Ett miljövänligare alternativ?

Ni som hängt med bloggen troget vet ju att min mobil sedan snart 4 år sakta men säkert tappade livsgnistan. Jag började inse att jag behövde införskaffa en ny, dels för att det känns tryggare då man kör på ensliga vägar en bra bit utanför stan, men också för att kunna blogga via MMS.

Ungefär i samma veva lanserade Sony Ericsson sin C 901 Green Heart - en liiite miljösnällare mobil då den är tillverkad av återvunnen plast och vattenbaserad färg. Ingen manual medföljer utan den är inlagd i mobilen. Man har även tänkt på att minimera emballaget i övrigt. Här kan man läsa mer om tänket kring just Green Heart.

54deb6aab2c9b50feb27c8cce1eb5684.png

Till jul önskade jag mig pengar och fick ihop så att jag endast betalade 190 :- ur egen ficka för denna mobil. :) (Tack underbara alla ni som hjälpte till!) :D
I slutet på förra veckan kom den så i helgen har jag suttit och knappat & pillrat och försökt lära mig allt som är nytt med den.

Jag tycker om den. Är man van Sony Ericssons menyer och knappval så är det inga konstigheter med denna. Jag gillar också att handboken är inlagd för då har man den alltid med sig om det är något man funderar över. Den kom förpackad i den minimalaste av kartonger och är fylld med lite miljösnälla idéer, som t.ex. att det kommer upp en info-ruta då man drar ur laddaren ur telefonen att man även ska dra ur den ur kontaktuttaget för att spara på elen osv.

För övrigt tar den även underbara foton som gör att man faktiskt alltid har en toppen-kamera med sig eftersom man sällan åker någonstans utan mobilen i dagens moderna samhälle.

Malin ♣

 


Kommentarer
Postat av: Johanna

Det är jättebra att försöka minimera miljöpåverkan på elektronik tycker jag, tråkigt nog är det en av de högst strålande mobilerna på marknaden. Så i valet mellan hög strålning och miljömobil valde jag faktiskt låg stråling.

2010-01-12 @ 13:19:16
URL: http://www.johannae.se
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Johanna: Ja, jag läste om det jag också;



http://blogg.gp.se/teknik/tag/miljomobil/



men om fler köper den så kanske de faller för de diskussioner som varit i ämnet och kan förbättra sig om de märker att det finns en efterfrågan.



Jag använder handsfree till min så reduceras det bort med 99 %.



http://www.aftonbladet.se/nyheter/article235352.ab

2010-01-13 @ 05:48:18
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0