Mat i sängen?

Efter gårdagens inlägg om det välgörande dinkel-vetet så är det väl lägligt att tala om att ekologiska kuddar fyllda med just dinkel är på väg hem till oss från Järna och Näva ekotextil där.

Förstora bild... Bild lånad härifrån.

Det känns skönt att kunna tillföra något härligt till sängen. Då jag låg på sjukhuset med Leon bytte raraste svärmor ut bäddmadrass, täcken och kuddar åt oss mot Öko-Tex 100-certifierade, så det vi sover i nu är det i alla fall mindre häslovådliga ämnen i. Tyvärr har vi tills nu sovit på Tempur-kuddar, något som grämt mig enormt eftersom det material de är tillverkade av knappast kan vara bra.

TEMPUR Bild lånad härifrån.

Sen sticker jag inte under stolen med att vi sovit väldigt gott på våra Tempur-kuddar men det ska bli skönt att få sova på en kudde av rent naturmaterial nu. Yttertyget av till dinkelkuddarna är av 100 % ekologisk bomull och själva kudden är fylld med dinkelskal från eko-odling. Redan för flera århundraden sedan kände man till den helande kraften som dinkel hade och den har tidigare använts till exempel mot sömnstörningar, nackstelhet, reumatism och migrän. Dinkelns välgörande och smärtlindrande funktion beror på den höga kiselsyra-halten i skalet och genom sitt finfördelade innanmäte anpassar sig kudden efter varje kroppsform och möjliggör sålunda en total avslappning av musklerna. Med andra ord är effekten samma som av Tempur-kuddarna men ekologisk och mycket mer naturlig.

En kudde på 50 x 60 cm, kostar 265 :- och såklart kommer ett utlåtande då vi provat dem ett tag .


Kommentarer
Postat av: Johanna

så du byter ut de fungerande superkuddar ni har mot nya ekologiska, dumt tycker jag. slöseri gagnar knappast miljön, men det kanske inte handlar om miljön utan snarare att kunna sätta prefixet eko framför allt du konsumerar/nyttjar. hur ställer du dig till att öko-tex som inte är är ekologiskt material endast är produkter där gifterna tvättats ur och nu befinner sig på annan ort, exempelvis i naturen?

2009-02-03 @ 12:29:12
URL: http://milkbartoilet.se
Postat av: Sara Si

Hej Malin :)

Hur är det med er tre? Hoppas ni mår bra och sover gott på den nya kudden! Jag kollar ju in på din blogg emellanåt... och för ett tag sen läste jag om frukostbullar med dinkel... men nu hittar jag inte receptet :( ... Är sugen på att baka ;)

Hoppad det går att ordna!



Sov gott! Kram Sara

2009-02-03 @ 22:51:01
Postat av: Ylva

Kanske är nåt för mig som brukar vakna med migrän? Väntar spänt på utvärdering!

2009-02-03 @ 23:29:25
Postat av: Nadia

Det där låter ju super bra! Du har pratat om dem tidigare men jag undrar hur mjuka de är? Känns som att de ska vara kompakta, så det ska bli intressant att få utlåtande!

Jag har nästan alltid ont i nacken... jag har en god vän som ofta har migrän... min svärmor har reumatism... Bra tips på presenter för mig alltså :)



Vi har dunkuddar då det var det närmaste naturmateriel jag kunde hitta när jag köpte, det känns ju inte kul idag med kallafaktas program om "levande dun"... :( Förhoppningsvis så är det inte sånt dun i våra...

2009-02-04 @ 07:57:13
Postat av: Nadia

Jo - Dunkuddar är väl inte det bästa oavsett, med tanke på att ytterst liten del av uppfödningen av ankor sker ekologiskt... så dunet kommer ju definitivt inte från ekologiska ankor... men för min hälsas skull så var/är dun det bästa jag hittat hitills, alla andra kuddar jag provat blir jag svettig av eller täpt i näsan. Så då var valet tvunget att hamna på dunkuddar. Hoppas dinkel är ett bättre alternativ för mig!

2009-02-04 @ 08:08:41
Postat av: Malin Harju

johanna: Oj, här var det någon som helt obefogat brann av? Vart i inlägget skriver jag att det är superkuddar? Hur kan du veta att det inte är läge att byta ut dem och att de är väl fungerande? Jag skrev att "vi sovit gott på dem" och det har vi, men nu är det slut med dem. En Tempurkudde tappar stunsen efter ett par år och jag har haft min i snart 10 år så det är kanske inte så konstigt. Nej, jag byter aldrig ut saker för att sätta prefixer eko framför allt jag har, trist om du tror att du genom bloggen känner mig så pass att kunna göra en sådan bedömning. Vad grundar du den på? Vore intressant att veta hur du tänker!



M v h Malin





Sara Si: Hej tjejen! Vet inte vilka bullar du menar, tycker inte jag haft dem ute nyss...kan det vara i inlägget om att ha råd till KRAV-märkt? Kolla annars under receptkategorin, där finns alla recept jag lagt ut.

Jo, tack allt är bra med oss! Själv då? Måste ta och ses snart!

Vad gillar du The Secret?



Kramalin



Ylva: Ja, det kanske det skulle kunna vara! :) Det stod ju att de skulle vara bra mot det!



Nadia: Ibland har man inte så mycket att välja mellan. Vi får hoppas att det är bra dun i dem.



Jag tror att de är kompakta eftersom de ska fungera lite som Tempur-kuddarna, forma sig efter huvudet och så...jag återkommer!



Kramalin

2009-02-04 @ 10:55:07
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0