Jordgubbstårta

Perfekta tårtor till många är de som man gör i långpannan! Räcker till en hel drös och är lätta att grädda, inget söl med läckande springformar eller dylikt. Jag har nu gjort tre långpannor med följande recept eftersom jag vill ha tre bottnar på varje tårta. Tre långpannor gav sammanlagt alltså två tårtor eftersom jag delade varje botten på mitten.

Tårtbotten

6 ägg *
3 dl. råsocker * blandas samman för hand.

7 ½ dl. siktat dinkel *
6 tsk. bakpulver
2 tsk. vaniljessens * blandas i en annan bunke.

Blanda samman båda smeterna och rör i 3 dl. vatten. Häll ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper och grädda i 200 gr. ca. 15 min.

Tårtfyllning

På den nedre botten hällde jag först ut lite koncentrerad saft, i vårt fall jordgubb *, för att botten ska hålla sig saftig. Sedan mosade jag två bananer * som jag vispade tillsammans med ca. 1 dl. havremjölk * och 1 tsk. vaniljessens *. (Detta för att slippa använda marsànpulver som jag annars är van). Jag bredde sedan detta på botten och lade en ny på. Även denna fick saftas upp med saft innan jag bredde på jordgubbssylt * i ett ganska tunnt lager. På med sista botten som saftades upp och sedan täcktes tårtan med folie och har stått så över natten. 
Nu på morgonen ska jag vispa grädde (icke-ekologisk, tillika karragenan-fri) med lite vaniljessens * och sedan garnera med skivade svensja jordgubbar.

Tror det kan bli gott! :)


 

Kommentarer
Postat av: maria i oslo

Smarrigt.

Min jordgubbstårta med eko - karragen grädde blev oxå en succè =) Den tog slut i ett nafs. Själv käkar jag inte bakverk av den sorten men kul att glädja andras magar!

2008-06-15 @ 11:58:38
Postat av: Malin Harju

maria i oslo: Mums! Kul att de gillade det! :)

2008-06-16 @ 07:12:47
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0