Pås-peng för miljön

KappAhl i Örnsköldsvik ska agera för att hjälpa miljön. Under en försöksperiod i Öviks-butiken ska man, om man vill, kunna betala för påsen då man handlar kläder och denna peng ska sedan gå oavkortat till miljöarbete.

Jag tycker detta låter hyfsat innovativt. Alla vill ju ha en påse till det man handlar och om man då får betala några kronor extra och sedan kan bära hem påsen i vetskap att man gjort något samhällsnyttigt och snällt mot miljön är något jag gärna skulle göra!

--> Något jag däremot funderat över är varför alla kläderaffärer nästan uteslutande fortfarande har plastpåsar? Kan man inte designa lika "häftiga" pappåsar som de befintliga plaståsarna?

Ekoblogg blir glada av sån't här! ♣ 

Kommentarer
Postat av: isabelle

känns ju lite ironiskt dock, att något så miljöovänligt som plastpåsar ska vändas till något som gynnar miljön. kanske syniskt, men jag tror inte att de pengar som kappahl får in till sin miljökampanj överstiger det som deras påsar påverkar miljön negativt.

2008-04-23 @ 13:33:52
URL: http://isabelle.svartvit.com/blog
Postat av: Malin Harju

isabelle: Ja, jag håller med. Står fast vid att det vore bra om de kunde ha pappåsar istället!

2008-04-23 @ 15:02:04
Postat av: Anna

Intressant initiativ, men cynisk som jag är (ibland) tänkte jag direkt att det kanske bara är ett sätt att vänja kunderna vid att betala för påsar i butiken. Hoppas jag har fel! Oavsett så brukar jag ofta tacka nej till påsen i klädbutiker, antingen har jag med en stor handväska eller tygkasse jag stoppar sakerna i, eller tar jag emot påse när shoppingturens första plagg inhandlas och sen stoppar jag det jag handlar efteråt i samma påse :-)

2008-04-24 @ 14:07:58
Postat av: Maria

pappåsar kanske går sönder lite lättare, om de inte är riktigt bastanta då. Men de kunde ju åtminstone byta till sk eko-plastpåsar. Vet inte exakt vad som gör dem så mycket naturvänligare, men de är åtminstone lite tunnare än vanliga plastpåsar.. köpte en sån senast jag handlade på ett snabbköp.

2008-04-24 @ 14:42:47
URL: http://www.shoppoholic.blogg.se
Postat av: Malin Harju

Anna: Ja, det skulle ju också kunna vara så! Fy i så fall! Jag brujar också göra som du; endera har jg tygkassar i ekologisk bomull med mig, stuvar ner det i "bagus gigantus" eller tar en större påse i första affären som man vet att allt får plats i. Hatar nämligen att bära på en massa!

Maria: Ja, det är ju också en idé. Men förmodligen bottnar allt i att pappåsar är dyrare att tillverka just för att de ska bli bastanta.

/Malin

2008-04-25 @ 07:53:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0