Malin's favourite things!

En kvinna som jag gärna låter mig inspireras av är Oprah Winfrey. Tycker det är härligt vad hon åstadkommit som kom från ingenting och idag rankas hon som en av världens mest inflytelserika personer.

På dagarna ser jag ofta "The Oprah Show" om jag är hemma och har tid. Ett par gånger per år är det kaos i studion då publiken upptäcker att just denna show är "Oprah's favourite things"! Ett program där hon helt sonika går igenom de favoritsaker hon stött på sedan det förra programmet och sedan ger dem. Till ALLA i publiken. Ja, galet som bara den. Men lite kul att se hur glada folk blir!

Tänke låna lite av den idén till bloggen och nedan följer alla de saker jag skulle ha gett er om jag var miljardär som Oprah och hade möjlighet att skänka i princip obegränsat. Nu får ni istället låtsas att jag ger er allt detta och vara förvissade om att i tanken har ni i alla fall fått dessa gåvor av mig!

¤ En dinkelkudde i härligaste eko-bomull som kommer att göra att ni sover som prinsar och prinsessor!

¤ Té-kanna i gjutjärn - dels för att de bär med sig anor från japanska té-ceremonier och för att det vid varje bryggningstillfälle frigörs järn som kroppen behöver.

¤ Jag skulle också vilja ge er alla varsin shaktimatta med tillhörande shaktiring. Dessa produkter är toppen för både kropp och själ och jag är evigt tacksam att jag stött på dem!

¤ Pranayama-salvan är ett bra komplement till både shakti-produkterna och neti-kannan (se nedan). Den vidgar upp slehinnorna i näsan och underlättar andningen både vid andningsövningar och förkylning.

¤ Via Grön Gåva fick jag tips om den fantastiska "Harmoniska barn"! En underbar vägledning till alla som har barn, funderar på att skaffa eller på annat vis har barn i sin närhet! Läs den!

¤ The Secret - inget mer behöver varken sägas eller skrivas eftersom jag gjort det så många gånger vid det här laget. Men boken förändrade mitt liv och jag tror att den skulle kunna göra det för många andra med!

¤ Jag kan inte rada upp mina favoritsaker och utelämna min favoritchoklad; Blanxart. Detta är den enda choklad jag stött på med sojalecitin i som faktiskt har ekologisk sojalecitin och ändå lyckats få en alldeles fantastisk choklad. ALLA som smakat den fastnar och min mamma sa att den smälte till en crème fraiche-liknande massa i munnen. Den är ljuvligt krämig och härligt välsmakanden! Finns även med hela, ekologiska mandlar.

¤ Saltlyktorna från Himalaya har på senare tid börjar synas i de flesta välsorterade hälsokostbutiker. Jag hittade dock våra för flera år sedan i en alternativ butik på internet. Då man tänder värmeljus i dessa avges neutraliserande joner som förbättrar luften i rummen inomhus. Den elektricitet vi omger oss med alstrar positiva joner och dessa neutraliserar dem lite. Sen blir det ett otroligt vackert sken av dem, varmt och rosa!

¤ Neti-kannan i keramik (vår ser lite annporlunda ut) användes dagligen då vi sköljer näsan! Jag försöker pracka på alla jag känner detta men det är inte så populärt. Jag tror folk avskräcks av tanken på att det gör lite ont till en början. Förutom en i keramik så har vi en mindre i plast (tyvärr!) som vi har med oss då vi är på vift ett par nätter.

¤ Att rena sitt dricksvatten med aktivt kol i form av sumi-sticks är enkelt, sköter sig själv och ger ett mycket godare, mineralberikat vatten! De tar bort orenheter ur vattnet och tillsätter viktiga mineraler så som kalcium, magnesium och järn. Då 3 månader gått stoppar man ner sticksen i blomkrukorna så blir blommorna glada!

¤ Vår mjölkskummare från OBH Nordica heter Café Crèma och är oumbärlig då man vill skumma mjölk till varm choklad eller en kryddig chai latte! Bra pris och ännu bättre kvalitét gör denna till ett litet guldkorn i köket!

¤ Huvudkliaren som Johan fick till Alla Hjärtans Dag har använts flitigt här hemma! Skönt att både klia huvudet med och dessutom stimulerande för både hårrötter och tillväxt. Bra huvudmassage helt enkelt! :)

¤ För månag år sedan köpte jag mig en meditationskudde som jag mediterar på. Denna modell är bra om man inte kan sitta i hel-lotusställning av sig själv och är anpassad både för hel- och halv-lotusställning. Fylld med ekologiskt odlad bovete anpassar den sig skönt och behagligt efter den egna kroppen.

¤ I alla hem bör en yogamatta finnas bara för att den är så behaglig att ligga på! På våran utförs Pilates, avslappning och mjukgörande övningar. Dock är inte våran biologiskt nedbrytbar som denna är.

Så, känner ni er nöjda med alla era "presenter"? ;) Hoppas någon kanske fick tips om något nytt som ni inspireras att testa, och om inte annat så fick ni en inblick i materiella saker jag helst inte är utan!


Kommentarer
Postat av: Ylva

Min mamma läste om dinkelkudden här på bloggen och köpte en till sig själv och en till mig och vi sover verkligen som prinsessor båda två! Var dock tvungen att tömma ur ganska mycket för att den skulle bli i lagom höjd för mig, men nu är den verkligen helt perfekt!



Är även sugen på en shaktimatta, får se när det blir läge att köpa en sådan.

2009-02-27 @ 15:30:22
Postat av: Malin Harju

Ylva: Men så kul att höra! :) Vi sover bättre än någonsin på våra, trots att vi som sagt alltid haft förmånen att sova bra!



2009-02-28 @ 07:55:25
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Linda

Tack för alla tips! Jag har nästan precis börjat läsa bloggen, men är redan fast..oerhört inspirerande inlägg! Ha en bra helg!

2009-02-28 @ 10:08:10
Postat av: Malin Harju

Linda: Men så kul, tack snälla!

2009-03-01 @ 07:26:30
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0