Eko-blöjor granskas av förskollärar-lupp!

Har nu fått hem en blöja från Ekogrossisten Edura som kommer från Wellness Innovation Project och märket på själva blöjan är Naturaè. Jag och Johan tycker att de är alldeles toppen!
De är varken tillverkade i bomull eller papper utan ett nytt, ekologiskt rå-material som tydligen ska ha bra uppsugningsförmåga. Vi kände oss manade att testa, så sagt och gjort. Jag hällde ut 1 ½ dl. vatten i blöjan, ganska precis på samma ställe, så som man tänker sig att riktigt kiss gör. På mindre än 15 sekunder hade allt sugits upp och själva innanmätet var lent och torrt mot handen då man strök på fläcken. Blöjan läckte inte heller då man vände den upp och ner eller kramade ur den.
Efter ytterligare 1 ½ timme gjorde jag om samma test med ytterligare 1 ½ dl. vatten och då tog det mindre än 30 sekunder innan allt var uppsuget och blöjan återigen kändes torr på den yta som kommer att vara mot bebisens känsliga hud. Jag tycker det räcker gott och väl för att vi ska känna att detta är en produkt vi tror starkt på!

Dessutom kändes den tåligt vid påtagning, resåren var bra och så även fästena på bakstycket som fästs i framstycket. Dessutom hade den lite högre skyddskant (se bild nr. 4) som jag tror kan stoppa upp eventuellt läckage rätt bra!

Nu väntar vi på prisuppgift på vad tre pallar blöjor kommer att gå på, sen är det bara att invänta leverans och börja packa in!


 Bild lånad från Naturaè.

  
  
 

Blöjan kommer från detta företag och det ska bli spännande att få testa de på lill-♥ då h*n äntligen kommer ut till oss!

Vill man köpa blöjor i mindre kvantitet går det såklart bra att göra det också som jag har förstått. Annars har Ekohandel Öko Tex 100-certifierade blöjor i lämpligt stora förpackningar för alla åldrar. Klicka på kategorin Hygien för att komma till deras blöjsortiment. 


Kommentarer
Postat av: anna

Intressant! Jag är också gravid, ligger bara några veckor efter dig :-) Så det är perfekt för mig med alla dina bebisrelaterade ekotips. Tusen tack!



När det gäller just blöjor har vi nog tänkt testa att köra med tygblöjor, men har egentligen inte tänkt igenom det riktigt än. Vet du om de du skriver om (eller andra eko-engångs) finns att köpa i lite mindre kvantiteter? Hade varit perfekt att varva med på t.ex. resor och utflykter då vi kanske inte alltid kommer ha lust att släpa runt på ett gäng smutsiga tygblöjor...

2008-07-23 @ 15:50:44
Postat av: Malin Harju

anna: Hej! Kul med en till som är gravid! När ska ni ha?



Ekohandel har blöjor som är Öko Tex 100-certifierade, kolla in http://www.ekohandel.se/shop/ och gå in under Hygien. Där finns mindre pack som passar perfekt för det ändamål du söker!



Nu ska vi fixa till i barnvrån litet och sedan se film!



Må så gott och ta hand om magen!



/Malin

2008-07-23 @ 17:22:28
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Christina

Tygblöjor! Alla gånger! Hur man än vänder och vrider på det så blir det en massa tillverknings- transport- och sopkostnader för engångsblöjor. Oavsett hur mycket "eko" de kallas.



Miljökostnader alltså. Det blir också ekonomiskt mycket dyrare, men det var ju inget nytt...



Däremot kan det vara praktiskt att ha några engångsblöjor till resor och sånt.

2008-07-24 @ 10:43:11
URL: http://elins-tradgard.blogspot.com
Postat av: anna

Hej igen!



25:e december är det tänkt att bebben ska visa sig hos oss. Men vi har inte varit på ultraljud än, så det kan ju vara fel på ett par veckor.



Tusen tack för blöjtipset! Det är ju ett tag kvar tills det är dags för oss att köpa, men kanon att se över alternativen i god tid.



Ta hand om dig och magen du också!

2008-07-24 @ 12:29:57
Postat av: Malin Harju

Christina: Ja, jag vet att jag är en "skurk" då det gäller detta, men det får bli så ändå...



Hittills har jag bara hittat Öko-Tex 100-certifierade, men dessa är i alla fall ekologiska. Jag vet att det tär på miljön, men dessa kommer i ett och samma lass i tre stora packpallar (över 60 förpackningar blöjor) till oss vid ett och samma tillfälle i samma fraktransport som madrassen i kokosfiber vi beställt. På så vis tycker jag vi löst det på bästa sätt då vi ändå valt att "synda". Att det blir ekonomiskt dyrare för oss är jag medveten om men det är ett val vi tagit.



/Malin



anna: Vad spännande! :) Vi var beräknade till 5/12 innan UL och sedan blev det alltså 30/11, skönt att bli tidigarelagd än senarelagd.



Må så gott!



Malin

2008-07-24 @ 14:45:57
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0