Ekologiska blöjor

Lyncha mig inte nu, ok? Som jag tidigare skrivit kommer inte vi att använda oss av tygblöjor. Jag känner inte att jag behöver gå in på varför här, utan det är bara så.
Jag har i alla fall fått jättefin hjälp av Ekogrossisten Edura (samma företag som hjälper oss med madrassen i kokos och naturgummi) då det gäller att hitta vanliga blöjor, fast ekologiska. Jag vet att vi bidrar till det växande sopberget, men vi ser ju i alla fall till att det som förbränns inte blir till skadlig verkan i atmosfären. En provblöja är på väg hem som jag ska få kika på och det känns spännande. Tur man har lite blöjvana sen jobbet så man har något att gå på!

Känns de bra kommer vi att beställa hem 3 pallar med en gång och förvara de i ett litet lager på ett ställe vi har. Känns skönt om vi kan göra så eftersom det blir lite mer bök med dessa än de ma köper på ICA:


Kommentarer
Postat av: Ylva

För mig som inte kommit så långt i eko-tänket så verkar ekologiska blöjor ett jättebra alternativ om man inte tänker använda tygblöjor.

Jag funderar lite över storlekar när ni ska beställa så mycket på en gång, finns det olika storlekar och hur vet man i så fall hur många av varje strl man ska beställa?

2008-07-20 @ 11:27:44
URL: http://tyraslillabebis.blogspot.com
Postat av: Malin Harju

Ylva: Tack! Man går på kilo så vi har tagit till i underkant och röknat på att bebisen kan ha den minsta blöjan (4-9 kg) i minst 10 mån. och beställt utifrån det. Då vi närmar oss den dagen har man ju en liten hint om hur mycket bebisen lägger på sig och kan då beställa till eller ta nästa storlek.

2008-07-20 @ 14:59:38
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: ingela

jag brukar använda både tygblöjor och vanliga, och jag skulle gärna vilja få tag på ekoblöjor jag med, det skulle kännas bättre! hur gör man, ska man isåfall kontakta ekogrossisten? Och hur fick man tag på madrass i kokos & naturgummi? roligt med alla ekoalternativ som ju finns om man bara hittar dem! ha det gott!

2008-07-20 @ 21:58:42
URL: http://buspropp.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

ingela: Jag gick in på ekogrossisten.se och tog en mailadress där. Jag har haft att göra med en väldigt rar kvinna som heter Kajsa och hon har hjälpt mig enormt. Jag hittade dem då jag sökte madrassen och då nämnde hon i ett mail att de sålde blöjor med och på den vägen är det. Madrassen i kokosfiber och naturgummi görs för hand i Tyskland och får ett verdrag av ekologisk bomull, vi vill inte ha skumgummimadrasser då det nu i Norge pågår forskning om att det kan vara dem som ligger bakom alla oförklarliga fall med plötslig spädbarnsdöd.



Ja, nu är det rätt läge att klämma fram en eko-bebis eftersom nya alternativ ploppar upp dagligen!



Sköt om dig!



/Malin

2008-07-21 @ 08:51:02
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: pia

Jag använder helt Coops egna blöjor för de är svanen-märkta. Vill helst inte använda Liberos även om de är snäppet bättre. Har aldrig använt Pampers för de använder ju lotion i sina blöjor. När det gäller tvättlappar så har vi alltid kört med vanliga tvättlappar, 3-skiktade liksom. Jag vet föräldrar som av bekvämlighetsskäl ständigt använder våtservetter med det är ju inte bra för vare sig den lilla bäbisen eller miljön. /Pia

2008-07-24 @ 20:16:12
URL: http://www.piasmiljoblogg.blogspot.com
Postat av: Malin Harju

pia: Vi kommer inte att använda tvättlappar alls utan tvätta barnet under rinnande vatten och sedan smörja in ekologisk olivolja. I blöjväskan kommer vi att ha ekologiska våtsavetter utan farliga ämnen från barnen från Natra Care som en nödlösning om inte rinnande vatten finns till hands, typ att man måste byta i bilen eller så. Dessa savetter kommer vi inte att använda de första veckorna då bebisen bara ska tvättas med vatten utan då kommer vi att förblöta papper och ta med i väskan.

2008-07-25 @ 07:51:32
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Nad

Men så spännande! Detta måste jag kolla upp! Vill också ha ekologiska blöjor att kombinera med tygblöjorna! Använder Libero nu då de faktiskt är svanenmärka likt coops. Men ekologiska är ju ännu bättre! Ska också kolla upp tvättlapparna som du fått tag på! Du är så duktig!!!



2008-07-25 @ 16:26:54
Postat av: Malin Harju

Nad: Vill man inte köpa ett gross-lager kan du kolla in Ekohandel (www.ekohandel.se) och klicka under Hygien-fliken och sedan välja blöjor, de ha lösa förpackningar till vettiga priser!

2008-07-26 @ 10:02:55
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0