Tävla om en m-kopp!

Idag kan jag stolt bjuda på en kanon-tävling här på bloggen! Ni har chansen att vinna en m-kopp från m-kopp.se! Jag har inte hunnit prova min ännu då den liksom kräver sina tillfällen, men jag lovar att återkomma i ärendet så fort jag fått chans att testa! :)

Vinnaren får, i samråd med kunnig personal hos m-kopp.se, en individuellt anpassad modell bland deras stora urval. Olika storlekar och modeller finns beroende på om man t.ex. förr barn eller hur riklig menstruation man har,

För att vara med och tävla vill jag att ni för följande; gå in på m-kopp.se och leta rätt på vilka fördelar en m-kopp har jämfört med andra mensskydd. Skriv sedan det i kommentarsfältet nedan och ge även ett tips på hur man kan bota mensvärk.

Vinnaren och alla tipsen kommer att utses och publiceras här på bloggen kommande måndag. Ni har alltså en vecka på er att tävla!

Stort lycka till!



Tävlingen är nu avslutad, tack för er medverkan!

 


Kommentarer
Postat av: Sara M

Jämfört med andra menskydd har den flera fördelar:



Bekväm En m-kopp har lägre grogrund för bakterier och därför kan man ha den i kroppen längre tid än tamponger. Den fungerar som en uppsamlare och för de allra flesta räcker det att tömma den 2-3 gånger per dygn. En m-kopp tar liten plats i väskan och väger mindre än 20 gram. Den tar inte slut mitt i natten eller på jobbet.



Bra för hälsan En m-kopp stör inte kroppens naturliga reningssystem, påverkar inte pH-balansen och torkar inte ut slemhinnorna. Har du problem, kan du upptäcka att med en m-kopp får du bättre hälsa i underlivet.



Miljövänlig & billig Eftersom du kan använda en m-kopp i många år, innebär det att du inte kommer slänga tamponger, bindor eller deras förpackningar varje månad under alla dessa år. Lägger man ihop alla menstruationer har en genomsnittlig kvinna mens i 6 år av sitt liv. En genomsnittlig kvinna förbrukar under mensen uppåt 10.000 tamponger eller bindor. Tamponger, bindor och förpackningarna bidrar till sopberget och slängda i avlopp orsaker de problem för reningsverk.

Du sparar också pengar! Efter bara några månaders användning av en m-kopp har du tjänat in kostnaden och efter det kan du börja göra roligare saker för dina pengar.



Mitt absolut bästa tips för att bota mensvärk (om man har möjlighet) är värme! Att bädda ner sig under täcket, ropa på den underbaraste hunden (våran heter Ella<3) få henne att lägga sig i området kring midjan och sen dra på lite av täcket även på Ella<3, värme för både hjärta och smärta!

2009-09-14 @ 09:16:16
Postat av: Cecilia Karlsson

Det finns många fördelar med m-koppen! Den går att använda om och om igen, känns inte (om man har rätt storlek) innehåller inte en massa konstiga ämnen som kan ge infektioner och liknande (som ex. tamponger). Jag har själv en m-kopp. Anledningen till att jag ändå tävlar nu är för att jag önskar mig en i rätt storlek. Jag gillar verkligen idén med m-koppen, men den jag har nu är för stor, vilket gör att den är lite svår att få i och ur. Hoppas att jag vinner en i rätt storlek nu:)



Mitt bästa tips för att lindra mensvärken är att använda sig av en värmekudde. Min är egenproducerad, som jag sytt av gamla fina lakan, som sedan fyllts med hela vetekorn köpta direkt hos odlaren samt en näve lavendel från trädgården. När kudden värmts i micron i 2 min är den underbar att lägga på magen. Varm och go, luktar underbart också tack vare lavendeln.

2009-09-15 @ 09:16:22
Postat av: lisa

Jämfört med andra olika mensskydd så är menskoppen bäst! Man behöver inte använda andra mensskydd. Man behöver inte byta lika ofta dvs tömma den. Den kan inte läka om man har satt in den på rätt sätt.

Det finns många olika storlekar så det finns en som passar just mig. Du betalar ungefär bara 200 kr och kan ha den hela livet ut! Eller åtminstone tio år i alla fall. Så du slipper slösa massa pengar på mensskydd.



För att lindra mensvärken,promenera, använd värmekudde, ät värktabletter.

2009-09-15 @ 12:41:18
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Annelie

Hej Malin!

De senaste veckorna har jag verkligen gått och tänkt på att köpa en m-kopp, vad passande då att din tävling dök upp!! ( law of attraction)



M-koppens fördelar är att den går att använda om och om igen, man behöver inte byta skydd så ofta (verkar perfekt för mig som har väldigt riklig mens), samt att den inte torkar ut slemhinnorna som tamponger gör. Den är dessutom billig och inget slit-och-släng (EKO-bra!). Den verkar super, jag skulle gärna testa den.



Mitt tips mot mensvärk är att inte göra uppehåll med träningen under "lingonveckan". Att röra på sig tycker jag liksom löser upp krampen och också hindrar att man får så mycket ont. Har jag väldigt ont så har jag en värmedyna som jag lindar runt ryggen och magen och sätter mig i soffan och dricker thé och sätter på någon mysig film. Spikmattan tycker jag också fungerar vid ont i ryggslutet, jag brukar lägga den mot ryggstödet i soffan och luta ryggen mot, istället för att ligga på den (obehagligt med mycket mens att ligga på rygg).



Nu får jag hålla tummarna att det blir jag som får testa m-koppen!



