Ekoblogg på eko-mission!

Idag kommer jag att finnas i en COOP Nära-butik i ett samhälle ute på landsbygden. Jag kommer, iklädd eko-kläder och favorit-näbbkängorna från Docksta Sko, servera en vegetarisk och nästan helt ekologisk gryta (bortsett från quornbitarna) och svara på eventuella funderingar som kunderna kan tänkas ha. Butiken där jag ska vara har eko-vecka nu v. 11, därav min närvaro.

Jag hoppas på att kunna få kunderna att;

¤ haka på Köttfria måndagar som ett modernt alternativ till torsdagarnas ärtsoppa & pannkaka.

¤ hellre välja det ekologiska alternativet före det mer närproducerade, konventionella dito. På så vis signalerar man till bönder och makthavare att renare mat efterfrågas. Att välja konventionell produkter, även om de är lokalt odlade, genererar mer koldioxidutsläpp av den enkla anledningen att det går åt mer energi till att värma upp växthus och tillverka handelsgödsel och bekämpningsmedel än vad själva transporten från exempelvis Italien där ekoprodukten kanske härstamma från kräver.

I värsta fall går det åt 1 kg. olja för att tillverka 1 kg. handelsgödsel som sedan dessutom ska det transporteras. Då är det bättre att transportera de färdiga eko-tomaterna som dessutom är fria från gifter och kemikalier.
Det är en felaktig uppfattning att det är transporterna som står för det mesta koldioxidutsläppet när det gäller våran mat. Transporterna står bara för 10 % av utsläppen (enligt Naturskyddföreningens medlemstidning). Den stora boven i dramat är konstgödsel, bekämpningsmedel och uppvärmda växthus, sånt som måste till i konventionell odling.

¤ känna solidaritet gentemot de som odlar, och jobbar med, ekologiska & Rättvisemärkta grödor och produkter. Genom att välja det snällare alternativet, även om det kan vara en krona eller två dyrare, visar vi att vi stöttar dem i deras arbete. På konventionella odlingar & fabriker är medelåldern bland arbetarna låg och det är oftast fattiga människor som jobbar där. Med organisationers stöd i ryggen kan de få kortare arbrtsvecka, rätt till sjukvård och en minimi-ålder på arbetarna. Det är det den extra kronan eller två går till!

¤ förstå att ingen kan göra allt men att alla kan göra något! Ändra inte allt med en gång men ändra lite åt gången och vänj dig vid den förändringen först. På så vis blir den bestående.
Fick jag önska så skulle alla köpa ekologiska & Rättvisemärkta bananer, kaffe, té & bomull då de är de allra mest besprutade grödorna i världen. GMO-sojabönor & vindruvor är heller inte att föredra. Redan där har man gjort en förändring med 6 varor och för vissa kanske det räcker. Det kan kännas som om det inte ger så mycket att endast ändra 6 saker men skulle alla i hela världen ändra dessa 6 saker skulle det inte finnas konventionell odling av dem!

Med tanke på detta inlägg undrar jag hur denna dag kommer att gå! ;) Men jag är sporrad och laddar för succé!

11.00 - 15.00 finns jag på plats medan Johan & Leon får lekgäster i form av tremänning A och pappa M! :D Då jag rattar in miljöbilen på Lyckobackens gård igen är det dags att servera eko-paj till fina svärföräldrarna, så denna dag blir onekligen hektisk. På ett trevligt sätt! :D

Malin ♣


Kommentarer
Postat av: Carolina Johansson

Jag önskar dig all lycka till, du är så klok och förståndig så jag är övertygad om att du kommer vända sur-tanter till trallande eko-nördar på stört!



Spark i baken!! (utan medar förstås)



Många kramar Carolina

2010-03-19 @ 09:12:57
URL: http://ekomam.blogspot.com
Postat av: underbaraclara

Hurra Malin! Vad modig du är. Kommer gå kalasbra

2010-03-19 @ 09:41:25
URL: http://folkbladet.nu/underbaraclara
Postat av: Lisa

Åh! Det kommer gå hur bra som helst. Låter spännande. Hoppas du får fler människor att köpa eko!



jag brukar faktiskt köpa eco te ibland, men när jag flyttar hemifrån så ska jag börja köpa mer eco :). icas eco är ju hur bra som helst!

2010-03-19 @ 14:59:19
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Carolina Johansson: Tack snälla du! Ja, det gick faktiskt över förväntan måste jag säga!



Underbaraclara: Tack vännen! :D



Lisa: Det låter bra det! :) Det gillar en sådan ekonörd som jag att höra! ;)

2010-03-20 @ 07:10:20
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0