Julklappstips!

Jag har tänkt att jag ska försöka sätta ihop en julklappsspecial i helgen som självklart ska gå i eko-anda, ni vet med lämpliga saker till pappa/pojkvän/bror/kompis/farfar/morfar/svärfar/svåger och mamma/flickvän/syster/farmor/mormor/svärmor/svägerska mm. Hoppas kunna ta mig tid till det!

Bjuder så länge på vad jag anser är årets julklapp till alla med barn under skostorlek 28/29: De svensktillverkade, helt ekolologiska folkloristiska tofflorna från Bellio! Finaste vännen Johanna har slitit som ett djur för att hinna få iväg det gigantiska lass med tofflor som är beställda till både Norge & Danmark samt alla butiker i Sverige som säljer tofflorna, däribland Ecoloco & Loa såklart.

Det mjuka och fantastiskt formbara lädret kommer från Uppland där det garvats vegetabiliskt vid Tärnsjö Garveri. De färgas sedan utan farliga substanser och lädret är ekologiskt certifierat som WHITE LINE Leather genom kontrollorganet TÜV i Tyskland. De vävda banden i folkloristisk anda kommer från Smålandsband och tofflorna sys sedan helt för hand på Docksta Sko's fabrik strax söder om Örnsköldsvik.



Ekolädret som används till tofflorna andas otroligt bra, Leon har inte blivit svettig eller fuktig en endaste gång i sina trots att han alltid har strumpor under sina nuvarande Bellio Heart, eftersom de inte passar om han har lammskinnssula i. Dessutom formas de perfekt efter foten direkt och efter bara några timmars användande känns de "ingådda". Tofflorna har mjuka sulor av spaltläder som ger ett bra halkskydd medan resåren i vristen gör toffeln lätt att ta på och av samtidigt som den sitter bra vid lek och bus (läs Leon kan inte dra av och på dem hela tiden med sina små, klåfingriga barnhänder :) ) Resåren är dessutom smidigt insydd i en kanal i skinnet så den lämnar inga ilsket röda ränder på små barnvrister!
Bellios tofflor finns i storlek 16/17 till 28/29 och kostar 339 kr.

Med tofflorna följer en enkel stickbeskrivning på varma, sköna benvärmare. Ekologiskt garn finns hos exempelvis hos Erica Laurell.

Vilken är din favorit; röd eller svart?

Kom ihåg att hålla utkik framöver då det är dags för onsdagstävlingar! ;) *hint, hint*

 


Kommentarer
Postat av: stina

åh vad jag tycker de är fina! de röda är nog min favorit, lite juliga även om de passar andra tider på året också.



Tack för en bra blogg!^^

2009-11-19 @ 07:07:52
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

stina: Ja, de är himla fina, ett riktigt hantverk! Absolut, rött kan man ju ha jämt! :)

2009-11-19 @ 07:10:52
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: anna

ska du tävla ut såna? vad bra! ska kolla då det blir!



jag tycker nog att de svarta är finast, är lite svart av mig, ha, ha! skulle vilja ha såna själv nu till jul, tänk vad fint!

2009-11-19 @ 07:28:25
Postat av: Sofia

Skulle också vilja ha sådana själv, de är ju ur-läckra! Vet du om man kan special-beställa eller?



De röda tilltalar mig mest, kanske för att de är så mycket julskyltning över allt nu?



Tack för en trevlig blogg, läser varje dag!

:)



/Fia

2009-11-19 @ 07:29:53
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

anna: Ha, ha, du får kolla och se! ;)



Jag har så svårt att välja då båda färgerna är otroligt fina, men det lutar åt rött nu så här i juletid!



Sofia: Nja, du får väl maila Johanna på Bellio och ligga på lite...man vet aldrig, i sinom tid så kanske!



Tack snälla, vad glad jag blir!

2009-11-19 @ 07:31:53
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: vintageretroprinsessa



Tycker båda är fina men rött är snäppet snyggare :)

Fullkomligt älskar dessa skinn tosser perfekta så här på höst tider :)

Eller om man ska hem till nån :)



Ha en toppen dag kram

2009-11-19 @ 09:29:06
URL: http://bambii.blogg.se/
Postat av: Lina

Jag hade helst velat ha de svarta!



Perfekt om du skriver ihop en tipslista på julklappar! Tycker alltid det är så svårt att hitta på vad jag ska köpa. Man vill ju liksom ge något av värde och inte bara köpa något för köpandets skull!

2009-11-19 @ 10:26:07
URL: http://lhlettenstrom.blogspot.com
Postat av: Ekomuppen

Mmm, de är jättefina.

Svårt. Jag har lite svårt för svarta kläder så rött slår an bra. Å andra sida är det lite annorlunda med skor och jag gillar bandet på de svarta bättre :P



Jag slog till på små bebis-tofflor från Bellio när de hade sänkt pris på Källan - ekobutiken där jag bor.

Jag köpte två par i olika storlekar till min systerdotter. De minsta har hon redan fått och de större blir present antingen till jul eller också i vår när hon fyller ett år.

2009-11-19 @ 17:19:55
URL: http://ekomuppen.wordpress.com/
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

vintageretroprinsessa: Ja, de är alldeles underbara! Leon har jämt Bellios på sig! :D



Lina: Precis! Julklapparna ska bde kännas vettiga ur konsumtionssynpunkt, bra för mottagaren och...ja, det är inte så lätt!



Ekomuppen: Vad smart! Perfekt att hamstra eko-saker då det är nedsatt pris!

2009-11-20 @ 09:06:51
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0