Hetta till det rätt

Har en lapp bredvid min dator där det står olika saker jag ska blogga om, som en påminnelse. Där har länge stått att jag ska skriva om vikten av att använda rätt olja då den ska till att hettas upp. Tack vara Sara så kom jag mig äntligen för att posta ett inlägg om det!

Då vi steker här hemma så steker vi i lika delar svenskt smör och rapsolja (ekologiskt såklart!) och det fungerar toppen-bra! På föreläsningen med Tommy Svensson för 1 ½ år sedan fick vi veta att varken palmolja eller olivolja mår bra av att hettas upp, även om olivoljan i övrigt innehåller bra fett! Vid upphettning bildas alltså cancerogener i dessa två oljekällor

Jag tycker dock inte man ska använda palmolja alls då man läser detta! Ringla god, extra jungfrulig olivolja över salladen och använd svensk rapsolja som kommer från de stora fälten i Skåne, då mår måde magen och miljön bra!
Tänk på detta då t.ex. nachos ofta är friterade i palmolja. Läs istället om hur jag gör egna nachos här!



Kommentarer
Postat av: Sara

Kul att bli länkad!
Kom på en grej som jag gärna hade sett annorlunda på din blogg, kanske håller du med så jag tipsar tänkte jag. Jag hade velat att de länkade orden var i en annan färg, så man kunde se vilka de var lättare. Eller understrukna kanske? Nån markering iaf, för nu tycker jag det är lätt att missa dem om man inte muspekar igenom hela texten :)

Ha en bra dag! Kul att jag kunde inspirera!

2008-04-09 @ 08:25:51
URL: http://blissara.webblogg.se
Postat av: Malin Harju

Sara: De länkade orden är ljusgröna. Kan det kanske vara så att det beror på dina internet-inställningar?

Massa kramar!

2008-04-09 @ 13:19:40
Postat av: Hans

Tack för att du länkade till Nyfiken vital!

I helgen ska jag se till att få tid att läsa din blogg. En ekologiskblogg tycker emellertid jag känns tilltalande och finns nog utrymme för.

Lycka till framöver!

2008-04-14 @ 21:17:38
Postat av: Malin Harju

Hans: Varsågod, klart jag vill länka till något så bra som det Ni gör! :)

Vad roligt! Hoppas du finner den tilltalande! Ja, det känns som om vi startade Ekoblogg rätt i tiden!

Detsamma önskar jag Dig!

Lycka och välgång!

/Malin

2008-04-15 @ 08:01:20
Postat av: Hans

Tack!

Det är kul att det börjar bli många bloggar nu. Bara för två år sedan var det mycket färre bloggar och de flesta handlade om internet & blogga. Nu finns mer annat.

Jag tror jag ska pröva ditt recept på svampsoppa i morgon.

2008-04-20 @ 20:57:35
Postat av: Malin Harju

Hans: Ja visst är det roligt? :)

Åh, den svampsoppan är så himla god! Om man vill ha ännu mer sting i den är det bara att använda mer paprika-pulver!

2008-04-21 @ 05:21:16
Postat av: Anna Kittybloggarn

Jag såg ett program där de pratade om palmoljepalmer och hur det påverkar regnskogen. En del saker tål att upprepas tänker jag och om du får idétorka kan du alltid köra en uppdaterad verison av tetx sådana här inlägg. (P.s även på min dator är det väldigt liten skillnad på den ljusgröna och bakgrunden på dina inlägg. Jag ska fråga sambon om det går att fixa till)

2008-11-06 @ 13:58:23
URL: http://bloggenomkittydrew.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0