Eco-fashion

Jag köper numer som sagt mina kläder endast från ekologiska kollektioner eller Secon Hand (bortsett från denna gång! Hmpf!). Nedan kommer tips på en del butiker jag tycker har snygga kläder. Modet varierar och smaken är som baken, så med andra ord kanske detta inte passar alla + att listan säkert skulle kunna göras betydligt längre, men Ni får hålla till godo med detta i nuläget. Vissa butiker säljer mer saker än kläder men som rubriken antyder så är det "fashion" vi riktat in oss på för tillfället.

Asfaltblomman har en kanon-bra länkguide till eko-butiker, secon handbutiker mm. i klädväg så börja gärna kolla där! De har både länkar till verkliga butiker i de större städerna samt alternativa butiker på nätet.

Hildur - säljer allt möjligt ekologiskt och är en alldeles fantastisk butik. Har en del kläder för både honom och henne.
Kii - trendig Umeå-butik som för ett tag sedan öppnade webshop. Har en del ekologiskt för både honom och henne.
Sweden organics - ett bra utbud av sköna, lite street-anpassade kläder. Dock verkar det endast vara damkläder.
Ekovaruhuset - ekologiska och rättvisemärkta designkläder. Här kan man läsa mer!
Ekohandel - säljer kläder för både män, kvinnor och barn. Gå in och välj kategorin "Kläder och skor" och klicka er vidare!
Sickatorpet - säljer barnkläder av eko-material.
Eco kid - säljer barnkläder av eko-material.
Minni Rekoaffair - ekologiska kläder på postorder för hela familjen!
Kaxig design - kläder för honom, henne och barn i ekologiska material!
Blue turtle - ekologiska skor för alla smaker och tycken!

Mint & vintage - butik som säljer både second hand-plagg (mint vintage eller vintage) och nya plagg (mint). Bl.a. finns Camilla Norrbacks ekologiska plagg här. Helt fantastiska!
Gudrun Sjödén vintage - second hand-plagg som en filial till Gudruns vanlig kollektioner.
New vintage - nyöppnad second handbutik med jättebra utbud!
Lily of the valley - vackert namn på vacker butik med vackra plagg. Enkelt va?

HM - uppdaterar sin Organic-collection ett par gånger per år. Bra basplagg till väldigt bra priser. Kvinnor, män och barn hittar sina plagg här eller i närmsta butik!
Lindex - har hakat på trenden med eko-tänk. Fina, enkla basplagg till både kvinnor och barn (verkar dock bara finnas i butik inte online).
Polarn o pyret - släppte sin första Svanen-märkta kollektion i höstas. Nu kommer nästa att finnas i närmsta butik, och jag hoppas att de även denna gång har med några kläder för kvinnor och mammor!
La Redoute - kläder för henne samt badlakan och påslakan i ekologisk bomull. Dock är det lite svårt att navigera fram till eko-plaggen så man får ha lite tålamod. Jag vet att de ska ha eko-kläder men lyckades inte hitta åt dem. Jag tror att man helt enkelt får söka på t.ex. klänningar och se om det finns ekologiska att välja mellan eller läsa på om de märken La Redoute har och på så vis få kunskap om vilka som har ekologiska plagg.
Någon annan som vet? 

Nu är Ni som sagt välkomn att fylla på om Ni vet mer om eko-kläder eller second hand-plagg. Vill även tipsa om det antal "bloppisar" (loppisar på bloggar) som börjat dyka upp här och där, samt klädbytarbloggar. Bra miljötänk med återvinning och det gillar vi!


Kommentarer
Postat av: VintageRetroPrinsessa

Bra tips.
Bästa tipset är ju ändå second hand / röda korset
/ liknade.
Då gör man världen en fin tjänst med.

ha det finast mvh J

2008-03-26 @ 12:10:16
URL: http://www.bambii.blogg.se
Postat av: Malin Harju

VintageRetroPrinsessa: Ja, det tycker jag med! Bättre att köpa det som redan är producerat samt att man som sagt bidrar till välgörenhet!

Ha det bäst du också!

/Malin

2008-03-26 @ 14:23:17
Postat av: Ellen

Jag är på g med ekologiskt och återbrukat i min blivande e-butik,
i lite skojjigare modeller! Det är lite tjatigt med alla basplagg på ekofronten. Jag köper mina tyger på second-hand, under mina vecko-räder, samt grossister. Håller på att experimentera med div. växtfärger och ritar kollektion/mönster. Tummen upp för din mycket läsvärda blogg!

2008-04-06 @ 16:31:32
URL: http://blogg.ellenwistrom.se
Postat av: Malin Harju

Ellen: Åh, vad kul! Växtfärgernas framfart tror jag starkt på! Likaså ba,bu som material.
Jag håller med dig, det är rätt tråkiga baskläder i de flesta eko-kollektioner. Och jag som är en klänningstjej är inte så dragen åt det!

Tack för berömmet, det värmer!
/Malin

2008-04-07 @ 05:08:57
Postat av: Annie

Hej! Vilken trevlig blogg du har! Har precis själv börjat blogga, kan aldrig bli för många ekoblogar :)
Tänkte bara nämna att på La Redoute har de samlat alla ekologiska och rättvisemärkta plugga under dam --> SPECIALKOLLEKTIONER (nästan längst ner på sidan) Så slipper man leta, som på Lindex webbshop :P

2008-04-11 @ 01:52:28
Postat av: Malin Harju

Annie: Tack för hjälpen! Hade lite problem att hitta...
Men på Lindex kan man ju välja. Om man först väljer dam efter själva introt så har de Ecologic by Lindex till höger. Klickar man där så kommer man till alla deras eko-plagg!

Må så gott!
/Malin

2008-04-11 @ 07:12:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0