inte läsa hela inlägget men förstår att jag i fortsättningen köper vanlig grädde. Fast - hur ofta använder jag grädde...? :)



Kram

2008-06-12 @ 21:07:02
Postat av: Malin Harju

maria i oslo: Vad mysigt med studentkalas! :D



Det är ju som du säger; hur ofta äter man grädde? Men det som stör är i fall det nu är cancerframkallande och KRAV godkänner det...



Ha en toppenfin dag, vännen!



Kramalin



2008-06-13 @ 08:21:27
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: maria i oslo

Tack =) Allt blev succè =) Med allt från gazpacho till hallongrottor ;)

2008-06-13 @ 21:37:43
Postat av: Malin Harju

maria i oslo: Härligt! Ph, hallongrottor lät ju mums! Jag har sedan tidigare bakat minttoppar bl.a. till vårt kalas, också en gammal "hederlig" trotjänare!



Kramalin

2008-06-14 @ 07:41:54
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Anna Öberg

Hmm, kan detta variera regionalt? Här i Ö-götland så står det inget om att EKO-grädde (arla) skulle innehålla ngt annat än ren grädde. Borde det inte stå på förpackningen om det innehåller carrageenan?

2008-06-16 @ 00:41:49
Postat av: Malin Harju

Anna Öberg: Det borde absolut stå på förpackningen. En annan läsare sa att Skånemejerier heller inte hade karragenan i, så det verkar vara något norrländskt. typiskt ;)

2008-06-16 @ 07:14:40
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Anna Öberg

Vad skönt, då kan jag fortsätta med EKO-grädde då! Men synd om er i Norrland...

2008-06-16 @ 17:50:49
Postat av: Malin Harju

Anna Öberg: Precis; good for you, bad for us! ;)

2008-06-17 @ 07:26:05
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Ika

Återgår till det här inlägget... Jag bir ju i österbotten, och kollade upp Valios ekologiska grädde när jag handlöade häromveckan. Även här innehåller ekogrädden karragenan, men med en förklaring - karragenan ska tydligen göra homogeniseringen obehövlig.

I det här sammanhanget kan det ju vara intressant att veta att valio inte homogeniserar ekomjölken heller - superbra tycker jag. Men nog tycker man ju att vi konsumenter kunde vänja oss med lite fettklumpar i ohomogeniserad grädde hellre än att äta den med tillsats av karragenan. Homogeniseringen i sig har ju också fått viss kritik, inom vissa kretsar anser man att dne är skadlig, bland annat för att mjölkfettet spjälks i så små beståndsdelar. Jag är jätteglad att ekomjölken här inte homogeniseras. Har mycket hellre mjölk i kylen som måste skakas om för att blanda ut grädden än dricker mjölk som har genomgått extra behandlingar.

2008-07-31 @ 15:48:56
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Malin Harju

Ika: Jag håller helt med dig, hellre en naturlig mjölk som "kräver sina skak" än en fullproppad med skit!



Tack så hemskt mycket för att du tagit dig tid att kolla upp detta samt för att du delar med dig av dina kloka upplevelser!



Hoppas du får en fantastiskt slut på sommaren!



Kramalin

2008-08-03 @ 09:22:23
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Bertil

Intressant ämne ni diskuterar här!



Har själv sedan en tid intresserat mig för karragen då jag läst om dess skadlighet.

Blev irriterad då jag upptäckte att min Karv-tandkräm innehöll just karragen (hörde av mig till företaget men fick en allt annat en övertygande förklaring till om karragenet var skadligt eller ej).



En ofarlig naturprodukt eller ett cancerogent ämne?

Ord verkar stå mot ord.

Men det är ju som alltid fakta det handlar om.



Så huvudfrågan verkar vara - var finns fakta:

Var finns källan till fakta om karragenets skadlighet - respektive oskadlighet?

Av vem/vilka har dessa respektive fakta belagts?



Skulle mycket uppskatta svar på dessa frågor då jag själv inte hittat några tillförlitliga källor ännu.



Mvh

Bertil

2008-12-13 @ 14:19:33
Postat av: Malin Harju

Bertil: Har själv inte blivit klokare sedan inlägget skrevs, hoppas fortfarande på mer klarhet i ämnet!

2008-12-16 @ 13:11:05
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Bertil

Malin: Roy Firus har lagt upp en <em><font color="red"><a href="http://hem.passagen.se/enummer/enr03.html"> lista med tillsatser</a></font></em> (e-tillsatser) som är mycket informativ och som också innehåller en referenslista sist i dokumentet.

Jag saknar dock länkar och utförligare information till respektive referens och har skrivit till Roy med förhoppning om att listan skall uppdateras med sådan information.

