Non-fantastic plastic!

Jag kör en favorit i repris om de farliga ämnena som finns i den plast vi köper på ett eller annat vis. Vi brukar försöka se till att köpa det som går i glasburk eller på glasflaska, men ibland är det oundvikligt - eller har i alla fall varit hittills...har inte fått svar från ICA ännu gällande den 7-märkta plasten på många av deras ekologiska varor så jag får nog maila dem igen.

Klicka på de ord som är kursiverade för att komma till länkarna.

Under förpackningen (ibland på sidan) finns denna typ av symbol

 Bild från Feab.

och innuti, eller under den, finns en siffra, oftast 1 - 7. Detta har jag noterat men aldrig riktigt reflekterat över. Jag har nu fått en film mailad till mig (se länk nedan) om vad denna siffra innebär. Så här är det;

1 - kan användas så att innehållet förbrukas men får aldrig återanvändas utan måste lämnas till återvinning/retur så fort förpackningen är tom. Även om man diskar ur dem blir de aldrig rena. Använder man dessutom starka kemikalier vid rengörningen frigörs gifterna. Man ska heller aldrig värma saker i denna typ av förpackningar, då frigörs också flertalet farliga ämnen.
De svenska PET-flaskorna tillhör tydligen denna kategori. Hur många gånger har man inte återanvänt sådana till utflykter eller picknicks? Denna typ av plast innehåller Polyethylene. Usch, aldrig mer säger jag bara!
2 - ska vara OK att både använda och återanvända (sen hur pass "ren plast" det är vet jag inte för det...)
4 - ska vara OK att både använda och återanvända (sen hur pass "ren plast" det är vet jag inte för det...)
5 - ska vara OK att både använda och återanvända (sen hur pass "ren plast" det är vet jag inte för det...)

3 - jag skulle rekommendera att avstå att köpa produkten helt. Innehåller PVC.
6 - jag skulle rekommendera att avstå att köpa produkten helt. Innehåller PS.
7 --> jag skulle rekommendera att avstå att köpa produkten helt. Denna typ av plast är den allra farligaste, men verkar dock vara vanligast i USA.

Som med all annan plast kan gifterna (bl.a. Bisphenol A som finns i förpackningar märkta med siffran 7 och ibland uppåt) orsaka infertilitet, cancer, hudsjukdomar och allergier bara för att nämna några. Redan i navelsträngen har man funnit spår av bl.a Bisphenol A för att mamman fått i sig det via plaster. Det finns ingen nivå av Bisphenol A-halt som är "säker", varken för kvinnor i fertil ålder eller barn, varpå man helst ska undvika det helt.  Här kan man läsa vad jag tidigare skrivit om just plaster och dess farliga effekter. Det skrämmande är att det ofta finns dessa gifter i nappflaskor för barn enligt alarmerande rapporter (håll i så fall utkik efter flaskor märkta med 2, 4 eller 5) så jag är så tacksam över att vi hittat en i glas med nappdel i naturgummi till lill-Krypet ♥ vårat! Dessa farliga gifter frigörs dessutom lättare i diskmaskin eller microvågsugnar, miljöer där jag tyvärr tror att just nappflaskor tillbringar mycket tid.

En parentes i detta är också att oljor och fetter är bättre att förvara i glas eftersom plast kan lösas upp av oljan och endast en miljondel plast (!!!) kan störa den mänskliga hormonbalansen, detta gäller både män och kvinnor. Detta enligt en press-release från Aman Prana.

 Bild från Gryningsgatan.

Här kan man se en fem minuter lång film av NBC om det ovannämnda numreringarna på plastförpackningarna, klicka på filmrutan med musen om ni vill pausa i den.

Update: Efter att ha gått igenom alla plastburkar vi har hemma till att förvara överbliven mat i, vårt egna smör m.m känns det verkligen inte bra! Mycket av det var nummer 7 och åkte till återvinningen! Frågan är ju då; hur blir det då 7-plast hamnar i återvinningen med 4- eller 5-plast? I tillverkningen av ny plats, blandas allt då i alla fall så att man ändå får i sig av 7?


