100 sätt att rädda världen - nr. 11

11) Sporta grönt.

Jogga hellre iväg från hemmet än ta bilen till gymmet. Om man väljer längdskidåkning på vintern sparar man mer på miljön än om man åker utför i pistade backar, preparerade med snökanoner och försedda med liftar. Orientering är resursmässigt skonsammare än golf och fotboll snålar in mer än hockey. Gällande uteaktiviteter så består ett krocket-set mer av förnyelsebara material än ett boule-set.

Glöm nu inte att man förutom att spara in på resurser och miljö sparar in rätt mycket i rena pengar om man ser över Johan Tell's alternativ ovan; att jogga hemifrån kräver på sin höjd nya skor - joggingdress finns säkert någon gammal till hands. Schyssta skor från t.ex. Blue Turtle kostar ca. 1/6 av vad ett årsmedlemskap på ett norrländskt gym kostar, vill inte ens tänka mig de hutlösa priserna i storstan.
Längdskidåkningsgrejor är billigare än utförsprylar, även om det inte är en lika markant skillnad här, och dessutom sparar man in liftkortskostnader om man skippar den pistade backen till förmån för den naturligt pudriga. Att både orientering är billigare än golf och fotboll än hockey tror jag vi alla kan enas om väldigt snart och krocket-setet i trä känns snällare än boulen i plast.
Vi brukar köra Kubb stenhårt på sommaren som är helt tillverkat i trä och slöm inte vad kul ett gän kompisar och en gammal, ny-pumpad fotboll kan ha!

Powerwalks, promenader, gåing eller en meditativ vandring i skog och marj (heja Sverige och allemansrätten!) är främjande för både yttre och inre välbefinnande, kostar ingenting och sliter inte nämvärt på resurserna.

 NYHET!  Wombat Re-tread<br>  Ersätter den tidigare populära Wombat svart. Nu än mer miljö-<br>  vänlig rejäl sula gjord av återanvända bildäck. Bekväm lätt<b>  promenadsko. <br>  Storlek: 36 47<br>  Leveranstid: 1 - 4veckor beroende på storlek<br>  Pris: 850:-  Bild lånad från Blue Turtle.

Min ekologiska Wombat Re-Tread med sula av gamla bildäck är perfekt för de korta promenade jag kan ta nu och jag är säker på att den kommer att bli en trogen följeslagare i takt med att jag kan öka på avståndet igen i framtiden - den sitter nämligen helgjuten på foten! Under 900 :- fick jag betala för att få denna till närmsta utlämmningställe då mina gamla dojor sett sina både bästa, och sämsta, dagar!


Kommentarer
Postat av: E. Riley Page

Fin blogg!

2008-08-05 @ 06:46:34
URL: http://cyanatra.blogg.se/
Postat av: Annika

Hej!

Jag har precis upptäckt din blogg och måste bara säga hur jättebra det är att du skriver den! Jag som ändå tycker att jag är någorlunda eko-medveten har lärt mig jättemycket nytt av dig bara på den veckan jag läst. Så jätteheja dig och jätteheja på din strålande blogg! och snälla sluta aldrig skriva!



Kram

Annika



Ps. Skulle du ha några tips om hur man gör sitt bröllop ekologiskt liggande någonstanns så hojta gärna!

2008-08-05 @ 09:19:19
Postat av: Fatima

Har ganska nyss upptäckt din blogg och jag gillar den skarpt! Keep up the good work!



Angående just detta inlägg så är jag inte helt med.... Byta utförsåkning mot längd må vara miljövänligt. Men det är så långt ifrån varandra. Som att byta vattenskidor mot att simma... En uppoffring jag inte är beredd att göra...än iallafall.

2008-08-05 @ 10:42:57
URL: http://www.fatimaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Malin Harju

E.Riley Page: Tack så mycket!



Annika: Tack, tack, snälla! Gud, så glad jag blir! :) Och välkommen hit!



Under mina länkar finns en sida som heter Asfaltblomman (www.asfaltblomman.se) och under där kan man klicka sig vidare till eko-bröllop´!



Lycka till!



Fatima: Jag håller med dig, dock är det Johan Tell som ligger bakom dessa tips - jag kommenterar de bara.



Tack för snällt beröm!



Malin

2008-08-05 @ 12:35:54
Postat av: Lisa

Hej, jag har ett par frågor angående skorna från Blue Turtle.



Du skriver att de sitter som gjutna. Har du breda eller smala fötter? Jag har väldigt smala fötter så det spelar stor roll när jag köper skor.



Vilken storlek har du? Passform kan skilja där också^^



Sen undrar jag om det går att snöra åt dem mycket så att de inte glappar? Finns det marginal att snöra åt mer när de sitter bra på dig?



Är de vatten-resistenta?



Vänliga hälsningar Lisa

2008-08-05 @ 15:12:08
Postat av: Pia

sådärja! Nu har jag antagit din utmaning!

2008-08-05 @ 15:41:54
URL: http://piasmiljoblogg.blogspot.com
Postat av: Sivan

Som tack för det goda receptet på hälsolimpan så har du blivit utmanad =)

Postat av: Erika

Jag skulle behöva ett par nya dojjor att promenera i, de där lät intressanta =)



Jag är allergisk mog gym. Jag har försökt i tre omgångar att börja på gym men jag slutade alltid att gå dit efter några månader.

Nu försöker jag skaffa mig några redskap att styrketräna hemma med. Jag har en boll så det fattas bara hantlar och ett sådant där elastiskt rep, minns inte vad de kallas.

Så då hoppas jag bara på att jag har disciplinen att hålla på några timmar i veckan;o)



Ett lass med kram!

2008-08-05 @ 18:11:17
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Postat av: Ylva

Fräna skor! Lär nog ta ett tag att nöta ut den bildäckssulan kan jag tro. Nu sportar jag inte men det kan ju komma en dag det också...

2008-08-05 @ 18:28:18
URL: http://tyraslillabebis.blogspot.com
Postat av: Malin Harju

Lisa: De har hittills varit resistenta mot vatten. Jag har gått i pölar och inte blivit våt eftersom sulan är såpass hög. Tror dock inte man kan gå ut i en sjö med dem.

Jag har strl. 38. Man får skicka tillbaka skor till dem om de är oanvända, dvs. inte använda ute, så att man har en chans att få prova dem IRL eftersom man beställer via postorder. Jag har normala fötter, inte smala men absolut inte breda, och man kan snöra åt dem ordentligt tycker jag!



Pia: Kul, då ska jag läsa! :)



Sivan: Tack! Vad roligt! :) Ska kolla in!



Erika: Jag gillar inte heller gym; powerwalkar hellre och gör Pilates.



Blue Turtle har ju skor i andra modeller med så det fanns faktiskt en del att välja på!



Vet du, vi skulle ha tagit en fika någon dag! :) Lycka till med änger-jakten i lådan i helgen! ;)



Kramar massa tillbaka!



Yla: Ha, ha, det tror jag med! ;)







2008-08-06 @ 06:25:18
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Malin

Vilken underbar idé att gå igenom Johans 100 tips. Du inspirerar många andra. Ringarna på vattnet...

Varma hälsningar Malin

2008-08-06 @ 10:58:52
URL: http://malvalin.blogspot.com/
Postat av: Malin Harju

Malin: Tack! Vad roligt! Det kommer som sagt att minskas lite grand, men det kommer ett par av herr Tell's sätt i veckan!



Vad uppskattande med dina värmande ord! :)



Kramalin

2008-08-06 @ 12:20:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0