Inga smällare eller raketer!

Eftersom jag är hundägare borde jag hävda att raketer och smällare inte är bra fär ditt husdjur. Det är de inte, varken för deras hörsel eller för deras magar. (För några år sedan var det en pudel som dog efter att ha tuggat på plasthöljet till en raket och fått i sig så mycket farliga ämnen att kroppen inte orkade mer.) Men nu är det så att Lotus är en speciell hund på många sätt och vis, även kring denna typ av högtider då han vill sitta ute med oss och titta på allt som flyger och far och smäller i luften.

Men jag vill också uppmana till att inte smälla smällare eller raketer för små bebis-örons skull och för kommande generationer. Är en kvarts dyra nöje värt att förpesta vår atmosfär så till den grad att våra barnbarnsbarnbarnsbarn kanske inte får fira vårens antågande då de är unga?
Dessutom föreligger det ganska stor brandrisk med raketer, så om alla andra argument tycks falla kanske det kan kännas avgörande?

Fundera över detta (tyvärr tror jag att de personerna inte läser min blogg, Ni som gör det är nog inne på samma linje och väljer därför bort ovanstående) och välja annat. Skänk eventuella raket-pengar till välgörenhet vettja!

Vid nyår fylldes hela Örnsköldsviks himmel av små varmluftsballonger och jag skulle vilja vet om de är så mycket skonsammare? Deras rester ska väl ner någonstan de också, eller? Jag väntar på att bli klokare...

... till dess; Trevlig Valborgsmässoafton kära läsare, och grattis kungen och svärfar! (Inte att kungen är min svärfar, men Johans pappa fyller också år idag! ;) )

Kommentarer
Postat av: Petra

Kan inte annat än att hålla med.
Har själv bojkottat raketer länge.

2008-04-30 @ 12:27:45
Postat av: Malin Harju

Petra: Härligt! Då är vi i alla fall två hushåll som tänker förnuftigt! :)

Trevlig valborg!

2008-04-30 @ 13:15:09
Postat av: N

Nyårsafton 04/05 stod folk utanför affärer i Uppsala och uppmanade folk att lägga summan de tänkt spendera på fyrverkerier i deras insamling till Tsunamioffren istället.... Det borde göras varje år. Insamlingar till olika katastrofområden och angelägenheter!

2008-05-14 @ 22:32:53
Postat av: Malin Harju

N: Vilken bra idé! Nackdelen är att det tyvärr måste till en stor katastrof för att folk ska våga lätta på plånboken. Skulle alla lätta lite oftare och istället ge mindre kanske mycket mer skulle kunna motverkas?

2008-05-15 @ 13:18:06
URL: http://www.ekoblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0