Leons rum

Jag tänkte nu äntligen ta mig i kragen och visa vårt hem allt eftersom! Först ut tänkte jag vi skulle knacka på hos Leon! :) Där inne trängs mycket gammalt, andrahand- och loppisfynd samt saker vi fått ärva och fått till skänks. Vi ville inte göra ett typiskt pojk- eller flickrum utan ett barnrum och jag tycker vi lyckats rätt bra. :)

 Träbokstäver på dörren så man hittar rätt!

  

Till vänster om dörren hänger en fotoram med foton på diverse nära & kära. Framför den står en klädhängare för barn från Åhléns med lite olika, kuliga kläder på som han fått. Bredvid står en garderob som fanns i rummet då vi flyttade in. Ovanpå den står en vattenkanna i form av en elefant som kommer från Indiska. Perfekt att ha en på övervåningen också så man slipper dra den emellan då man ska vattna. Till höger om garderoben hänger en förvaring från Ikea.

 Denna coola retroplansch har Johan sparat i en av sina data-tidningar från tidigt 80-tal. HUr ball är den inte? Passar perfekt in i Leons rum eftersom den är så färgglad!

  

Fortsätter man förbi garderoben kommer man till hans lilla bord med tillhörande stol som han fick i namngivningspresent av gammelfarmor & gammelfarfar. De är tillverkade i FSC-märkt trä och stolen har en personlig dedicering till Leon. På bordet finns lite blandat smått & gott (se bild nedan) och ovanför hänger krokar som han ärvt av storkusinerna. På krokarna hänger en gammal Jolly Dolly jag hade som barn! På den gamla tavellisten vi haft finns en del inramade kort och gamla vykort. Klockan som är fin & färgglad och i mitt tycke verkligen passar i ett barnrum är från Åhléns och trädet hade vi som dekoration i köket då vi bodde i stan. Nu fungerar det som hängare för Leons sago- och sångpåsar! Trumman är en favorit, köpt på Leklust, och gunghästen kommer från Minimundus - och tillverkad i FSC-märkt trä. I den sitter en apa jag hade som barn (fått av min fabror) och den bär mössan Leon fick på BB. Tavlan med djur är en namngivningspresent och kommer från Isa Form och på väggen hänger en tavla jag gjort själv av ett fint presentpapper och en gammal ram vi hade. Sekretären är ett arvegods och på den finns ett gäng ramar med nära & kära. Korthållaren ovanför är också fylld med personer som är viktiga i Leons liv. Den är en gammal present till mig & Johan och kommer för övrigt från Village.

  

Stolen (eller grodan) heter Leon! Xylofonen är i FSC-märkt trä och är av märket Plan Toys. Köptes på Kretsa av oss till Leons 1-årsdag. Elefantpusslet kommer från Indiska. En close up på apan Apansson!

  

Blanda närbilder.

  

Framför det temporära elementet (det enda elementet vi har påslaget i huset) finns gamla plastbyttor från Granngården som Leon har byggklossar, Duplo och mjukisdjur i. Gardinen har mormor sytt av chakra-tyg från Australien som vi fått av en fin vän!

 

Blommorna är våra gamla från köksfönstret i stan och krukorna är gjorda av gamla återvunna bildäck. Lampan är en gammal Ikea-lampa som vi haft och bredvid den står solcellslampan och laddar ljus inför kvällningen. I fönstret står också boken om Leon, ett album vi gjort om hans namngivning samt en alldeles underbar barn (- och vuxen!) bok som heter Själens fågel som förklarar det där med själen på ett ytterst pedagogiskt sätt!

 

Etage-hyllan hade vi i vardagsrummet i stan. Nu har Leon diverse blandade saker där. Sängen är från Ikea och kan sedan göras om till en vanlig säng utan spjälor. Det gillade vi! Tavlan ovanför har jag gjort om ett minne från vår tid på neonatala avdelningen.

 

Mjukisälgen kan man stoppa pyjamas eller snuttefilten i! Present från storkusinerna. Bokhyllan är vår gamla och stereon är från mitt tonårsrum. Talvan ovanför har Johan målat som 14-åring och jag tycker den passar in jättebra! 

 Mysan är vårt favvis-tillhåll. Här myser och busar vi samt läser sagor. En ekologisk fårskinnsfäll ligger på golvet och en massa gamla prydnas- och soffkuddar har fått flytta in. Lampan hade vi som läslampa i vardagsrummet i stan och gosedjuren är mina gamla polare.

Vad tycker ni, lyckades vi eller inte?



 


Kommentarer
Postat av: Rebecca

va fint ni har det ^^

2009-11-24 @ 09:10:33
URL: http://rebeckhaam.blogg.se/
Postat av: Marita Parwén

Jag tycker att det var jättefint. Det är även kul att se att man inte behöver ha det så mordent och flachit, för att det ska vara fint. Jag gillar din stil.Leon tycker säkert om sitt rum.

2009-11-24 @ 09:37:01
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

Rebecca: Tack! :)



Marita Parwén: Tack snälla! Jag håller med, det ska tålas att leka i barnrum. Att köpa en dyr byrå för flera tusen känns rätt onödigt med tanke på att barnet kanske kommer att gå loss med tuschpenna på den. Har man andrahands- eller loppismöbler kan man i värsta fall, om det inte går att måla om den, byta ut den mot en annan variant för samma billiga penning.



:)

2009-11-24 @ 10:45:02
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: lisa

Vilket underbart barnrum Leon har!:)

2009-11-24 @ 12:36:19
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

lisa: Tack snälla! :D

2009-11-25 @ 06:12:58
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: underbaraclara

Åh vad härligt att få se. Ska bli ännu roligare i verkligheten



Han har det fint ordnat för sig, lillgubben

2009-11-25 @ 10:25:41
Postat av: katriina

Jättefint rum han har!! kram

2009-11-25 @ 18:11:48
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

underbaraclara: Ja, jag tycker vi lyckades rätt bra! Det ska bli kul att få visa dig! :)



katriina: tack! Och STOR kram på dig, vännen!

2009-11-26 @ 06:13:13
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0