Madrass eftelyses!

Efter sommaren kommer vi att restaurera upp en gammal tulla (vagga i trä) som vi funnit och tänkte att bebis skulle få sova i den första tiden. Kommer sedan att ha en spjälsäng och vi söker nu en madrass till den. Det kan vara en vuxenmadrass som vi själva kan beskära. Vill ha en utan skumgummi och efterlyser en tillverkad av t.ex. tagel, naturgummi, kokosfibrer el. dyl. Underlag till tullan går i värsta fall att fixa på annat sätt i form av ullfiltar el. dyl. som ma läger många på varandra.

Fick veta att det i Norge pågår forskning om att det eventuellt är skumgummit i madrasserna som ligger bakom många av de fall av oförklarlig spädbarnsdöd så därför känns valet av madrass extra viktigt för oss. Är den dessutom ergonomisk och tryckavlastande så blir vi ännu lyckligare!

Har mailat ett ställe där man kan bo ekologiskt vid havet, HavRo, för de gör reklam för den typ av madrass vi letar efter på sin hemsida, så jag hoppas de kan guida mig vidare!

Visst är det ett vackert ställe? Där ska jag bo vid något tillfälle!


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Ev. kan min kollega Sonja veta något. Kolla på www.sonjas-textilatelje.com/

Våra barn sov i en vagga från min farmor och hennes systrar. "Botten" bestod av två plankor med ett hål i mitten, där kisset kunde rinna ner i pottan som fanns under på golvet. Då var madrassen av halm. Därefter är vi många i släkten som haft denna vagga, men med vanlig madrass.

Ha en bra dag!

2008-06-05 @ 10:26:35
URL: http://www.medsols.se
Postat av: Susanne

Tyvärr kan jag inte hjälpa er, men jag ska hålla både öron och ögon öppna.



Idag tokbadade vovvarna för första gången i sina liv. Det var så varmt att de bara kastade sig ut i sjön, visseerligen för att hämta pinnar. De trodde nog att de var labradorer, typ! :-)

2008-06-05 @ 23:07:12
Postat av: Susanne igen

Jag måste bara tipsa er om Tjarn, mitt emellan Ö-vik och Umeå. Kolla på : http://www.tjarn.se/scripts/f2page.php

2008-06-05 @ 23:09:36
Postat av: Malin Harju

Kerstin: Tack! Jag ska kolla in Sonja så fort tillfälle ges!



Ha, ha, ja de sov säkert gott på det viset också! ;)



Susanne: Lotus har blivit en cool badkille nu, badat i flera veckor redan och det är VÄLDIGT olikt honom. Han hoppar morskt ut i vattnet för att plocka rätt på favoritbollen och stannar liksom kvar och njuter lite! Härligt att se!



Ska kolla in det då tillfälle ges!



Massa kramar till er!

2008-06-06 @ 09:27:09
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: hippihäxan

Innan första barnet kom rusade jag iväg till IKEA och köpte spjälsäng som vi bäddade efter alla konstens regler.

Tror du den användes? Inte de fyra första månaderna iallafall.... då sov hon bara hos mig. Så kan det gå när man lägger ner arbete och tid...

Annars låter det ju bra att hitta alternativ till skumgummi.

2008-06-06 @ 23:08:07
URL: http://emeliem.wordpress.com
Postat av: Malin Harju

hippihäxan: Ja, jag vet att de flesta säger det. Men vi har en hund som också sover i sängen så jag tror inte jag skulle våga ligga hund+Johan+Malin?bebis i en 1,30 cm säng...springer hellre upp mer och vet att ingen kläms ihjäl.



Tydligen är det fram till 2 års ålder man ska passa sig med skumgummit.



/ Malin

2008-06-07 @ 08:28:51
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Nad

Smart att efterlysa såhär!

Jag vill också få tag på en!

Hästens har madrasser till barn i tagel har jag för mig men är inte säker, plus priset kan vara lägre hos någon annan leverantör skulle jag tro?! Om där finnes?



Ja min tre månaders sover hos mig men på min yttersida. Har en hemmagjord sängsarj som gör att han inte kan ramla ur. Den var tänkt att hindra min treåring att ramla då han gärna kom och sov hos oss på nätterna och med lillebror i sängen skulle jag inte kunna hålla koll på att storebror låg kvar liksom. Men han slutade komma till oss strax efter lillebror kommit till världen. Blev nog inte lika mysigt längre... Så vi är ju två vuxna och en bebis på 1,80.

Två vuxna, en stor hund och en bebis på 1,30...? Nje... En tulla i rummet blir klokare :)

2008-06-07 @ 22:13:51
Postat av: hippihäxan

1.30? Hur smala är ni? Då förstår jag att du vill ha en separat säng! Varmt och gott med en hund också, men kanske inte så bra med bebis.

(Vi har en säng som är bredare än den är lång 2,10 tyder det på att vi inte vill ha så mycket närhet kanske...)

2008-06-07 @ 22:14:59
URL: http://emeliem.wordpress.com
Postat av: Malin Harju

Nad: Ok, Hästens kan ju få vara en plan B för som du säger; priset är säkert högt där bara för att det är en Hästens!



Ja, en tulla är klokare, men Lotus är ingen stor hund, han är en liten fis bara! :D Han rullar ihop sig till en liten boll då han ska sova och sover alltid vid fotändan men jag tycker ändå det känns trångt.

Vissa kanske tycker att man ska välja bort hunden i detta fall och låta bebisen sova i sängen, men vi vill att barnen ska sova själva i egna sängar och så småningom i sina egna rum och då känns detta smart. Självfallet får de komma till oss på natten med vid den tid de kan göra det själva är de så stora att Lotus inte kan störa på något vis.



hippihäxan: Ha, ha, ja ni kanske är lite avståndstagande med varandra? ;)

Skämt åsido, vi är inte smalare än andra, men vi har alltid sovit så tätt, mysigt och passar lill-hemmet bra där allt är lilleputt-anpassat!



Kramalin

2008-06-08 @ 08:49:37
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Nad

Fick för mig att Lotus var stor! En dag får jag träffa honom och se hans riktiga storlek :)



Han är ju en familjemedlem. Det är jättekänsligt att ändra något som ex vart familjemedlemmen ska sova. Vänd på det. Ni hade ett barn sedan tidigare som alltid fått sova med er, så skaffade ni hund och barnet fick flytta till egen säng för att hunden skulle få sova med er... går ju inte! Klart ni gör rätt tycker jag! Viktigt att hunden får en fin relation till barnet också.

2008-06-08 @ 20:54:32
Postat av: Nad

Jo. Hästens är väl fortfarande "bara" svenskt naturmateriel, inte ekologiskt? Så det du nu hittat är ju bättre!

2008-06-08 @ 20:56:12
Postat av: Malin Harju

Nad: Tack, precis så resonerar vi! :) Vi måste ju se till att du får träffa honom snart = att vi ala får träffas!



Ja, jag tror att Hästens inte har något ekologiskt, men svenskproducerat är ju också bra, då slipper man långa transporter...lurig ekvation det där!

2008-06-09 @ 06:18:26
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0