Kramar/Annelie

2009-09-16 @ 11:33:01
Postat av: Ida L

Bekväm En m-kopp har lägre grogrund för bakterier och därför kan man ha den i kroppen längre tid än tamponger. Den fungerar som en uppsamlare och för de allra flesta räcker det att tömma den 2-3 gånger per dygn. En m-kopp tar liten plats i väskan och väger mindre än 20 gram. Den tar inte slut mitt i natten eller på jobbet.



Bra för hälsan En m-kopp stör inte kroppens naturliga reningssystem, påverkar inte pH-balansen och torkar inte ut slemhinnorna. Har du problem, kan du upptäcka att med en m-kopp får du bättre hälsa i underlivet.



Miljövänlig & billig Eftersom du kan använda en m-kopp i många år, innebär det att du inte kommer slänga tamponger, bindor eller deras förpackningar varje månad under alla dessa år. Lägger man ihop alla menstruationer har en genomsnittlig kvinna mens i 6 år av sitt liv. En genomsnittlig kvinna förbrukar under mensen uppåt 10.000 tamponger eller bindor. Tamponger, bindor och förpackningarna bidrar till sopberget och slängda i avlopp orsaker de problem för reningsverk.

Du sparar också pengar! Efter bara några månaders användning av en m-kopp har du tjänat in kostnaden och efter det kan du börja göra roligare saker för dina pengar.



Mitt tips mot mensvärk:

Att dricka varmt och se till att ha en kudde eller ett täcke på magen är skönt men om det gör sådär tokont lägger jag mig i fosterställning (på sidan med knäna uppdragna mot magen) under täcket och tänker på att andas in genom näsan och långsamt ut genom munnen, då släpper värken efter en liten stund.



// Ida L

2009-09-16 @ 11:43:13
URL: http://idalism.blogg.se/
Postat av: Ika

Menskoppen sparar miljö och pengar, tar liten plats när man bär den med sig i väskan, behöver inte tömmas oftare än 2-3 gånger per dygn, irriterar inte underlivets slemhinnor och är dessutom bekväm att använda.



Hjälp mot mensvärk - tja, det sägs att värme och kamomillte ska vara bra. Det finns också yogaställningar som stärker livmodermuskulaturen och därmed kan mensvärken minska. Själv har jag inte så stor erfarenhet eftersom jag väldigt sällan har ont av mens. (Och innan ni börjar avundas mig kan jag berätta att jag istället har både riklig och långvarig mens, inte ett dugg roligare.)

2009-09-16 @ 21:22:20
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Sara

M-koppen är mycket bättre för både kroppen, miljön och plånboken än vad andra mensskydd är.



För kroppen är den bättre för att den varken rubbar PH-värdet eller torkar ut slemhinnorna i vaginan. Och är den delen av kroppen glad, är hela kroppen glad :)



En M-kopp köper man en gång, och använder sedan samma under lång tid. Detta till skillnad från t.ex. tampongen som slits och slängs inom loppet av några timmar. Detta gör koppen bättre för både miljö och plånbok.



Absolut bästa, och hemligaste ;), tricket för att få bort mensvärken är en orgasm. Precis som Ipren (eller andra tabletter) hämmar orgasmen kramperna i livmodern. Man slipper dock de läskiga medel som finns i tabletterna..

2009-09-16 @ 21:32:59
Postat av: Carola

Precis som de andra redan har skrivit så har M-koppen massor av fördelar för både kvinnan (lång livslängd, enkel & bekväm att använda, rubbar ej ph-balansen och torkar ej ut slemhinnorna i underlivet) och också för miljön. Där vanliga mensskydd bygger på sopberget kan man använda m-koppen om och om igen.



Mitt bästa tips för mensvärk är promenader och värme. Jag brukar, även om det känns jobbigt och drygt innan man går, försöka att promenera när jag har mens. Ofta släpper mensvärken ganska snabbt och det känns bara skönt att gå. Att promenera har ju också en massa andra fördelar som sidovinster :-) Värme är också skönt, jag brukar använda vetevärmare. Choklad brukar också kunna lindra ;-)



Jag har läst så mycket om m-koppen, det är så många som rekommenderar den och jag gillar verkligen miljötänket. Jag brukar annars använda mig av ekologiska bindor & tamponger, men de bygger ju på sopberget och så är det lite meck med att de alltid ska finnas hemma. Därför håller jag alla tummar och tår för att jag får testa m-koppen nu. Själv verkar jag ju aldrig ta mig för att beställa en så det verkar som att jag behöver en knuff där bak :-)

2009-09-19 @ 17:38:55
Postat av: Cathrine

M-koppen är bekväm, bra för hälsan och billig och den bidrar inte till den stora makten som bara vill tjäna pengar utan till de som värnar om sina med människor och vill dem de bästa.



Mitt bästa tips är att promenera. Då hjälper du kroppen att få igång flödet, om man har för dåligt flöde så får man mer ont. Så även ni som har otroligt ont försök att på något vis röra er och hjälp er kropp på traven. Efter promenaden sätter man sig på sin favorit plats med en varm vetekudde på magen och en stor kopp Yogi te min favorit är Jasmin. Sitt där och njut och känn tacksammhet för den gåva det är att ha mens, det är ju så vi kan få våra guldklimpar till världen.



Har faktist köpt en m-kopp men behöver en storlek mindre då det inte är bekvämt om den är för stor:D

Så det är ett tips att verkligen fråga innan så kanske man har större chans att hitta en som passar för då verkar de underbara och som en gåva från ovan:D



kram Cathrine

2009-09-19 @ 20:29:00
URL: http://www.cathrinestankar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0