Man är inte starkare än sin svagaste länk

Hos Clara kan man läsa om det här med att länka till folk. Att en storbloggare, som hon själv exempelvis, kan göra en liten bloggare, som mig exempelvis, lite större genom att länka till denne. Jag har funderat mycket kring detta och då jag nu läste detta hos Clara var jag tvungen att skriva ett inlägg om det jag med.

Jag har en såpass nischad blogg att jag tror att de som inte tänker precis som vi "blir avskräckta" att ens gå in och kika på den bara de ser namnet på bloggen; Ekoblogg.
Dock har jag fått ett rejält uppsving på antalet unika sidvisningar de gånger Clara länkat till mig. Men nu händer de saker med Ekoblogg ändå, utan att någon länkar. Nu för tiden har jag nästan 2 500 unika besökare i veckan, och det är stort för en så liten blogg. Det tackar jag det varmaste för, heders åt alla er som tar er tid att läsa! Inga läsare - ingen blogg, eller i alla fall en väldigt trist sådan.

Men det detta inlägg egentligen skulle handla om är de som inte länkar men ändå använder mitt material. De snor och rippar rakt av utan minsta hint om varifrån det kommer. Och intressantast är det då personer som annars stavar fel titt som tätt på sina bloggar och inte har någon koll på den svenska grammatiken helt plötsligt skriver om samma sak som jag gjorde 6 timmar tidigare med mitt skriftspråk.
Jag vet att jag har ett tämligen korrekt skriftspråk och har fått höra att jag måste slappa till det för att få fler läsare. Eh...va? Det här är ju jag liksom. Men den "korrektheten" (kalla det vad ni vill) gör ju att det är väldigt lätt att upptäcka "stölder" - speciellt hos personer som inte annars besitter denna korrekthet.

Och ja, detta stör mig (och det stör mig egentligen att jag stör mig på detta). Men det stör mig faktiskt något så vanvettigt, för själv har jag anammat den lilla uns av etik som finns i bloggosfären och länkar ALLTID till de sidor jag har lånat bilder från eller fått tips om material. Vad är det för fel i att inte alltid komma på inlägg själv? Det är väl mer reko att bli inspirerad av andra och dessutom stå för det?

Hur tänker ni kring allt detta? Råkar ni som har bloggar också ut för det (vilket jag så krasst antar) och hur handskas ni med det?

Hittills har jag aldrig nekat någon som velat låna bilder eller material eller velat länka till något, men man vill på nåt sätt ändå behålla lite cred för det man gör för en blogg sköter inte sig själv och det känns visset då andra använder sig av ens material och därigenom framstår som upphovsman/kvinna, speciellt om man kanske tänker försöka sig på att använda bloggen i andra sammanhang.
Det charmiga i det hela är att dessa personer sedan kan kommentera eller skicka ett mail med "Åh, jag såg att du bloggat om samma sak som jag gjort" med fnittrande smileys som för att rättfärdiga det. Och om man då kollar så skrev jag det på morgonen och de på kvällen. Och nej, det händer för ofta för att det ska vara slumpen, speciellt då man vet att det är folk som regelbundet är inne och läser Ekoblogg.

Jag kanske är lite bitterfittig kring detta, kanske beror det på att det snart är dags att testa m-koppen eller så beror det på en uppdämning som vuxit sig stark pga. att det varit så här länge. Vad vet jag? Jag vet dock att jag har rätt att vara lite bitterfittig ibland (eller eko-fittig? ;) ) då det faktiskt är min blogg.

(Denna gång är inte alla de kursiverade orden länkar då jag inte vill hänga ut någon utan mer en förtydligande effekt för läsaren. Clara, läsa om det här med att länka till folk, är dock länkar.)


Kommentarer
Postat av: anna

Jag tycker du har all rätt att bli sur, det är ju ren stöld för sjutton! Min spontana känsla var att du borde hänga ut snyltarna så de får skämmas, men det känns väl egentligen inte som rätt väg att gå - du vill ju inte sänka dig till samma låga nivå. Däremot hade jag nog lämnat en kommentar i deras blogg om jag var du "Åh, jag ser att du har inspirerats av mig! Vad kul, men länka gärna till mig när du citerar också, annars är det stöld." Eller något liknande. På min lilla blogg har jag inte alls de här problemen, eller så har jag inte märkt det.



Och angående språket - jag tycker absolut inte att du ska "slappa till det". Jag klarar inte av att läsa bloggar med hafsigt språk, hur intressant och viktigt ämne de än har. Det måste kännas lite smart liksom.

2009-10-02 @ 08:55:35
URL: http://aleryd.wordpress.com
Postat av: Carolina Johansson

Jag håller med föregående talare, så klart att du blir irriterad på detta, hoppas att du inte känner dig förd bakom ljuset för att jag har länkat till din blogg från min! Skrev nog lite i förbifarten bara om vad du skrivit för ett tag sedan, men då länkade jag, dessvärre berättade jag inte det för dig-förlåt! Men Ekoblogg ligger som en stadig länk på min sidan för att jag tycker du skriver så mycket itressant och nyttigt material och jag vill att fler människor ska få upp ögonen för "vår" livsstil! Hoppas du är nöjd med det svaret, och sedan kanske jag ska passa på även att fråga om jag får skriva ett helt inlägg om dig?? Har länge stått på min to-do-blogg-lista, men inte riktigt vågat fråga och fått tummen ur! Men bättre passning än så här kan man väl knappast få?? :)

mvh Carolina

2009-10-02 @ 09:13:04
URL: http://ekomam.blogspot.com
Postat av: Loa

Framgångens baksida helt enkelt :-) De som har koll vet ju ändå att det är du som är originalet och att de andra är kopior.