Jag har faktiskt också frågat honom om han vet var forskningsresultaten om skadliga biverkningar av karragen kommer ifrån. Förhoppningsvis kan han svara också på det.



mvh

Bertil

2008-12-17 @ 01:15:32
Postat av: Bertil

Ledsen om det föregående inlägget blev något kryptiskt. Trodde det var möjligt att lägga in HTML-taggar i texten för att formge och göra enkla länkar. Det gjorde det alltså inte. Effekten blev den helt motsatta.

Länken jag la in är alltså: http://hem.passagen.se/enummer/enr03.html

Nu kanske den framgår bättre än dold i HTML-koden.

2008-12-17 @ 01:21:34
Postat av: Malin Harju

Bertil: Tack snälla för att du tagit dig tid att kolla upp detta! :)

2008-12-17 @ 08:24:19
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Anonym

Malin: Ingen orsak. Observera dock att man, av någon okänd anledning, hamnar några sidor in i det länkade dokumentet. Det är totalt 13 sidor och dessa hittar man längst ner på respektive sida.



Har dock inte fått något svar från Roy ännu.



Skall också passa på att lägga in en rättelse:

I just mitt fall var det inte karragenan (eller karragenen som det kallas i den bifogade listan) utan alginat som ingick i den ekologiska tandkräm jag nämnde i mitt första inlägg.

Alginat finns också i listan - just innan karragenen - och uppträder i lite olika skepnader (E400 = alginsyra, samt E401 - E405 som är olika former av alginat.)

Det man vill veta är om det "naturliga" alginat som används i tandkrämer är det samma som det som sorterar under de olika E-numren.

Det kunde alltså inte företaget i fråga ge något klart besked om.

Kanske finns det någon annan i forumet som kan svara på det?

2008-12-18 @ 20:57:52
Postat av: Bertil

Det förra inlägget var av mig, Bertil.

Vet inte varför det inte kom med då (sidan krånglade i.o.f.s. en del när jag postade inlägget - första gången fungerade det inte alls utan jag fick göra om det och så blev det som det blev - kanske en bugg att kolla om det finns fler som haft problemet).



Samma ska hände igen: Fick posta om inlägget. Kanske är en bugg trots allt...

Nu får vi se om mitt namn kommer med.

2008-12-18 @ 22:53:22
Postat av: Bertil

he,he.. I det här fallet berodde det på brist i sidans uppdatering (förmodligen något med cache-funktionen)

Bertil

2008-12-18 @ 23:08:18
Postat av: roffe

Det var mycket negativt om karragena, nu vet jag att jag har kommit rätt,vad skall jag använda istället för karragenan i sillinläggningar och var kan jag köpa de produkterna ?

mvh

roffe

2009-03-17 @ 10:07:40
Postat av: Malin Harju

roffe: Testa med agar agar. Det köps på Grön Gåva, www.grongava.com



Lycka till!

2009-03-18 @ 08:07:11
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: fiendishrabbit

Ika: "Ja, det är ju det jag också skulle vilja veta men hittade lite belägg för; hur kan en produkt som växer natrligt i havet vara cancerframkallande? Beror det då kanske på eventuella miljögifter som jag skrev ovan i svaret till Anna?"



"växer naturlig" är inte det samma som "nyttigt". Det är en av de farligaste missuppfattningarna som finns.

Tobak och kokalöv är också "helt naturliga".

Växter&djur där ute existerar inte för att vi ska äta dem. Det existerar för sin egen skull och att de är ätbara är helt enkelt naturens gång (dvs, vi är designade för att äta dem, de är inte designade för att bli ätna av oss). Det betyder att växter&djur kan vara giftiga och farliga, eller helt enkelt inte särskilt nyttiga.

Det gäller till och med för frukter vars hela syfte är att bli uppätna (för att sprida fröna), då växter (från ett selektionsperspektiv) skiter fullständigt i om du trillar av pinnen efter att du har gjort din roll i dess livscykel (så länge som det kommer en annan varelse som uppfyller samma roll nästa gång).

2009-04-26 @ 11:53:53
Postat av: Jimmy

Jo! Karragenan kan vara cancerogent om man får i sig ca 400 gram om dagen. Snitt konsumtionen idag är ungefär 50 mg om dagen. Dvs ungefär en tiotusen del. ADI baserar sig på att ca 200 gram om dagen tycks vara ofarligt. Att diskutera cancer i samma mening som karragenan som livsmedelsingrediens förefaller synnerligen oseriöst! Man har använt karragenan i livsmedel i ca 600 år i västvärlden.