Kommentarer
Postat av: Nadia

Ja du det var ju intressant... det under updaten.

Vet du jag mailade milko om det som du mailat ICA om och jag fick svar.



""

Hej



Tack för ditt mail







Vi har godkända förpackningar för livsmedel som följer EU -s direktiv för livsmedelsgodkända förpackningar eftersom plasten ej är giftig .



Dessutom är förpackningarna godkända för livsmedel även av livsmedelsverket .



Varifrån kommer uppgifterna ifrån att Cr Fr ej kan ätas och att förpackningarna skulle skulle vara giftiga?Vi vill gärna ha reda på detta.



Var vänlig sänd svar till [email protected]







Med Vänlig Hälsning



Bertil Wennberg



Milko Forum



""





Jag har dock inte tagit mig tid till att svara....

2009-01-21 @ 10:30:13
Postat av: Nadia

(Jag mailade om förpackningen som creme fraichen förpackas i.)

2009-01-21 @ 10:31:29
Postat av: Malin Harju

Nadia: Intressant svar! Maila gärna honom om du får tid, det skulle vara roligt att se vad de svarar! :)

2009-01-21 @ 12:20:24
Postat av: jessica

hej

helt sjukt att det får förekomma plast som innehåller gift. tack för all upplysning på din blogg.

ska gå igenom alla mina plastartiklar imorgon.

mvh jessica

2009-02-09 @ 23:11:43
URL: http://tvf.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

jessica: Ja, det är både knäppt och konstigt!



Malin

2009-02-10 @ 09:00:08
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Anita

Intressant. Men undrar om någon kan svara. Vad innebär EN VARNINGSTRIANGEL MED EN 5 I. dessutom 2-2. Är det en varning eller det nummersystem som talas om ovan. Plastburkarna kommer från china och är köpta i vår köksbutik igår. 0.79QT HPL933A

Symbolerna för diskmaskin frys och äta i och dryck finns på undersidan. Ser ju ganska bra ut. Men är det någon som kan svara på ovanstående. Är det en plast som är OK? Anita

2009-02-15 @ 09:37:21
URL: http://tvf.blogg.se/
Postat av: Mulle Krokodilrumpa

Inge kul att läsa om detta, måste ta en repa i köket och kolla hur illa det är. Tack för upplysningen!

2009-05-05 @ 11:50:52
URL: http://receptomaten.blogspot.com
Postat av: Ullis

Hej. Det du skrev om PET flaskor. Vet du/nån hur det blir med panten i sig då? Då återanvänds ju flaskan. Den mjuka smälts ner men den hårda flaskan fylls på efter tvättning - dvs det var ju inte bra att återanvända ism plasten........

2009-08-22 @ 02:23:17
Postat av: Emelie

...konstigt att mina ekologiska bomullstops är i en burk märkt med en 6:a(kanske inte gör nåt med en sån produkt) ...sen är lådorna som tillhör kylen i ABS- och SAN-plast, dessa verkar ibland märkas med 7, samtidigt står det om den ekologiska spikmattan att taggarna är i giftfri ABS-plast...sen läste jag att Tupperware ska vara giftfritt här: matklubben .se/matprat/tipsochfraagorfoerkoeket_31/tupperware_2937.html(gå ner en bit), teamgravity.blogg. se/category/allmant.html(gå ner till "Då och nu")



Tack för att du upplyser om detta! ^_^

2009-12-03 @ 20:42:11
URL: http://yaplog.jp/emee/
Postat av: Henrik Johansson

Hej, en 7:a behöver inte betyda att den plasten innehåller några gifter. En 7:a står för "annan plast", dvs att den inte finns definierad med ett eget "recycling number". Kan även vara en blandning av olika plast sorter och inte lämpar sig för återvinning. Så står det en 7:a får man kontakta tillverkaren för att få reda på vilken typ av plast det rör sig om.



2011-10-01 @ 04:43:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0