En sorts dementi

Till tidningsartikeln kan man lämna kommentarer och som väntat fanns där redan både ris;

"Så otroligt klockrent med en rubrik som säger "har tagit ställning mot konsumtionshets" och i bakgrunden ser man en 42" LCD-TV, och i nästa bild ståtar en barnvagn med aluminiumfälgar :-D
Läpparnas bekännelser....."

"Så har väl kretsloppet i all världens tider sett ut, djur äter växter, människor äter djuren, tycker i alla fall det är helkorkat. Såvida inte våra ekologiska vänner ovan står och betar direkt ute som kossorna annars gör... =) Deras vegetariska mat kräver nog en del tillsatser och miljöfarliga grejer också för att bli till..."



och ros;

"Fjantig kommentar. 42tum... hur kan du se det? Dessutom kan dom fått överta den från någon och i st f att kasta den så "miljöbehåller" dom den. Plastfälgar eller metall... Du är skarpsynt du!
Jag tycker att dom har tagit ställning för något dom tror kan vara bra och det ser jag inget fel i.
Hur ni tänker i Bredbyn får stå för dig eller tror du att du har du hela byn med dig?
Fortsätt så Harju´s."

"Många kloka ideer och mycket bra att man presenterar det på ett så enkelt sätt. Den enklaste förändringen som vi kan göra för att komma tillrätta med många miljöproblem är vår egen livsstil. Malin o Johan har på ett bra sätt visat att det är många saker vi själva kan göra. När man börjar titta på hur man själv negativt påverkar miljön och vår framtid, så är det ganska lätt att hitta alternativ som känns bra och som också gör att man känner hopp för mänskligheten."

Som jag skrivit tidigare var vi tvungna att köpa en ny vagn eftersom denna Brio-modell är den enda som skulle kunna få plats i bilen, ihopfälld, tillsammans med Lotus' hundbur eftersom vi vill att han också ska åka lika säkert som övriga familjemedlemmar. Det fanns ingen begagnad Sing-vagn då så vi var så illa tvungna. Platt-TV'n är dock får alldeles egna, inköpt då förra TV'n började krångla. Den är dock köpt för över 1 ½ år sedan, innan jag startade bloggen och alla försök till en ekologisk vardag.  Men jag tror ändå att vi hade köpt den idag ändå eftersom vi njuter av att kunna se en film på helgen och trivs med att vara hemma. Att vi inte går på bio varje helg är kanske en av förklaringarna till att vi har "råd med ekologisk mat"?

Och ja, jag tror det är aluminium i fälgarna (det är inte plast i alla fall, tack och lov eftersom plast är en lika stor miljöbov!) och det känns ju bra eftersom det förmodligen för de mer hållbara. På så vis kan vagnen sparas till kommande syskon till Leon och sedan säljas vidare den dag den inte behövs eller plockas isär och sorteras på tippen den dag den slutar fungera. 

"Men som Malin säger, de är inga fanatiker. I det Harjuska hemmet finns både mobiltelefoner, dator och platteve."


Kommentarer
Postat av: Erika

Ibland tror jag att vissa bara skummar igenom en artikel och missar det uppenbara för det står ju (som du skrivit här också att ni inte är några fanatiker)

Ni gör mycket mer för miljön än vad alla som kommenterat gör tillsammans (tror jag ;o) Vissa kan nog känna sig hotade på något vis och hittar därför något att hugga på. (Dåligt samvete? Jag vet att jag har det ibland när jag jämför dig och mig men det är positivt för då kan jag jobba på att bli lite bättre i miljötänket)



Det var jättekul att läsa artikeln. Läste den på nätet men jag ska be syrran spara tidningen så att jag får läsa den där också.



Tack för igår det var jättetrevligt och mysigt hos dig. Leon är så söt! Det syns verkligen att du älskar honom över allt annat för det strålar ut från dig.



Och fikat var jättegött, jag har abstinens efter hallonbrownisen, hehe. Jag ska ta och se ifall jag kan få till den hemma någon dag.

Men nu ska jag återgå till jobbet, har nyss suttit i möte och ska uppdatera vår sida på örnkom med lite uppgifter.

När jag sitter vid den här datorn så har din sidmeny hoppat ner, jag vet inte om det är tillfälligt på just den här datorn, men det är lätt avhjälpt med att minska antingen bredden inläggssidan eller bredden på menyn. Jag kan kika på det när jag kommer hem om du vill.



Massa kram!



2009-01-22 @ 10:58:57
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Erika: Tack snällaste!



Ja, det var supertrevligt, jag gör gärna om det igen! Snart!



Kika hemskt gärna på det då du får tid om det fortfarande är så. Du vet att du har fri tillgång till det!



Jag mailar dig!



Kramalin

2009-01-22 @ 11:05:13
Postat av: Arandur

Hoppas du får en bra dag :)

Kolla gärna in på min fotoblogg, pågår just nu en tävling.

Följ gärna min blogg med bloglovin och tipsa gärna andra också.

2009-01-22 @ 11:06:52
URL: http://arandur.blogg.se/
Postat av: Nadia

Tänk att det kan vara så lätt för en klick människor att se på de få saker som INTE "stämmer med rubriken". Här ser vi en familj som verkligen lägger ner hårt arbete på att leva på ett långsiktigt hållbart sätt, vilket gynnar oss ALLA, oavsett var man bor. Och tacken för det är att klanka ner på några få saker som syns på fotot och som då uppfattas som fel. Se på hela bilden och se att dessa människor gör något riktigt stort för världen samtidigt som de gör det för sin och sin bebis och hunds bästa. Och de gör det på sitt vis, inte "fanatiskt", utan på den nivå som passar dem.