2009-06-03 @ 00:28:32
Postat av: Lionardo

Jo, detta sista låter som livsmedelsindustrins argument. "Allt kan ju vara farligt om man bara äter för mycket av det ...." Och en tiotusendel låter ju betryggande lite. Men sanningen är väl den att 1) forskningen och livsmedelsindustrin vet inte säkert om karragenan är cancerframkallande eller har andra hälsorisker för människor, men man misstänker det. 2) man vet inte heller vilka nivåer som är skadliga för människor ... men ...

3) det finns ekonomiska intressen för tillsatser i mat: livsmedelsproducenterna vill gärna "piffa upp" maten med diverse tillsatser, det är billigare än äkta vara, och så länge forskarna är osäkra så kommer de tveksamma tillsatserna att finnas i vår mat. DET tycker jag är oseriöst.

Ska vi som konsumenter verkligen acceptera att industrin häller i diverse kemikalier i våra livsmedel? Det är dags att bojkotta produkter med karragenan!

2009-07-21 @ 01:15:44
Postat av: Ben

Det här är ju bara löjligt, äter du en gräddtårta med eko-grädde så löper du betydligt större risk att få hälsoproblem av grädden, än av den lilla mängd karragenan som finns i grädden. Visst är det konstigt att man ska vara tvungen att tillsätta förtjockningsmedel till grädde, men om alternativet är att processa den ytterligare så kanske det har sina fördelar.



Och att förvånas över att växter kan innehålla skadliga ämnen tyder bara på författarens okunskap om naturen.



Sen förstår jag inte hysterin över sk. "tillsatser" visst, alla är inte jättenyttiga eller ens nödvändiga, men mycket av det som kallas tillsattser kallar man för ingredienser om maten tillagas i det egna köket.

2009-09-02 @ 17:48:31
Postat av: Emil

Enligt toxikologi så är det koncentrationen/mängden som avgör om det ger skada eller ej. Det är ju därför aspartam (som jag tex får mig) ej räknas som skadligt om man nu inte får i sig 5 liter lightläst/dryck per/dag under lång tid.

2009-10-17 @ 20:37:14
Postat av: Kstina

Lionardo: Allt är giftigt beroende på dosen! Och det är inte livsmedelsindustrin som hittat på det... Man kan till och med bli förgiftad av för stor dos vatten (och då menar jag inte yttre drunkning). Den osmotiska effekten blir för kraftig om vi dricker allt för mycket allt för fort...



Karragenan som används i livsmedel är inte cancerframkallande enligt t.ex. shenet och andra faktasidor... Jag tror inte livsmedelsindustrin står som avsändare bakom dessa påståenden (sidor), men visst är det viktigt att känna till för- och nackdelar med tillsatser. Just nu verkar många tro mer på negativa påståenden än positiva... Det är helt enkelt modernt att vara skeptisk. Förmodligen en reaktion på att vi som konsumenter inte haft så stor kunskap förut inom detta område.

2009-12-05 @ 22:05:15
URL: http://kstina.blogspot.com
Postat av: Christian

Att tro att karragenan är ofarligt bara för att det står så på Shenet är ju bara dumt. Det forskas ständigt och de ändrar sig mycket.

Shenet är inte särskilt uppdaterade.



För det första kan ju karragenan vara naturligt giftigt, för det andra - vet vi att de inte använder lösningsmedel för att extrahera karragenan från algerna? Eller när det görs om till pulver, så att det kan tillsättas i livsmedel.



Det är ju ofta det som är farligt, hur de behandlar råvarorna industriellt.

Kanske är det det som gör att E407 har visats sigi vissa undersökningar varit cancerframkallande?

2010-03-24 @ 20:34:03
Postat av: Kajsa Arg

Man får väl inte skena i väg helt och hållet.

Att salt används i kosmetika som hudkrämer och tandkräm innebär väl inte att salt i sig blir ohälsosamt. Agar agar, också från en alg, används i både godis och - huvva! - till skålar med bakterieodlingar. Det gör inte algen i sig farlig. Vad gäller det cancerogena sägs det att man bör få i sig massor, och mycket av det vi äter till vardags är också cancerogent i övermått. För mycket och för lite skämmer allt.



Allt naturligt är inte nyttigt - idegran ger cellgifter, t.ex.

2010-12-23 @ 16:10:45
Postat av: GizMo

Hej

Har nyss hört om karragenen som börjat dyka upp lite här och där. Finns väl främst i 34% (i stället för 40% som är den normala fettprocenten som inte kemifierats) vispgrädde. Så kolla fetthalten! Och innehållsförteckningen, E407, alla E-nummer måste stå.

2012-01-24 @ 14:13:19
URL: http://halsodeckarinnan.blogspot.com
Postat av: Ida

Fruktkärnmjöl har även det ett E-nummer (410).

