Pilgrimskompass

I senaste numret av tidningen Nära fick jag nys om en pilgrimskompass som ska kunna hjälpa vid meditation. 

 Bild lånad härifrån.

Pilgrimskompassens träskiva är en hjälp att hitta rätt i den inre vandringen både vid bön och meditation. De olika symbolerna för pilgrimens sju nyckelord finns inbrända i träet.

Pilgrimskompassen kan användas som en andakts- och meditationsbild vid raster under vandring med en möjlighet att tända ett litet värmeljus i kompassens mitt.
Den kan också användas under vandring genom att man låter fingrarna följa de olika symbolernas konturer samtidigt som man låter tankarna vandra.

De sju nyckelorden är;

Skorna - långsamhetens och beredvillighetens symbol.
Staven - frihetens symbol, för en pilgrim att luta sig emot.
Tältet - enkelhetens symbol, för en enkel livsstil.
Kappan - tystnadens symbol, att vara omsluten av den goda tystnaden.
Hatten - bekymmerslöshetens symbol, skydd och utrymme för tankar och bön.
Ränseln - delandets symbol, att gå med lätt packning genom livet.
Korset - andlighetens symbol, den kristne pilgrimens igenkänningstecken.

Tillverkad i trä i Indien av Tara projects under Fair Trade-märkta förhållanden. Finns bl.a. på Arken och kostar där 65 :-.

Jag tänkte använda min på så vis att jag intuitivt väljer en av de sju symbolerna att meditera kring de gånger det känns bra.
Spännande att testa något nytt, det gillas! :)

Malin ♣

 


Kommentarer
Postat av: ..:Sarah:..

Coolt !

jag nattshoppa mig en eco-yoga-matta-väska (hur säger man) plus en bok om ayurveda här om natten. Ser fram emot att få.. och nu är jag i hudik , när jag fyllde fick jag 300 kr av hans familj på en ecobod som finns här.. du vet? så idag sk ajag kiak in där ! KRAM FINA DU !



Jag älskar dina komentarer.. jag ler alltid stort

2010-04-06 @ 12:03:17
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

..:Sarah:..: Men vilken underbar present! :D Vad hittade du?



Vad härligt att kunna glädja dig med mina kommentarer, men detsamma säger jag bara! Right back at ya! ;)



Massa kramar!

2010-04-07 @ 05:58:24
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0