Dinkelsemlor

Detta recept är det som min farmor använder sig av och hon bjuder alltid på världens godaste semlor. I år är det min tur att kontra med min ekologiska dinkelvariant! :)

Semlor, 30 st., 250 gr.

200 gr. smör *
6 dl. havremjölk *
1 ½ pkt. jäst (ta 2 pkt. om vanligt vetemjöl används)
1 tsk. salt
1 dl. råsocker * (dubbla mängden om vanligt strösocker används)
2 ägg *
1 tsk. hjorthornssalt
ca. 18 dl. siktat dinkelmjöl (använd 1-2 dl. till utbaket)

Pensla med 1 ägg *

Som vanligt är ingredienser markerade med * ekologiska i vårt kök.

Smält matfettet och häll i mjölken. Ljumma till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och rör ut med lite av degvätskan. Tillsätt sedan resten av degvötskan, salt, socker och ägg. Blanda väl. Tillsätt sedan hjorthornssalt och mjöl eftersom och arbeta degen blank och smidig. Låt jäsa ca. 30 min. i degbunken.
Ta upp på mjölad yta och arbeta den smidig. Tillsätt ev. mera mjöl om det känns nödvändigt. Dela degen i 30 delar och lägg på smorda- eller bakplåtspappersklädda plåtar. Låt jäsa övertäckta ytterligare tills de uppnått den dubbla storleken. Pensla med uppvispat ägg och grädda ca. 8-10 min. i mitten av ugnen.

Då bullarna svalnat skärs locket av. Vi gör så att vi gröper ur bullarna med en gaffel och blandar detta inkråm med lite ovispad grädde och mandelmassa. Fyll semlorna med detta och toppa med vispad grädde och locket som pudrats med florsocker. *

Man kan även göra egen mandelmassa om man vill det, tyvärr räcker inte tiden till för det denna gång.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0