Mitt eko-hår

Mitt hår har utsatts för mycket genom åren och tur är väl att jag har en fantastisk kvalitét på det. Det växer liksom av sig själv i raketfart och det är otroligt tjockt. Nu har jag i alla fall bestämt mig för att det ska sparas ut. Långt! Alltså riktigt långt! Kommer väl att ta ett par år, så det känns som en liten rolig utmaning.

För ett tag sedan läste jag både hos Petra och Makeup & Stuff en massa bra tips på hur hårvården kan göras ekologisk! Jag vävde in lite tips från dem i ett inlägg jag hade sparat som utkast sedan tidigare och här kommer en rätt hyfsad guide till bra hår;

¤ Mitt allra första tips är att ett par gånger om året låta någon duktig person klippa det ordentligt. Klarar man det själv eller har någon i sin bekantskapskrets som kan det; toppen, om inte; kosta på ett besök hos en frisör. Det är så väl värt att ha ett väl genomklippt hår under resten av året. Då jag inte har en kort frisyr som måste klippas med jämna mellanrum klipper jag mig 3 ggr. per år; i maj, augusti och december.

¤ Morgon och kväll borstar jag håret noga, även nu fast det är kort, för att hålla igång blodcirkulationen vilket stimulear tillväxten, samt kamma ut det egna fettet i längderna för att få ett friskt och glansigt hår.

¤ Börja med att borsta igenom håret ordentligt innan du tvättar det. På så vis borstar man ur all smuts och det hår som fallit av och det blir lättare att tvätta håret sen.
Då håret är tvättat och klart så kamma igenom det med håret med en gles hårkam (Bodyshop har bra modeller i trä).

¤ Försök att tvätta håret en gång i veckan och inte mer. Håret blir inte så torrt och slitet då och man sparar både på vatten och tid! Det kan vara en jobbig invänjningsfas men det är värt det, håret ser inte fett ut efter ett tag och det mår så mycket bättre! Då man tvättar det för ofta, och dessutom med konventionellt schampo, så överproducerar hårbotten olja vilket gör att håret blir fett och då tvättar man det oftare. En ond cirkel med andra ord.

¤ Använd ekologiskt hårschampo och balsam, eller till exempel avkok av tvättnötter till håret. Samla inte allt hår i ett trassel uppe på huvudet som blir svårt att reda ut sedan, utan låt håret hänga fritt och schamponera in hprbotten genom att först gnugga lite schampo mellan handflatorna. Oftast räcker det att schampot sköljs genom längderna för att de ska blir rena.

¤ Applicera endast balsam frå öronen och nedåt. Det är längderna som ska få ta del av det, inte hårbotten då den bara blir fetare av balsam. Man kan även använda olivolja som en hårkur. Dock kan håret bli väldigt fett av detta så använd bara några droppar för att smörja in håret med och låt verka över natten, gärna under en "turban av en handduk". Skölj sedan ur det på morgonen.
En del äppelcidervinäger och nio delar vatten i en blomspruta blir ett bra balsam som inte gör håret fett men som ändå verkar mjukgörande. Man kan även avsluta varje tvätt med att skölja igenom håret (inte hårbotten) med iskallt vatten för att få extra glansigt hår.

¤ Använd inte hett vatten till håret utan använd ljummet/varmt eftersom för hett vatten irriterar hårbotten och kan göra att onödigt mycket hår lossnar i samband med tvätten.

När man byter de konventionella hårprodukterna till ekologiska alternativ kan ditt hår först bli fett. Detta beror på att det naturliga och normala tillståndet för håret är att vara lite fett. Vi ärtyvärr för vana de konventionella schampo-sorter som innehåller exempelvis skummedel och och därför känns håret torrare och renare då man tvättat håret med dem. Men dessa "lödderkemikalier" stör hårbottens naturliga fettbalans och kan ge mjäll och klåda.
Efter ett tag kommer din hårbotten att återfå dess ursprungliga balans och inte längre bli fett. Kom dock ihåg att ditt hår aldrig kommer att bli så lent och torrt som med konventionell hårvård - ett naturligt hår är lite strävare och lite fetare.
Håret kommer istället att bli glansigare och friskare och växa fortare, och din hårbotten kommer återfå sin naturliga balans. Man slipper också kemikalieansamlingar som konventionell hårvård innehåller och som kan lagras i kroppen.


