Får det lov att vara en m-kopp?

Efter mitt inlägg om kvinnans månatliga bestyr hörde några läsare av sig om ett annat alternativ som jag nu kollat upp. Ett alternativ jag aldrig hört talas om och endast 1 av 10 på mitt jobb kände till det. Vi pratar om menskopp, eller m-kopp som det ibland också kallas. På 0,12 sekunder får man inte mindre än 6 820 träffar på Google, så det är knappast någon ny uppfinning vi pratar om.

menskopp.se kan man läsa flertalet recensioner (under "Läs fler mejl från våra kunder") av kvinnor runtom i vårt avlånga namn som är supernöjda med sina mens-koppar. 
Kopparna finns i olika material, silikon och gummi (som dessutom kommer från träd som planteras enbart för att utvinna gummi ur. Ingen orättfärdigad skövling här inte! Underbart!), och finns i olika storlekar. Det man ska kika på då man beställer sin mens-kopp är om man är helt grön på området, om man fått barn eller ej, om man i så fall fött de vaginalt eller med snitt och om man är under eller över 30 år.

Mens-koppen är egentligen precis vad det låter som; en kopp man för upp i vaginan som fångar upp mensen. Man tömmer den sedan 2-3 ggr/dygn beroende på rikligheten på sina blödningar. Mellan 250 - 300 :- kostar en mens-kopp och det håller ca 5-10 år. Snacka om ekonomiskt!

Av skäl som jag håller personliga är detta inget för mig, men om så vore fallet skulle jag absolut testa dessa koppar. Är det någon som gör det och inte har något emot att maila ett omdöme tar jag gärna emot det!

Vill passa på att tacka Anna och isabelle som så vänligt tipsade mig om detta, för mig, nya fenomen! ♣

Kommentarer
Postat av: hippihäxan

Jag har menskopp och den ÄR faktiskt fantastisk, varför fick man aldrig veta att den fanns på ungdomsmottagningen?
Kan inte tänka mig att använda något annat. (Kan behöva kompletera med en binda första natten om man blöder mycket, det finns tygbindor....)

Det var en trevlig blogg, jag återkommer.

2008-02-06 @ 21:56:49
URL: http://emeliem.wordpress.com
Postat av: Malin Harju

hippihäxan: Tack för att Du ville dela med dig! :) Jag håller med; hur kan man vid 27 års ålder helt ha missat dess existens? Fattar nada...

Roligt att Du gillade bloggen, det är ömsesidigt!
Välkommen åter!

/Malin

2008-02-07 @ 07:09:29
Postat av: Nadia

Fick tipset om menskopp när jag var gravid förra gången - eftersom jag då inte hade mens köpte jag den aldrig... å sen har det inte blivit av. Nu är jag gravid igen så efter den här graviditen kanske jag ska ta å beställa en "koppa" ;) Använder tygbindor annars men koppen känns ju klart smidigare.

2008-02-16 @ 11:20:44
Postat av: Malin Harju

Nadia: Om du beställer en kan du väl hojta efter ett tag så att man får lite omdömen närmare? :)

2008-02-17 @ 18:02:35
Postat av: Nadia

Det ska jag nog komma ihåg att göra! :) Men det dröjer ett tag skulle jag tro då det tar ett tag innan mensen kommer igång igen och jag vill beställa först när jag behöver den...

2008-02-19 @ 13:20:34
Postat av: Fosco

Nu har jag också skaffat menskopp, och tycker att det är helt fantastiskt! Jag förstår inte varför jag inte gjort det tidigare, när jag faktiskt känt till dess existens i mer än två år.



Jag har bloggat om den här: http://fosco.blogg.se/2008/july/menskopp.html#

ifall någon är nyfiken men inte vågat prova än

2008-07-25 @ 11:54:36
URL: http://fosco.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Nadia: Ja, det klart! En av många fördelar med att vara gravid! ;)



Fosco: SPännande! Ska gå in och läsa, för jag är nyfiken!



Tack för att du delar med dig!



Malin

2008-07-26 @ 10:16:28
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Annelie

På min webbplats finns också en massa frågor och svar för nybörjare men även vana och äldre kvinnor. De allra flesta kan använda menskopp!

Har du aldrig tidigare hört talas om menskoppen så är du inte ensam ;-) Den utmanar din begreppsvärld genom att inte påverka din kropp negativt, vara miljövänlig och dessutom billig.

2009-10-13 @ 11:35:21
URL: http://www.menskoppen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0