Julen i kort

Vi har haft en alldeles fantastisk julhelg, lugn och fridfull! Många klappar har givits och fåtts och i år har det mesta känts extra genomtänkt. Leon har fått mycket ekologiskt och pedagogiskt och därtill lite hemsytt och behövligt. Avvaktar ett par dagar för att se om MMS-inläggen dyker upp, annars fotar jag om de klappar jag tänkte visa och lägger upp dem på nytt!

Många hade satsat på "Årets julklapp" och gett oss upplevelser så nu har jag presentkort på fotvård, massage och ansiktsbehandling som väntar under våren! Jag ska boka in en hel Malin-dag efter 15 april då Leon kör med smakportioner så att Johan kan vara hemma med honom en dag och boka in rubbet då! Ah, så jag längtar! :)

Hur var er jul?


Kommentarer
Postat av: Erika

Vad härligt med en hel "skämma bort sig själv"-dag i april =)



Kramar!

2008-12-27 @ 22:02:57
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Erika: Ja, det känns så fruktansvärt härligt att tänka på det! :)



Kramalin

2008-12-28 @ 11:59:39
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Nadia

Ja, hoppas då att din kille är sugen på att börja äta tidigare än min ;) Han var mogen för smakisar på allvar när han var 9 månader + 1 vecka. Sen lossnade det så sedan ca 2 veckor äter han allt mer, mer än smakportioner vissa måltider! Mandus var också sen med mognaden för annan mat. Men det är bara att lyssna på dem och ge mer tid om det behövs. Skulle Leon inte var redo så kan du ju alltid pumpa ur och Johan kan ge med snipa (eller flaska). Det funkar superbra med Toste! Han sörplar judligt ur sig ur den. :)

2008-12-28 @ 21:55:50
Postat av: Malin Harju

Nadia: Håller med, inget man vill stressa fram alls! Har tänkt så framöver med amningen om han inte vill smaka mat, vi har ju glasflaskorna från Evenflo som känns kul att testa!

2008-12-29 @ 13:09:38
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Nadia

Ja oj. Jag skrev visst hur JAG tänker kring det hela men visst kan man göra på annat sätt ;) Men kände kanske att du tänkte som mig eftersom jag skrev sådär. haha!

Ja glasflaskorna är ju jättespännande! Även om jag inte känner för välling då jag är rädd att flaskan ska göra att de ratar bröstet och slutar amma tidigare än jag önskar. Mina barn har inte tagit flaskan heller för jag har försökt ändå... Toste tar inte heller nappen. Hur gör man för att få dem till det? Han använder mig nu som napp på natten vilket Mandus aldrig gjorde. Han började ju suga på tummen när han var tre veckor. :)

2009-01-01 @ 08:58:33
Postat av: Malin Harju

Nadia: Jag kommer inte att låta honom dricka ur flaska förrän det fungerar med smakportioner (bortsett från ett dygn då jag ska bort, men då är han nästan 7 månader) av samma anledning som du; jag är livrädd att han inte ska vilja amma då. Måste dock introducera flaskan lite innan om han fortfarande inte äter vanlig mat i så stora mängder då så att det inte blir en chock då Johan ska ge honom den och inte mammas bröst finns i närheten. Då det fungerar med vanlig mat för Leon och han äter välling/mjölk morgon och kväll kommer jag kanske att pumpa ur (för jag hoppas verkligen jag har mjölk kvar då!) och ge honom på flaska, dels för att det kanske gör ont då han fått tänder och för att Johan ska kunna få ta del av det. Har inte kommit så långt ännu.



Vi lirkade in nappen i Leon's mun till en början eftersom han hade så stort sugnehpv och hade kunnat suga (dvs. äta) jämt. Detta ledde till otrolig magknip hos honom och eftersom han redan har lite besvär av järnet ville vi kunna underlätta för honom. Nu får han nappen enbart då han ska sova OM han ligger och små-smackar och visar att han vill ha den, om han vaknar på natten och är ledsen eller om han har någon magontsattack eftersom att suga på napp kan lindra det eftersom de slappnar av lite. Det känns inte som om han kommer att bli något tutt-barn och det är bra...det är ju på två vis; tutten är lättare att sluta med eftersom den går att "plocka bort", tummen finns ju alltid till hands. Å andra sidan kan det vara bra med tummen eftersom barnet själv kan avgöra då det behöver tröst. Asch, jag vet inte; man ska nog lyssna till sitt eget barn och göra det som känns mest rätt utifrån den situationen. Det känns i alla fall underbart att han suger på giftfria saker vare sig han suger på tutte, tumme eller hand! ;)

2009-01-01 @ 10:21:00
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0