¤ Krama försiktigt ut lite vatten ur håret då det tvättats klart, vrid det inte. Gnugga inte håret med handduken utan dra försiktigt med en handduk. Man får bara tovor och det ruggar upp hårstråna och man är för hårdhänt. Stoppa gärna in håret i en torr handduk en kort stund så torkar det snabbare.
Lufttorka håret då det tvättats, hårtorken torkar bara ut hår och hårbotten. Dessutom går det åt en massa el och det är inte alls bra att ha elektricitet så nära hjärnan. "Måste" håret fönas så sluta medan det fortfarande är fuktigt för att skona det lite. 

¤ Undvik stylingprodukter med silikoner, parfymer och andra tillsatser. De lägger sig som en hinna på hår och hårbotten och låter inte håret andas samt vänjer håret vid ett onaturligt tillstånd. Jag använder produkter från MOP (Modern Organic Products) som jag köper via e-beautyshop och jag är supernöjd med dem. Mitt hår mår toppen!

¤ Färga, tona eller blek helst inte håret. Vill man göra det finns det naturliga alternativ hos ekologiska frisörer i större städer. För oss som bor på mindre orter kan man färga själv med hjälp av naturlig hårfärg i pulveriserad form hos Grön Gåva. Innehåller bark, örter, henna och frukter.

  
  
       
       
  

Som ni ser så har det varit en gansksa hår-resande resa (dessutom med väldigtt många extrakilon på en del av bilderna) genom åren! :)

Nu är jag alltså ute efter att få det långt ner på ryggen och jag tror att även luggen ska få växa med denna gång!

Hoppas ni blev hjälpta av tipsen och lycka till med ert nya, ekologiska och välmående hår!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Oj, du har hunnit med en del olika lookar! Kul bildsamling!

2009-02-28 @ 09:53:24
URL: http://www.bellio.se/blog
Postat av: Anna

Hej! Tankte bara saga att det ar vart att kolla upp de ekologiska alternativ man anvander, tyvarr ar det inte sa att bara for att det ar ekologiskt sa ar det mildare. Forsapad kokosolja ar exempelvis valdigt starkt.



Dessutom, det dar med balsam stammer inte, det finns ju en hartvattmetod som heter conditioner only! Har sjalv tvattat haret med balsam i ett och ett halvt ars tid (och ibland med bikarbonat eller rasullera), fast det gar givetvis inte med vilket som helst. Maste vara utan silikoner, mineraloljor och annat skit. Tvattar en gang i veckan och har jattefint har.



Lycka till med harutvaxten!

2009-02-28 @ 12:04:40
Postat av: Anna Kittybloggarn

Oj!!! Vad roligt att du vågat och kunnat ha så många olika utseenden på ditt hår.



Jag brukar skölja med kallt vatten. Däremot har jag svårt att klarar mig utan den där lena torra fluffiga känslan som en del schampon ger. Jag har provat schampon som gör att håret känns strävare. Jag vill ju njuta av mitt långa hår liksom, annars kan jag lika gärna ha det kort. Tack för alla tips. När det blir sommar kan jag ju prova med att tvätta en gång i veckan.

2009-02-28 @ 14:51:50
URL: http://bloggenomkittydrew.blogspot.com/
Postat av: Elin

Hej Malin! Jag gillar verkligen din blogg och blir inspirerad av din ekologiska livsstil. Men ibland reagerar jag på småsaker, när du uttalar dig om saker som jag tror att det saknas underlag för. Att det skulle vara dåligt med elektricitet nära hjärnan finns det väl ingen seriös forskning som tyder på, eller känner du till någon? Det vore väldigt intressant att läsa i så fall.

2009-02-28 @ 20:42:52
Postat av: Lisa

Vad spännande att du ska spara ut håret. Ser fram emot att få se bilder på ett långt svallande hår som gläner ikapp med solen ;-)

2009-02-28 @ 21:15:54
URL: http://lmh.blogg.se/
Postat av: Ika

Det här med hårvård, och i synnerhet "alternativ" sådan, är ju något jag har snäat in rejält på sedan jag upptäckte lockig.se för ett drygt år sedan. Därför kan jag inte låta bli att kommentera din sammanställning lite...



