Det här med våra samarbetspartners

Jag har fått otroligt många mail på sistone om det här med våra samarbetspartners. Om hur ett avtal kan se ut, vad vi har för deal med dem, om jag gör reklam för deras tjänster/varor för att de är våra samarbetspartners osv.

Till att börja med så är de avtal vi knutet med dem konfidentiella och oss emellan. Det känns inte som om det påverkar bloggens innehåll nämvärt och det är ju det som borde vara läsarnas intresse. Likaså gäller den deal vi har med dem.
För det andra så gör vi inte reklam för dem för att de är våra samarbetspartners - vi har de som samarbetspartners just för att de har bra tjänster/varor som stämmer överens med de krav vi ställer på företag vi jobbar med gällande ekologi, hållbarhet, miljöansvar, etik mm.

Jag har även fått några mail om hur man kan gå tillväga om man vill knyta samarbeten till sin blogg. Det är en svår fråga att svara på. Till att börja med måste man aktivt ta hand om och vårda sin blogg så att den ger ett förhoppningsvis seriöst och proffsigt intryck. Tänk på att vårda språket och kanske konsekvent följa vissa mallar och ramar som man själv satt upp så att det känns lättöverskådligt och ser "bra" ut helt enkelt. Våra samarbeten har liksom uppstått på naturlig väg då man kanske jobbat lite smått med ett företag sedan tidigare eller haft mailkorrespondens ett tag kring tävlingar, recensioner etc. och man upptäcker att man har lika tankar och värderingar och att ett samarbete kanske skulle kunna vara gynnsamt för båda parter. Var beredd på att kunna påvisa antalet unika besökare samt sidvisningar om ett företag frågar, med största sannolikhet vill de veta hur många som läser er blogg för att kunna bilda sig en uppfattning om vad ett samarbete med er skulle kunna ge dem. Var också noga med hur ni profilerar er, både på bloggen och gentemot företag. Det kanske inte är passande att skriva om vulgära saker i ett inlägg varvat med ekologi och matrecept och sedan tro att en barnrelaterat företag ska vilja jobba med en för att man har familj. Sen tror jag också det kan vara en idé att nischa sig, det finns så otroligt många bloggar nu så man smälter lätt in i mängden, så har man något område man verkligen brinner för är det kanske lättare att etablera sig inom den kretsen.

Vi försöker vara glada, seriösa och proffsiga i vår framtoning och i vår mailkorrespondens med företag och det tror jag är det viktigaste.

Malin ♣

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0