2012-02-13 @ 18:26:39
Postat av: Amorienom

Потерто ...


_________________
Vertu http://vip-telefony.ru/kat/gr/454/1/vertu.htm

2012-07-08 @ 03:17:34
URL: http://vip-telefony.ru/
Postat av: Avrora

http://agansk.ru/click/zarabotat-seicas

2012-07-20 @ 05:41:49
URL: http://agansk.ru/click/zarabotat-seicas
Postat av: heerceite

http://agansk.ru/click/zarabotat-seicas

2012-07-27 @ 14:08:25
URL: http://agansk.ru/click/zarabotat-seicas
Postat av: heerceite

http://agansk.ru/click/like_v_kontakte

2012-07-31 @ 03:26:46
URL: http://agansk.ru/click/like_v_kontakte
Postat av: Immanny

http://agansk.ru/click/zarabotok

2012-08-15 @ 21:28:15
URL: http://agansk.ru/click/zarabotok
Postat av: Mereinpurse

http://tsigankaaza.ru/strashnye-rozhdestvenskie-gadaniya-udel-smelyx-devushek/

Postat av: jobizdomarup

способы заработка в интернете
сайты для заработка в интернете
виды заработка в интернете
pfhf jnjr d bynthytnt
как заработать в интернете школьнику
как заработать денег в интернете
как заработать в интернете новичку
заработок в интернете с вложениями
заработок в интернете без особых усилий
методы заработка в интернете
способ заработка в интернете
заработай в сети
заработок в инете без вложений
на каком сайте можно заработать
варианты заработка в интернете
онлайн заработок без вложений
заработок в интернете на рекламе
реальные способы заработка в интернете
зарабатывать в интернете без вложений
заработок в интернете без вложений с нуля
заработок в интернете без вложений webmoney
сайты для заработка денег без вложений
заработок с помощью интернета
как заработать кучу денег
способы зарабатывания денег
как заработать деньги в инете
проверенный заработок в интернете
лёгкий заработок в интернете без вложений
как быстро заработать деньги без вложений
заработок онлайн без вложений
как сделать деньги в интернете
заработок денег в интернете без вложений
заработок в интернете без вложений форум
как заработать в интернете с вложениями
как заработать денег без вложений
зарабатывание денег в интернете
все виды заработка в интернете
автозаработок в интернете
заработать webmoney без вложений
scnhj ltymub
как можна заработать деньги
как заработать яндекс деньги без вложений
сайт для зарабатывания денег
лучший способ заработка в интернете
деньги онлайн заработать
лучшие способы заработка в интернете
помогите заработать денег
как выиграть деньги в интернете
реально ли зарабатывать в интернете
заработать яндекс деньги без вложений
способ заработать в интернете
как заработать немного денег в интернете
заработок в интернете для новичка
реальные способы заработать деньги
лучшие способы заработка
как заработать в интернете на рекламе
хочу зарабатывать в интернете
сайты для зарабатывания денег
метод заработка в интернете
способы заработать денег
как в интернете можно заработать деньги
помогите заработать в интернете
высокий заработок в интернете
как много заработать в интернете
хочу заработать деньги в интернете
форум заработок в интернете без вложений
kak zarabotat v internete
виды заработка в интернете без вложений
реально ли заработать деньги в интернете
способ заработать деньги в интернете
как заработать в интернети
как заработать с помощью интернета
zarabotka
заработок в интернете без риска
как заработать без вложений быстро
заработок в интернете с нуля без вложений
как заработать деньги в интернете реально
заработать реальные деньги в интернете
реально заработать деньги в интернете
заработать деньги быстро без вложений
как быстро заработать денег в интернете
как заработать деньги в интернете отзывы
лучший способ заработать деньги
как заработать деньги в интернети
заработок в интернете без вложени
заработай без вложений
новые виды заработка в интернете
заработать в интернете деньги
как зарабатывать в интернете на рекламе
как можно заработать деньги без вложений
как можно заработать в инете
как заработать в нете
как в инете заработать денег
простой способ заработать деньги
заработок в интернете без вложения
как можна заработать деньги в интернете
методы заработка в интернете без вложений
метод заработка
как заработать денег в инете
лучший способ заработать
я хочу заработать много денег
заработать большие деньги в интернете
как можна заработать в интернете
деньги из интернета
как в инете заработать деньги
kak zarabotat dengi
где можна заработать в интернете
заработай на интернет
способы заработка в интернете форум
как заработать деньги в сети
заработать денег в интернете без вложений
как заработать бабки
реальный способ заработка в интернете
kak zarabotat dengi v internete
выиграть деньги без вложений
заработок в интернете без вложений денег
как заработать в интернете без вложения
возможно ли заработать деньги в и


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0