Bake a cake - simple as that!

Om ni har tid så tycker jag ni ska läsa innehållsförteckningen på färdiga tårtbottnar. Få saker innehåller så mycket skit och tillsatser som dem! Det går lika fort att baka egna på saker man alltid har hemma som att ta sig till affären och köpa E-nummerproppade och det blir såklart sååå mycket godare!

Tårtbotten, 175 gr.

4 ägg *
1, 25 dl. råsocker * (eller 2 dl. strösocker)
4 ½ dl. siktat dinkel *  
1 ½ tsk. bakpulver

Som vanligt är ingredienser markerade med * ekologiska i vårt kök.

Vispa ägg och socker ljust och poröst. Blanda mjöl och bakpulver separat och rör ner. Blanda försiktigt. Smörj och bröa en springform (form med löstagbar botten) och häll i smeten. Grädda i mitten av ugnen ca. 30 min.

(Om man tillsätter 1 ½ tsk. vaniljsocker kan man göra om denna till en snabb och god äppelkaka genom att klyfta äpplen på toppen och pudra över kanel innan man gräddar kakan!)

Vi gjorde tre bottnar och skar med hjälp av dessa ut grodansikten. Dessa delades sedan i bottnar som saftades med lite starkare utspädd flädersaft * för att inte bli torra. Sedan fylldes de med lika delar Lemon Curd och Turkisk youghurt * på bottenlagret och färska, mosade blåbär på toppenlagret. Hela tårtan täcktes med vispad grädde;



Vi köpte marsipan (som faktiskt inte innehöll en massa skräp) eftersom tid inte fanns att göra egen som jag kavlade tunnt, tunnt med lite florsocker *. Detta kläddes tårtan sedan med;


 Jag lade maränger runt kanten för att maskera att det inte blev en så rak kant ner mot brickan.

Maränger som vi skar av toppen på fick agera ögon med hjälp av kakao * och vatten.

 

Sist men inte minst så blandade vi Ellas Kitchen-pure (röd sådan) med florsocker * för att få en ekologisk tårtgelé som vi kunde göra en mun av!



Vad tycker ni? Får den godkänt?

Den blev riktigt god och den där fyllningen använder jag mig alltid av då jag gör tårtor, lite roligare än traditionella mosad banan med màrsan och sylt. Lemon Curd, blåbär och flöder harmonerar otroligt fint tillsammans! :P

 


Kommentarer
Postat av: Petra

Så sööt!

Den får absolut godkänt!

2009-10-16 @ 11:48:16
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

Petra: Härligt! Den ser ju charmigt hemmagjord ut men grymt god var den! :P

2009-10-16 @ 12:09:23
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: lisa

Söt! Dem får godkänt!

2009-10-16 @ 12:39:39
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: vintageretroprinsessa

Klar godkänt på utseende smaken vet jag inget om :)



ha en toppen eko helg

2009-10-16 @ 19:12:16
URL: http://bambii.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag hatar färdigköpta tårtbottnar. Jag känner direkt om en tårta är gjord på sådana och då vill jag spotta ut den, men det kan jag inte göra på kalas, hehe!



Hemmagjorda tårtbottnar är klart godast och som du skriver så enkla att baka.

Jättesöt grodtårta =)

2009-10-16 @ 20:21:46
URL: http://morgondimma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0