Först och främst tycker jag att du har samlat många vettiga råd! Det finns dock en del småsaker jag reagerade på.

Att borsta håret är bra för att fördela hårbottnens fett i håret, men då bör man använda en ganska tät borste med naturfibrer, och inte en vanlig piggborste. Lockigt hår ska helst inte borstas - borstningen särar bara på lockarna. Jag har inte använt hårborste på över ett år (bortsett från de två gånger jag fått håret klippt), utan reder istället ut håret i samband med tvätt, när jag har balsam i. Det är också ett skonsamt sätt att reda ut håret, eftersom balsamet underlättar utredandet. Vått hår ska inte borstas - då är håret som känsligast.



Det stämmer att man inte ska gnugga håret med handduken - men har man lockigt hår är det bra att helt välja bort frottehanddukar, eftersom ytan på dem ofta gör att håret blir "frissigare". Jag använder en gammal t-shirt istället, gör en turban av den kring håret för att dra ut den mesta fukten.



Värmestyling sliter också alltid på håret - både platt- och locktänger samt hårfön. Nu är jag medveten om att man kan behöva använda hårfön för att slippa gå ut med vått hår i minusgrader, och att man vill göra sig extra lockig eller rakhårig vid vissa tillfällen - men jag tycker ändå att det är bra att komma ihåg att det här är metoder som torkar ut och sliter på håret, och att man helst ska använda dem med lite eftertanke.



Att håret inte kan bli lika mjukt och lent med ekologiska produkter vill jag avfärda som en myt. Det bästa jag någonsin har gjort för att få mitt hår mjukt och lent är att sluta använda schampo. Sedan jag slutade (december 2007) har jag bara använt schampo ett par, tre gånger (vid hennafärgning, eftersom min hennablandning innehåller en hel del oljor som är svåra att få ut utan schampo ur just mitt hår, som är ganska oljekänsligt). Varje gång blir jag alldeles förfärad av hur strävt håret blir av schampotvätt - och då gäller det även det tillfälle när jag provade ett ekoschampo med milda tensider. Jag tvättar håret med ett lätt och milt balsam som jag masserar in i hårbotten. Det här låter antagligen jätteskumt - jag reagerade själv med stor skepsis när jag först hörde om metoden - men fungerar alldeles utmärkt. Många som använder metoden menar att deras hår inte blir lika fett, och att de kan dra ut på tiden mellan tvättarna längre. Tyvärr har just min hårbotten inte reagerat på det här sättet - antagligen för att den är fet i sig själv, och inte som en reaktion på att jag torkar ut den.



Balsamtvättandet förutsätter att man slutar med alla produkter som innehåller silikoner och mineraloljor (båda två är dessutom miljöskadliga, mineraloljor är en biprodukt från oljeindustrin och silikoner bryts ner oerhört långsamt, om över huvud taget). Man bör också se upp med lanolin och olika typer av vaxer - även naturliga sådana, eftersom de ofta är svåra att tvätta ur håret utan de tensider som schampon innehåller.



Nu är det ju väldigt olika från person till person hur håret fungerar, vilka produkter man tycker att man behöver till styling, o.s.v. Därför är det också svårt att ge entydiga rekommendationer - vissa hår klarar av små mängder lanolin, vissa hår mår bara bra av vegetabiliska oljor - medan andra hår inte klarar dem. Man får helt enkelt pröva sig fram, samt komma ihåg att håret kan förändras - mitt hår har t.ex. blivit något mindre oljekänsligt under det dryga år som gått sedan jag slutade med schampo.

2009-02-28 @ 21:40:26
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Annelie

Ett tips för inpackning av blont hår! Använd mandelolja istället för olivolja (då det tenderar att bli gult). Mandelolja är dessutom mindre fet än olivolja. Superbra inlägg, jag önskar dej lycka till med håret!

kram /Annelie

2009-02-28 @ 21:56:16
Postat av: Lisa

Ojoj många olika hår du har haft :D

2009-03-01 @ 00:06:14
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: PetraM

Wow, tänk att passa i alla färger och längder, snyggt!

