Minttoppar

Riktigt mysiga gammeldags-kakor som man vill sitta i en syrenberså och fika och dricka saft i gamla loppis-fyndade glas! En dag ska jag ha en syrenberså och då ska jag alltid äta minttoppar!

Minttoppar 60 st. 175 gr.

1 dl. florsocker *
200 gr. smör *
1 dl. potatismjöl *
4 dl. siktat dinkel *

Garnering;
100 gr. mörk choklad *
4 droppar pepparmyntolja

Ingredienser markerade med * är ekologiska hos oss.

Blanda socker, smör och de båda mjölsorterna. Rulla degen till små bollar och lägg de på en bakplåtspappersklädd plåt. Gör en liten fördjupning i kakans mitt.
Grädda mitt i ugnen ca. 10 min.
Låt kakorna kallana på plåten.

Smält chokladen i vattenbad och droppa i oljan. Fyll kakornas fördjupningar med choklden med hjälp av sprits eller tésked. Låt de stelna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0