Turkisk svampsoppa

För många år sedan åt jag världens godaste svampsoppa i Marmaris, Turkiet. Detta är inte samma recept men snudd på identiskt. Är man som jag en svampälskare så är detta en måltid man inte kan missa!

Turkisk svampsoppa 4 port.

1 l färsk svamp
3 stora, fasta tomater
3 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta
1 msk smör
2 dl torrt, vitt vin
2 grönsaksbuljongtärningar eller 2 msk buljongextrakt
8 dl vatten
1 msk mjöl (dinkel funkar utmärkt)
2 tsk paprikapulver
1 dl vispgrädde
salt, peppar

Skär svampen i bitar. Skålla, skala och kärna ur tomaterna, skär de i mindre bitar. Finhacka schalottenlöken och vitlöken.
Fräs svamp och lök i smöret tills all vätska kokat in. Tillsätt tomaterna och vinet och koka ihop ett par minuter. Tillsätt buljongen och häll på vattnet. Koka under lock ca. 10 min. på svag värme.
Rör ut mjölet och paprikapulver i grädden och vispa ner redningen i soppan. Koka ca. 3 min.
Smaka av med salt och peppar och klipp över färsk persilja.

Vi tänker äta Västerbotten-tortillas till...tror soppa är precis vad min krassliga kropp behöver.


Kommentarer
Postat av: Sara

Idag, som du märker, är jag i extra behov av prat ;)
Krassliga du, hoppas att soppan hjälper! Och att du får mycket kärlek från din man idag, det hjälper oftast bättre än något...
Jag håller på att bli vansinnig av allt här på jobb, du skulle sett vilken värld de lever i. Då är det skönt att kunna gå in på en paus och läsa rundor här. För att återfå balans igen.

Tack för det!

2008-04-17 @ 15:29:02
URL: http://blissara.webblogg.se
Postat av: Malin Harju

Sara: Ja, kärlek får jag av min fina Johan!

2008-04-17 @ 16:30:52
Postat av: Maria Berggren

Det där lät hur gott som helst. Jag som egentligen inte har gillat svamp måste nästan slå på stort och testa :)
Jag har ganska många klasskompisar som bloggar här i umeå och då sökte jag på övik för att se om det var någon som jag kände som bloggade och det gjorde jag ju :) Som jag skrev tidigare är det väldigt kul att läsa det du skriver och hur du tänker. Du är en fin människa Malin, med ett stort hjärta! Jag har också läst the secret och jag fann den som du, helt fantastisk. Har du läst den nionde insikten av James
Redfield? Kan verkligen rekomendera den. Det är ju nästan en klassiker vid det här laget och jag läste faktiskt den under gymnasiet men vid den tidpunkten kunde jag inte riktigt ta den till mig. Förhoppningsvis har man växt till sig lite :)

Annar är det bara bra med mig, kämpar på med lärarutbildningen här i umeå och trivs som fisken i vattnet!.

Tack för en underhållande läsning med många kloka ord och insikter. Ha en mysig helg i kärlekens tecken :)
KRAM

2008-04-18 @ 01:23:20
Postat av: Malin Harju

Maria Berggren: Det vore kul om du gillade soppan som annars inte är så förtjust i svamp!

TACK för dina fina rader, de värmer! Jag har hört talas om Nionde insikten men inte läst den. Det är intressant det du säger, att man vid vissa tidpunkter i sitt liv inte kan ta till sig allt. Men jag tror att om man ändå läser det så kommer det att fastna i det undermedvetna och lagras där tills man är mogen nog att ta fram det och vid ett tillfälle då man kan ha nytta av det.

Vad du är duktig som pluggar på! Det är ju värt det då man är klar, det vet ju jag som lyckats få fast och allt! Kämpa på!

Vad roligt att du gillar bloggen, mening är att läsarna förhoppningsvis ska komma till insikt.

En härlig helg önskar jag dig också! Lycka och välgång!

Många kramar Malin

2008-04-18 @ 07:18:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0