Till Elin, ang electricitet nära hjärnan:

Det var jag som skrev detta i min blogg, så skyll inte på Malin hahaa,

Om du vill läsa om hårtorken specifikt gå tex till: http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9809/15/apparat.html. Hur elektromagnetiska fält påverkar oss finns det mycket forskning om, googla bara...

Man ska inte tex sova nära en klockradio! Man ska använda sunt förnuft.....vi föddes ju inte med en massa elekricitet nära skallen....

2009-03-01 @ 03:15:59
URL: http://ekobsessive.blogspot.com/
Postat av: Malin Harju

Johanna: Jo, det har blivit en del genom åren! :)



Anna: Kul att läsa om fler som har bra hår och inte tvättar ihjäl det! :) Vad menar du inte stämde med balsam?



Anna Kittybloggarn'n: Tack! Jo, modet är det inte direkt fel på! ;)



Jamen, testa i sommar som sagt då man liks badar och så. Rätt vad det är så vänjer du ditt hår vid detta sätt och då hösten kommer är saken kirre-biff! :)



Elin: Kul att du gillar bloggen och finner inspiration! :) Jadu, jag skriver aldrig om saker det inte finns underlag för (såvida det inte handlar om hur olika håret exempelvis reagerar på denna metod, det är svårt att hitta underlag där då det är olika från person till person) sen diskuterar säkert vissa de olika källorna som står för underlaget. Är man mer intresserad av t.ex. sjukvård kanske man inte ser exempelvis antroposofiskt underlag som en valid källa.



I mina öron låter det extremt vettigt att man självfallet inte mår bra av någon form av elektricitet nära hjärnan, eftersom människor klart påverkas av elektromagnetisk strålning. Jag tror knappast det är hälsosamt om man skulle sitta med en hårtork mot benet varje dag då jag anser att man ska vara vaksam med el och hur det påverkar oss, men hjärnan känns ju ännu känsligare eftersom den utgör en så pass stor essens av de vi är. Dessutom finns länkar att läsa om det;



http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9809/15/apparat.html



isemfswedish.pdf" rel="nofollow">http://www.who.int/peh-emf/about/en/whatisemfswedish.pdf





http://www.amal.se/page/2099/elektromagnetiskstralning.htm



http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Yrkesverksam/Elektromagnetiska-falt/



http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/Magnetfalt--tradlos-teknik/



"Magnetfält och elektriska fält finns naturligt runt alla elektriska apparater..."

"I dagsläget finns det dock två områden där skadliga hälsoeffekter vid exponering av elektromagnetiska fält inte helt kan uteslutas. Det handlar om exponering för magnetfält -''- och elektriska apparater..."



Om du anser att detta är seriös forskning eller inte får du själv ta ställning till.



Ika: Tack för alla dina råd, ska ta till mig dem också! Minns att du tipsade om sidan tidigare, men eftersom det schampo och balsam jag har var "godkänt enligt lockigt.se" så lade jag balsamtvätt-metoden på is.



Intressant att ditt hår reagerat helt olikt Petra, det ska bli spännande att se om mitt blir ännu mjukare eller om det kommer att gå åt det mer sträva hållet! :)



Annelie: Bra tips, nu är inte jag själv blond men känner ju folk som är det så jag ska ta med mig det rådet!



Kul att du gillade inlägget! :)



Lisa: Ja, det har blivit så!



PetraM: Precis, felet är ditt! ;) Skämt åsido, jag hade såklart själv kollat upp det innan jag skrev det, och jag håller med; sunt förnuft säger väl ändå att man inte mår bra av el nära hjärnan?



Må så gott!

2009-03-01 @ 07:22:15
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Elin

Malin: Jag menar inte att det är fullständigt uteslutet att elektromagnetiska fält påverkar oss, det är ju i princip omöjligt att bevisa att någonting inte är farligt. Däremot är det inte alls bevisat att det skulle vara farligt, men du skriver det som om det vore sanning.



