Saffrans-tjuv!

Igår medan vi gjorde en pytt i panna så svängde Johan ihop en bus-enkel saffranskaka i långpanna. Alla som har bakat någongång i sitt liv vet att kakan måste stå framme och svalna lite innan man kan skära den i rutor och stoppa i frysen. Alla som har hund vet också att de ibland kan vara tjuv-aktiga. Men kruxet är att Lotus inte brukar vara det. Vi har ju bakat en massa de sista veckorna och alltid låtit det stå framme för att svalna. På sin höjd hoppar han upp med tassarna för att se men hoppar direkt ner igen.

Om jag hade tänkt till igår så hade jag kommit ihåg hur galen han var i just denna kaka förra julen; han förstökte sno åt sig av den så fort han kunde. Men mitt minne svek mig igår...medan Johan masserade Leon och jag pratade med bror han Lotus tugga i sig så att halva kakan blev förstörd, men uppskattningsvis fyra rutor av kakan. I receptet är två kuvert saffran och vi vet ju att saffran är giftigt för hundar, men veterinären sa att det inte var någon fara; han har fått i sig för liten mängd. Men saffran lagras i kroppen så resten av julen gäller det att se till att han inte får i sig något alls.

Hur kvällen slutade? Då jag kom på honom markerade jag, varpå han markerade tillbaka, varpå jag tog ner honom på golvet och visade överläge och sedan skämdes han som den hund han är tills innan vi skulle gå och sova och jag slutade nonchalera honom, lockade honom till mig och vi blev vänner igen.



(Bjuder på en tre år gammal bild där matte nyss gått ner alla 41 kg. och hade en helt annan frisyr än nu! Tro mig när jag säger att inga kan mysa som vi!)

Tänk, det är roligt nästan jämt!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Saknar ditt svarta hår!

2008-12-04 @ 16:36:25
URL: http://lmh.blogg.se/
Postat av: katriina

Hej på dig gumman! saknar dig,jobbar för fullt på nya jobbet riktigt krävande jobb men jag trivs, bra tider 8-14 varje dag. låter så mysigt med Leon njut nu allt vad du kan, fast det är klart det gör du det kan man läsa här på din toppenblogg, kollar fortfarande in här varje dag men är dålig på att kommentera ;0/ idag fyller jag 31 år tänk ett helt år har redan gått sen jag hade riktig 30 års kris ;0) nu går det dock bra! massa kramar Katriina

2008-12-04 @ 16:46:45
Postat av: Malin Harju

Lisa: Gör du? Ja, det har ju passerat en hel del både frisyrer och hårfärger under åren! :D



katriina: Hej tjejen! Saknar dig med, så fort vintern med all smitta passerat så måste vi ta och träffas så du får möta Leon! :)



Kul att du trivs, även om det är krävande! Kanske härligt med en utmaning?



Just det, det gör du ju! Grattis i efterskott! Tycker fortfarande din svarta tårta var sååå snygg! ;)



Hs det finsast gumman!



Kramalin

2008-12-05 @ 08:09:19
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Nadia

Oj vilken skräckblandad lite kul upplevelse!

Jättefint kort på dig och "pojken" också! :)

2008-12-05 @ 13:33:49
Postat av: Malin Harju

Nadia: Tackar! ;) Ja, det var tur att allt gick bra!

2008-12-06 @ 14:31:45
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0