Vinstregn!

Igår kom äntligen det efterlängtade paketet med alla vinster i tävlingen om Sveriges Bästa Gröna Blogg 2010 som ni läsare var så rara och hjälpte oss vinna i vår kategori!
En lagom dos grönt hade packat en stor låda med saker i;



 Vi fick bl.a.



- en smart shoppingkasse från Abob som man lätt tar med sig utan problem då den tar minimalt med plats, samt ett gäng halogenlampor från Osram. Jag är dock tveksam till att använda dessa, hemma har vi vanliga glödlampor ännu men lurar på LED-lampor istället då det är adjöss med dem. Efter debatten hos Clara undrar jag
vad ni läsare anser???



- vi fick en hyrbilsweekend från Hertz och medlemskap i en bilpool, Sunfleet. Med Hertz ingick bensin och man kunde välja mellan flera olika modeller miljöbilar. Hoppas verkligen vi får till det så att vi kan nyttja det! :) Siktar på hösten! :)

 

- en tygkasse med mat från Lantmännen. Dock trodde jag maten skulle vara ekologisk, speciellt eftersom Lantmännen beskriver sig själva som en sida "där man hittar allt från goda recept till artiklar och diskussioner kring ekologisk & hälsosam mat" om man googlar dem. Varför då inte sponsra med eko-mat i en eko-relaterad tävling om man nu har ett intresse för det?



Jag är ledsen, men i min värld är detta varken hälsosamt eller eko...varför använda mix då man kan göra en
E-nummer fri OCH ekologisk sockerkaka lika snabbt och enkelt som då man använder mixen ovan?

 

- Vi fick också en påse med de Frisco hamburgerbröd som Max hamburgerrestauranger använder, men då våra hade utgångsdatum 5 april så hade de börjat mögla så de hamnade i komposten direkt.

Nja, innehållet i denna matkasse kan jag köpa det mesta av ekologiskt så detta kommer att delas ut till nära och kära som inte till fullo delar våra extrema (?) värderingar så kommer de ändå till nytta och blir uppätna och de som får dem blir glada! :)

Malin ♣

 


Kommentarer
Postat av: Lisa

hehe vilka dåliga vinster :P förutom hyrbilen då!

2010-04-21 @ 12:03:12
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Anna Eleonor

Hej! Jag gjorde mig "besväret" ;) och klickade på länken du lagt in om halogenlampor där du skrev att du var tveksam till att använda dessa. Varför är du det? Det är finns ju med glas på dem så jag ser inget tveksamt med det.



Jag hör till de som är för energibesparande åtgärder och vi har lågenergilampor. En har jag haft sedan jag gick i gymnasiet och det blir 10 år+ i år. Innan vi började köpa lågenergilampor hade vi bytt någon lampa från 60 watt till 40 watt. Jag tror att några lampor är halogen, är de mer energieffektiva? Ja då är det bra då.



Tråkigt att inte varorna var ekologiska! De har ju sådana varor i sitt utbud. O dåligt drag att skicka med bröd som är så känsligt. Hoppas att ni får använda hyrbilen!

2010-04-21 @ 19:16:04
URL: http://antagligenanna.blogspot.com
Postat av: Carola

Jag vann en månads medlemskap i bilpoolen Sunfleet för att jag röstade på dig. Men jag har inte riktigt förstått mig på idén. Det jag har vunnit är alltså medlemskap i bilpoolen. Ska vi hyra en bil därigenom så måste vi i alla fall betala för hyra av bilen. Jag och min sambo har två bilar som vi ändå tankar och betalar skatt, försäkring m.m. för. Jag vet inte riktigt vad det skulle vara för mening med att utöver våra två bilar hyra en extra via Sunfleet och dessutom betala mer för det än vad det skulle kosta att köra våra egna bilar. Kan inte heller ge bort medlemskapet eftersom jag faktiskt inte känner en enda människa som inte har bil...



Jag tycker också att det var väldigt tråkigt att inte varorna i paketet du vann var ekologiska. Med tanke på vilken slags tävling det var menar jag.

2010-04-21 @ 20:14:45
Postat av: Erika

Men fy för brödet...känns ju inte helt genomtänkt (eller fräscht)

Och trist att det inte var ekologiskt just med tanke på tävlingen och din inriktning. Känns också ogenomtänkt från deras sida.



Sv. Jag har ändrat adressen i mina bokmärken. Ska ta och fixa länken i bloggen också så småningom =)



Kramen!

2010-04-21 @ 20:39:08
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Postat av: Ekonördarna på Lyckobacken - fd. Ekoblogg

Lisa: Dåliga kanske jag inte skulle använda, men "tvivelaktiga" kanske? :) Man undrar ju som sagt varför inte maten var mer eko...



Anna Eleonor: Tyckte detta; "Därför att de avger en liten mängd ultraviolett strålning" och detta; "Men eftersom de här lamparmaturerna ofta används på nära håll under längre tid, t.ex. som läslampa vid fåtöljen, kan halogenglödlampor utan skyddsglas vara skadliga här" bara lät lite...ja, jag vet inte. Varför kan det inte finnas sådant som är helt ofarligt?



Ja, då man vet att de har ekovaror undrar man ju varför de inte skickade med det???



Carola: Jag skulle tro att det där är en extremt storstadsbaserad vinst; alltså för folk som inte har bil men behöver en en helg eller så. Vi kommer inte att nyttja det då vi redan har två bilar, varav en är en miljöbil, och jag känner nog ingen som inte har bil men ändå körkort. Det blir ju så då man bor i Norrland, med dåliga transportförbindelser har man ju bil om man kan köra den.



Ja, med tanke på tävlingen så tycker man ju det. Sen är det ju som Anna skriver ovan att de faktiskt säljer eko-matvaror också, varför då inte ta med dem?



Erika: Toppen, tack snälla! :)



Ja, det såg inte så aptitligt ut! :S Och alla bloggar som medverkade var ju eko-relaterade eftersom man skulle utse den bästa GRÖNA bloggen.



Många kramar!

2010-04-22 @ 05:36:16
URL: http://www.lyckobacken.se
Postat av: Anna Eleonor

Mmm, men är det glas runt lampan så blir väl lampan ofarlig. Eller stod det inte så? Ser man en naken sådan lampa får man välja att undvika den. ett hem brukar ha flera ställen att sitta på. Ja du, det finns väl inget som är ofarligt. Det är farligt att leva och vi människor är en del i ett skört ekologiskt system.

2010-04-22 @ 15:10:13
URL: http://antagligenanna.blogspot.com
Postat av: Ekonördarna på Lyckobacken - fd. Ekoblogg

Anna Eleonor: Jo visst är det så, man kan inte akta sig för allt. Tänkte bara om LED är "midre farliga" så är de kanske ett bättre alternativ? LED är ju också otroligt energisnåla + att om en liten LED-diod går sönder så kan man ju fortsätta använda lampan då de andra dioderna fortsätter lysa så att ur den aspekten är de ju smarta. :)

2010-04-26 @ 06:22:19
URL: http://www.lyckobacken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0