Det jag ser som seriös forskning är undersökningar på tillräckligt stora grupper, med försökspersoner som kan anses representativa för allmänheten. Jag utesluter absolut inte antroposofisk forskning, så länge den utförs på ett vetenskapligt sätt.

2009-03-01 @ 10:38:30
Postat av: Anna

Det jag inte tycker stammer enligt din sammanfattning ar att man bara ska ta balsam fran oronen och ner annars blir haret fett. Detta eftersom jag tvattar med balsam och darmed har det i hela haret, inklusive harbotten!

2009-03-01 @ 20:03:00
Postat av: Malin Harju

Elin: Om du på nåot vis strört dig på detta ber jag om ursäkt. I mitt inre känns det som "sanning" eftersom jag är övertygad om att man inte alls mår bra av el och på så vis blir det kanske min sanning, jag vet inte. Frågan är ju vem som vill ställa upp på forskningsförsök gällande eventuellt riskabla tester, inte jag i alla fall, även om jag håller med dig med din definition av seriös forskning. Med de allt mer ökande fallen av elallergiker i samhället tror jag det är svårt att bedriva forskning i denna fråga, man får nog tyvärr ta del av resultat i efterhand hos människor som kan delge sina sämre erfarenheter.



Vad tror du?



Anna: Detta är alltså en mix av tre personers åsikter och erfarenheter, de två ovannämnda bloggarnas samt mina egna. Just gällande balsamet kan jag inte uttala mig om ännu eftersom denna kunskap om balsam från öronen och neråt kom till mig nu medan jag fortfarande har så kort hår att jag inte ens använder balsam. Om jag tänker tillbaka på då jag hade långt hår och använde balsam så tvättade jag det så pass ofta att det inte hann bli fett (men detta gjorde det säkerligen bara fetare i långa loppet)så jag han aldrig fundera kring om det faktum att jag applicerade balsam i hela håret och om det gjorde håret fett. Kan det vara så att det bli skillnad då man tvättar håret med endast balsam som du gör? Att man då kan använda det i hela håret, men om man använder både schampo och balsam så...äh, jag vet inte! Förmodligen finns lika många idéer och tankar kring detta som det finns utövare. Konstigt vore ju annars eftersom folks hårkvalitét skiljer så vansinnigt!



2009-03-02 @ 07:28:28
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag haller med om att det inte finns nagra ratt eller fel egentligen nar det galler en sa individuell grej som har och hur det reagerar. Jag tankte mest belysa att det inte ar en dodssynd att anvanda balsam i hela haret.



Men jag tror att det ar en seglivad myt (vet att frisorer sagt det till mig forr) att man inte ska ha balsam i hela haret (grejen nar man tvattar med balsam ar att man ska vara extremt noga med att skolja ur allt annars kan haret bli fett) och att det dessutom ar olika beoende pa vilken sorts balsam man anvander. Man far helt enkelt prova sig fram vilken metod som passar en bast! Jag har for tillfallet overgivet balsammetoden och tvattar istallet med Weledas babyschampo som ar extremt milt (sockertensid istallet for sls), med an nyfodd och en trearing finns helt enkelt inte tid till all massage och skoljning som balsamtvatt kraver :-).

2009-03-02 @ 12:21:22
Postat av: Malin Harju

Anna: Förstår det! :) Kanske får vara glad att det ens finns tid till att tvätta håret? ;)



Sköt om dig!



Malin

2009-03-03 @ 07:27:42
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Elin

Malin: Inte ska du be om ursäkt, jag tycker att vi kommer överens om att vi tycker olika i stället :) Jag vet dock att en hel del undersökningar har gjorts, där elallergiker har fått göra blindtester, alltså avgöra om de utsätts för elektromagnetiska fält eller inte. Testerna har visat att försökspersonerna inte får bättre resultat än slumpen. Jag tvivlar inte alls på deras symptom, men jag tror att de kommer från något annat än elektricitet. Vad det kan vara behövs det mer forskning om.

2009-03-05 @ 13:59:25
Postat av: Malin Harju

Elin: Ja, vi kan ju vara ense om att vi är oense i denna fråga! :) Om inte annat är det ju bra ur muljösynpunkt att låta hårtorken vila lite!



Kramalin

2009-03-06 @ 07:56:11
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0