Vi råkar ut för det här ganska ofta på Ecoloco. Andra webbutiker som klipper och klistrar texter direkt från vår hemsida. Det roligaste exemplet var en webbutik som skrev såhär på sin sida: "alla Nanoou-kläder som Ecoloco säljer är certifierat ekologiska". Hahaha! Snacka om att avslöja sig...



Trevlig ekohelg (och det är ganska skönt att vara bitterfittig ibland...)

2009-10-02 @ 11:04:29
URL: http://www.ecolocobloggen.blogspot.com
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

anna: TACK! Nu känns det bättre! Bra tips du kom med gällande att lämna en kommentar, det tar jag till mig! Många kramar!

Carolina Johansson: Underbara du, det handlar verkligen inte om dig eller de exempel du tar upp! :D Här snackar vi att kopiera hela stycken och sedan få det att framstå som om man själv skrivit dem. Du får JÄTTE-gärna skriva om mig, hör av dig om du vill ha hjälp. :) Massor med kramar, fina du!



Loa: Ha, ha, det var det fräckaste jag hört! Jag dööör! Kramar till er!

2009-10-02 @ 11:32:56
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: lisa

Åh vad jobbigt. KRAM!



Som tur är har det inte hänt mig hoppas jag.

2009-10-02 @ 12:18:17
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: anja

tycker inte du ska bry dig för mycket om att folk snor. det är ju svårt att hindra och tar troligen för mycket av din energi att irritera dig på dom. det är ju rätt enkelt att se vem som la upp texten först. nä låt det bara rinna av, som vattendroppar på en ankas fjädrar, och koncentrera din energi på din underbara blogg i stället. kram!

2009-10-02 @ 12:56:41
Postat av: Anna Kittybloggarn

Oj! Klart du blir irriterad. Jag kan faktiskt inte förstår alls varför man vill kopiera någons hela text och låtsas vara den som skrivit den från början. Men kanske är det en generationsfråga?



Och du kanske kan ta kontakt med den som gjort så privat via e-post och fråga på något bra sätt. Där du talar om att du uppfattar det som att personen har kopierat din text utan att ge dig cred för den, och frågar om det var så det var meningen.

2009-10-02 @ 15:22:53
URL: http://bloggenomkittydrew.blogspot.com/
Postat av: Nadia

Så fånigt att "kopiera" och sedan höra av sig till dig och låtsas att DU inspirerats av DENNE... Omoget!

Kanske är det klokast att försöka göra som anja skriver + eventuellt skriva kommentar som anna skriver, för att kunna släppa det...



Jag tycker absolut att det är viktigt att du skriver som du gör! Annars ger det ett oseriöst intryck plus blir jobbigt att läsa!



Jag har länkat till dina inlägg ganska många gånger, men det har faktiskt också hänt att jag kopierat lite faktauppgifter utan att hänvisa till vart jag hittat dem... har inte tänkt på att jag borde gjort det... fick mig en tankeställare nu.

2009-10-02 @ 23:54:39
Postat av: Ekokul-Anna

För det första, välskrivna bloggar som dina är det som för bloggvärlden framåt. Vad är det för larv att prata om att slappa ner språket?



För det andra, bra rutet! Vi vet ju alla att det förekommer. Lathet, inbillad smarthet och ovetskap är väl det som ligger bakom.



Om vi har varit med om det, jovisst. Inte på bloggen men i butiken. Våra marknadsföringstexter och produkttexter har bitvis blivit kopierade rakt av, helt hämningslöst. Precis som du beskriver, Loa.



Ren copyrightstöld egentligen. Men för vår egen del orsakar det mest fniss, eftersom det känns lite lustigt att någon inte orkar anstränga sig mer än att rippa våra texter rakt av. Vad har man då för känsla och engagemang i det man försöker uttrycka?



Men när det gäller bloggar blir jag betydligt mer betänksam eftersom jag tycker att bra bloggar ofta står för ett personligt, konstnärligt uttryck. Att inte hänvisa till källan är oerhört oproffsigt och hänsynslöst.

2009-10-04 @ 21:08:58
URL: http://www.blogg.ekokul.se
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

lisa: Så skönt! :)



Kramalin



anja: Tack! Och det har runnit av mig nu, behövde bara få lätta på trycket lite! :)



Anna Kittybloggarn: Bra tips, det tas till mig! Tack!



Nadia: Det är ingen fara, det är inte det det handlar om i den bemärkelsen. Men lite PR får du ju gärna ge om tillfälle finns! ;)



Kramalin



Ekokul-Anna: Tack snälla! Det är ju galet hur ni som driver butiker råkar ut för elände, man fattar inte hur folk tänker. Och du har rätt, det är ju copyrightstöld, men vad göra? Inte fasen orkar man ju lägga ner tid på att stämma folk till höger och vänster! ;)



Sköt om er!



Kramalin

2009-10-05 @ 07:31:29
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0