100 sätt att rädda världen - nr. 12

12) Ät hummer.

Ät gärna av havets alla delikatesser, så som fisk, musslor och krabba, så länge det görs med förstånd. Det är nämligen så att fler av de befibtliga miljöproblemen är länkade till fisk och skaldjur. Var försiktig med t.ex. tonfisk, torsk och hälleflundra eftersom rovfiske hotar många av de marina arterna. Dessutom har vissa fiskar höga halter av miljögifter i sig så lämpligt är att nöja sig med att äta fet östersjöfisk en gång/vecka.
Vilken fisk som läpmar sig som delikatess för just dig får styras av var du bor. Kolla upp eventuell lokal fiskhandlare och fråga efter miljömärkt fisk. Undvik också färdiga fiskpinnar som rovfiskas i Atlanten, transporteras till Asien för att filéas och paneras innan de skeppas tillbaka till en frysdisk nära dig. Sverige har 230 mil kust och 100 000 sjöar. Lägg till 2,3 miljoner fritidsfiskare och ekvationen med Atlant-fiskpinnarna känns ohållbar.

Eftersom jag äter fisk ca. 5-6 ggr/år glömmer man lätt av denna bit av miljöpåverkan. Nu då jag är gravid äter jag ett Omega-3 tillskott speciellt anpassat för gravida som kompensation för detta. Kapslarna innehåller ekologisk jättenattljusolja men är nog inte på något vis "bra med fiskmått mätt". Jag har ett inlägg på G om vegetariska Omega-3 tillskott som kommer framöver, känns aktuellt att byta till detta då graviditeten är över. Jag vill inte byta nu under pågående graviditet då jag vet att dessa dock är bra för bebisen.

Fritt omskrivet från "100 sätt att rädda världen", Johan Tell.


Kommentarer
Postat av: Anna

På WWF finns en fiskguide i pdf om man vill läsa om vilka fiskar och vilka skaldjur som fungerar att äta om man vill tänka på att behålla hotade arter och så vidare.

2008-08-09 @ 13:36:57
URL: http://bloggenomkittydrew.blogspot.com/
Postat av: Lilla Fröken

Ser fram emot din special om vegetariska omega-3 tillskott. För jag har för mig att Paulin sa att det inte finns sådana...hmm...

2008-08-09 @ 22:07:05
URL: http://ellikaramelli.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Anna: Vad bra, tack för tipset!



Lilla Fröken: Någon special blir det nog dock inte eftersom det bara mig veterligen finns ett vegetariskt tillskott, men det kommer som inlägg framöver! :)

2008-08-10 @ 08:51:03
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0