Folk skrattar då jag beklagar mig

656f974983de388db9078c9c150c6694.png

Folk skrattar då jag beklagar mig över att Tofu äter allt möjligt & dant och brukar säga att det är typiskt valpmanér. Men jag skojar inte, han äter ALLT! Nu på förmiddagen har han rivit ner en makaronängel & en liten julkula från riset i hallen och ätit upp dem. Jag märkte inte det förrän jag hittar honom hulkandes i biblioteket, sekunder från att kräkas upp allt på routern. Lyfter upp honom precis då han börjar spy så han kräks en lång rännil av trasigt julpynt längs med hela golvet. Tack gode gud för deras förmåga att kräkas upp allt som är främmande! I fredags kräktes han upp 2 glasbitar som han måste fått i sig ute. Jag hittar nästan dagligen små-skräp som dyker upp här och var; packningar, muttrar, knallpulverremsor mm. Rester från forna snickeriet & tidigare ägare som jag hoppas få tag på allt av innan kommande sommar då Leon kommer att springa fritt på tomten. Men klumpen i magen & oron i hjärtat över att han skurit sig invärtes hade inte försvunnit innan det blev julkul igen. Usch! Men han verkar ju kräkts upp allt på direkten och eftersom allmänntillståndet är precis lika tipptopp som vanligt så måste jag ju anta att lill-hjärtat är OK även denna gång.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Visst vet du att man kan ge dem sparris då de ätit vassa saker, så lindas det vassa in och kommer ut naturligt lite inpackat.

2009-12-14 @ 10:24:37
URL: http://omlivetpalandet.blogspot.com
Postat av: Erika

Det är inte roligt när vovvar äter det de inte ska äta.

Ninja har som tur är aldrig varit så men hunden vi hade innan gillade småsten och lego när hon var valp.



När jag gjorde praktik på djursjukhuset i örebro kom det ofta in hundar som satt i sig allt möjligt.

Jag minns särskilt en liten valp som satt i sig mattes tamponger (bland annat då den rensat sophinken). Det var så illa att snörena hade skurit sönder tarmarna och det gick inte att rädda den utan hunden dog under natten efter en operation där de försökt lappa ihop så gott det gick.

Så det gäller att vara uppmärksam när de äter i sig föremål.

Tur att Tofu kräks upp det han får i sig på en gång.

Hoppas att han växer ifrån problemet så småningom.



Kramen!

2009-12-14 @ 18:39:48
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Postat av: Lisa

Hundar alltså. Vilka underliga men dock så underbara varelser de är.

2009-12-14 @ 20:11:29
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Lisa: Jo jag vet. Och jag har gjort det båda gångerna så det har säkert hjälpt! :)



Erika: Men så hemskt, huvvaligen! Hoppas också det växer bort!



Lisa: Precis!

2009-12-15 @ 06:11:15
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Anette Hedqvist

Jag hörde när vi var på valpkurs, att om hunden äter allt, dvs. inte bara tuggar på det och spottar ut det, utan sväljer det, så kan det vara så att den har ont i halsen... alltså det kliar och är obehagligt! Kan ju vara värt att bara kolla om det är streptokocker eller så i hans hals?

2009-12-15 @ 14:56:36
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Anette Hedqvist: Ja, jag har också hört det men det syns ingenting i halsen, är inte rött eller så. Och i övrigt verkar han inte irriterad där. Och han har varit så sedan vi hämtade honom vid 11 veckors ålder och han är ½ år nu. ;) Han är en otrolig kleptoman också, snor åt sig allt han kan ifrån ulltofflor till vedträn. Kanske är det som krockar, han har ett behov av att sno men av rädsla för att Lotus ska ta bytet så äter han upp det? :) Jag fortsätter kolla hans hals och sanerar bort alla potentiella ätbara saker här hemma.

Tack snälla för att du tog dig tid!



Malin

2009-12-16 @ 06:12:13
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0