Sirapsrutor

Hos härliga recept-bloggen Hallon & Blåbär hittade jag de goda sirapsrutor jag bakade igår! Gjorde dock som vanligt om receptet lite. :)

Ca. 30 st.

5 dl. havremjölk *
50 gr. jäst för söta degar
100 gr. rumsvamrt smör *
1 krm. salt *
4 msk. ljus sirap *
12-13 dl. siktat dinkel *

Som vanligt är ingredienser markerade med * ekologiska i vårt kök.

Värm mjölken till 37 °. Smula jästen i en bunke. Häll över mjölken och rör till jästen löst sig. Tillsätt smör, salt, sirap och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig, minst 5 minuter i maskin.
Jäs under bakduk ca 45 minuter. Sätt ugnen på 225°.
Ta upp degen och arbeta den på mjölad arbetsbänk och dela den i två bitar. Kavla ut varje bit till en ½ cm tunn kaka. Skär varje del i 14-16 bitar. Lägg bitarna på plåtar med bakplåtspapper. Nagga med en gaffel.
Om man vill ha dom lite högre och luftigare, låter man dom jäsa ytterligare ca. 20 minuter (de blir i mitt tycke godare då!) Vill man ha dom åt det plattare hållet skickar man in dom direkt i ugnen.
Grädda mitt i ugnen ca. 5-7 minuter. Låt bröden kallna på galler under bakduk.

Nu ska de avnjutas till frukost med smör och ost på och en stor kopp té!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0