Grönsakspaj med pesto

Något recept i veckan måste vi ju se till att det blir trots att vi i princip endast är hemma och vänder fötterna! 

Och vad kan då passa bättre än att bjuda på den fantastiskt goda paj som svägerskan gjorde åt oss i söndagskväll? :P

Grönsakspaj, 225 °

2 dl. siktat dinkel *
150 gr. smör *
2 msk. iskallt vatten

2 paprikor *
2 squash *
2 gula lökar *
salt *, peppar *, olja *
3 ägg *
2 dl. havremjölk *
2 dl. pesto *
250 gr. riven ost *

Nyp samman alla ingredienser till pajdegen och tryck ut i en pajform. Ställ kallt medan fyllningen görs.

Tärna paprikan i lite större bitar. Skala och klyfta löken och tärna squashen i halvmånar.
Lägg på ett bakplåtspapper på en plåt och ringla lite olja över. Salta och peppra. Grilla de i ugnen på 200 ° ca. 20 min. tills de fått färg och blivit mjuka. Öka ugnens temperatur till 225 °.

 

Vispa ihop ägg med mjölk och vispa ner pesto och den rivna osten. Lägg grönsakerna i pajskalet och häll äggstanningen över. Grädda i ugnen i ca. 25 min. tills pajen fått fin färg och "stannat".

Servera med en god sallad och ett gott, hembakt eko-bröd!

Smaklig måltid!

Malin ♣




Kommentarer
Postat av: Lisa

mums!

2010-04-13 @ 11:09:23
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: ..:Sarah:..

nä men nu blev jag vääldans hungrig ! :P kankse man ska göra sig nått gotta idag..



tack först å främst.. gooa du!

man blir så himla glad av dina komentarer.



Å jissa om jag blev glad då mina fossingar fick plats i 31-33 sockorna. :D jeeej för de å dubbeljeeej för my little pony strumpor.



Idag sätter jag igång med mig pollen medicin så imorogn ska jag köpa ÄPPLEN I DRIIIVOR !!



Puss å ha en superbra dag.

2010-04-13 @ 11:48:53
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: ..:Sarah:..

...ja men just ja.



det är jag stina´, johanna och en tjej från ljusdal som kommer åka en vecka nästan. sola, kanske bada, shopping, klubba oc äta stå på to-do-listan!



låter inte inte helt fel va ;)

2010-04-13 @ 12:02:05
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/
Postat av: Johanna

Åhh va gott det lät. =) Måste jag prova någon dag.

2010-04-13 @ 19:42:13
URL: http://theomylove.blogg.se/
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Lisa: Den är verkligen jättegod! :P



..:Sarah:..: Men gud så kul! Fatt hur roligt ni kommer att få! När åker ni?



Härligt att kunna smaska äpplen igen, även om det är mindre härligt att du har pollen och måste äta medicin för det. :(



Ha det allra, allra bäst, vännen!



Många kramar!



Johanna: Ja men den är både god och enkel! :)

2010-04-14 @ 05:29:28
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0