Dinkel

Vi äter nästan uteslutande bara dinkel hemma. Det finns några sorter ekologiska grövre mjölsorter, typ graham och råg, men de är bara till för då vi ska baka något speciellt där just dessa behövs. I vår vardag använder vi bara dinkel. Den siktade dinkeln har vi då man normalt använder vetemjöl och fullkornsdinkel använder vi i grövre sammanhang.

Oftast köper vi vår dinkel på Grön Gåva och den Elisabeth säljer där kommer från Laban's kvarn på Gotland. Den är ekologisk och alldeles, alldeles underbar!

Det är rätt lätt att odla ekologisk dinkel då det är en tålig gröda, dock med ganska dålig avkastning. Fram till mitten av 1800-talet odlades grödan i stor utsträckning i centrala Europa innan odlingarna koncentrerades till Tyskland, Schweiz, Österrike och Belgien. Odlningen dog dock aldrig ut utan man korsade in vårt vanliga höstvete för att öka avkastningen. Detta ger dock inte alls den äkta, unika produkt som dinkel är utan en korsad sort. Idag finns endast 9 äkta, oförädlade lantsorter av dinkel.

Dinkel har ett omfattande användningsområde. Förutom mjöl - fullkornsmjöl och siktat mjöl - tillverkas helkorn, flingor, mannagryn, ris och kli. Vi äter dinkelhelkorn som substitut till ris och gör alltid vår mannagrynsgröt på dikelmannagryn. Man tillverkar också pasta av dinkel, både fullkorn och vanlig, och den pastan mättar mycket bättre än pasat gjord på durumvete, och dessutom har den ett lägre GI-värde.

Vissa speciella dinkelsorter används också i huvudsak till djurfoder.

 Bild lånad härifrån.


Kommentarer
Postat av: Olelsi

Jag brukar göra Dinkel plättar med banan i som sötningsmedel. Barna älskar dem och jag med...så himla gooa.



Kram Nettan i Hälsingland.

2009-02-02 @ 11:50:36
URL: http://olelsi.blogg.se/
Postat av: Anna Kittybloggarn

Tack för ett mycket intressant inlägg! Jag fick med mig en hel drös med nya fakta. Vi har köpt Warbro kvarns mannagrynsdinkel. Jag upplever den som lite för finmald så hela gröten blir lite....mjöligare kanske är det ord jag söker. Upplever du någon konsistensskillnad från vanliga mannagrynet och det ni köper nu?

2009-02-02 @ 12:05:12
URL: http://bloggenomkittydrew.blogspot.com/
Postat av: Malin Harju

Olelsi: Lät ju hur gott som helst! :P



Anna Kittybloggarn: Jag har inte tänkt på det...nej, jag tycker nog att det smakar likt. Kanske varierar från dinkelsort till dinkelsort?

2009-02-02 @ 12:08:22
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Annie

Låter jättebra allt det du säger, men efter att ha läst Fredrik Paulúns bok "sanningen om GI" så har jag blivit lite eftertänksam. Han säger att dinkelmjöl inte alls skiljer sig i GI-värde från vanligt vetemjöl. Har du någon uppfattning om hur det egentligen ligger till där?

2009-02-02 @ 12:13:51
URL: http://viviv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0