Säkert är att de gör mycket mer än vad "medelsvensson" gör så då finns ingen anledning att kritisera tycker jag.



Jag tror även jag att en del känner sig hotade och att det dåliga samvetet gör sig tillkänna genom att klanka ner istället för att känna glädje för en familj som gör något så stort.



Jag känner glädje! STOR glädje och jag inspireras!

Krammmmmm

2009-01-22 @ 11:17:03
Postat av: Malin Harju

Nadia: Tack snällaste du! Du är för go' du! :D



Många kramar!

2009-01-22 @ 11:28:24
Postat av: Felicia

Eftersom ni fortfarande bor i en liten 1.5 hemma hos dina svärföräldrar... är det för att ni ska vara ekologiska också?? eller rent av ekonomiska:)



Keep on blogging!!



/F

2009-01-22 @ 13:37:03
Postat av: Lisa

Bloggen funkade inte igår när jag skulle kommentera. Men jag läste artikeln i tidning och lovely, så himla bra sagt allting. Jag är glad över att ni köper ekologiskt, jag gör det själv ibland med och det är godare ekologiska saker känns det som ibland.

Dessutom har jag fått mamma att köpa ekologiska ägg, hur bra som helst!

2009-01-22 @ 16:09:25
Postat av: Elin Reporter

Det kommer alltid att sticka i ögonen när folk gör något bra. För det tär på ens egna dåliga samvete. Cynism och arrogans är nästan alltid ett tecken på dålig självkänsla.

Vår webb brukar ofta nagelfaras av folk som vill sticka kniven i aktuell reporter eller ämne, jag är van.

Däremot tycker jag det är intressant med konstruktiva diskussioner. Men att klanka ner, nä. Håll huvudet högt och skit i dem.

2009-01-22 @ 19:06:14
URL: http://elinholmberg.blogspot.com
Postat av: Annie

Jag tycker att det är BRA att ni inte är "perfekta". Även om det kan vara inspirerade med perfektion, blir det extremt mycket lättare att knyta an till någon som har låtit förändringarna komma gradvis eftersom man då kan relatera till det. Nej, fortsätt på samma bana du! :)

2009-01-22 @ 21:10:48
URL: http://viviv.blogg.se/
Postat av: Fatima

Ni är jättebra, och jag blir inspirerad att sträva efter ett mer hållbart leverne när jag läser din blogg. Men det är ju tyvärr ofta så att människor vill se det som inte är perfekt, som att klaga på TV och barnvagn istället för alla förändringar ni har gjort.



Jag har själv upplevt det då jag inte längre äter rött kött. "Men varför äter du fågel då?" är en fråga jag ofta får. Men man måste ju börja någonstans, och jag började med att ta bort det röda köttet och minska på (men inte ta bort helt) fågel. Små steg i taget tror jag är mest hållbart för de flesta.



Tack för inspiration!

2009-01-23 @ 00:28:50
URL: http://www.fatimaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Malin Harju

Felicia: Vi bor inte "hemma hos mina svärföräldrar" och det är nte en 1,5. Var du fått de uppgifterna ifårn vet jag inte, det får stå för dig.

Vi bor i en tvåa i ett hus med tre lägenheter varav mina svärföräldrar hyr en av dessa. Nej, det är inte för att vara ekologiska, att bo mitt inne i stan är inte eko-tänk för oss. Vi bor så för att lägenheten var ledig då vi flyttade ihop och vi har trivts så bra att vi blev kvar. Nu då familjen utökats är vi på jakt efter större boende.



Lisa: Vad roligt att höra, tack snälla! :)



Elin Reporter: I'm like a goose, it's all "rinning av mig"! ;) Känns lite typiskt norrländskt va?



Kramalin



Annie: Tack! Ja, så kanske det är; är det för präktigt blir man anti istället för att inspireras av det som är lite lagom plus!



Fatima: Vad härligt att du finner inspiration i bloggen, det gör mig glad! Och det är ju så; de mest bestående förändringarna är de som kommer långsiktigt!



2009-01-23 @ 09:29:02
Postat av: underbaraclara

Jag håller med Elin. Det sticker alltid folk i ögonen när någon gör något bra. Och istället för att inspireras så försöker man att hitta fel för att själv slippa ändra på sig.



Du är bäst! Och så inspirerande. Kram

2009-01-23 @ 20:50:38
URL: http://folkbladet.nu/underbaraclara
Postat av: Loa

Du är en fantastisk inspirationskälla Malin!

Skratta bara åt alla löjliga kommentarer :-) Det finns ju faktiskt fortfarande folk som tror att man måste bo i ett självhushållande torp på landet utan el och moderna bekvämligheter för att få kalla sig miljövän! Mer grön glamour säger jag!



kram

2009-01-24 @ 09:45:52
URL: http://www.ecolocobloggen.blogspot.com
Postat av: Malin Harju

underbaraclara: Jo, det är nog så! Det svider då man blir påmind om att man själv kanske också måste ändra på sig! Tack för dina värmande ord! :) Kramalin



Loa: Ha, ha, grön glamour! Det lät ju hur bra som helst!



Kramalin

2009-01-24 @ 11:22:06
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0