100 sätt att rädda världen - nr. 7

7) Se en älg.

Välj att ekoturista på hemmaplan. Hitta en bra semester med hjälp av kvalitetsmärkta arrangörer av ekoturism. Ta bussen till näraste vattendrag, paddla i närmsta vattendrag, gå längs en kust och se vart du hamnar.

Man blir lätt hemmablind av alla förförelseknep som resebyråer kör med. Det är ju fantastiskt att kunna semestera på hemmaplan också! Jag har tillbringat varje sommar i Sverige, i olika delar av vårt avlånga land, och det är jag mina föräldrar evigt tacksam för. Jag har sett och lärt mig så mycket om mitt egna land som är ovärderligt idag!
Res norrut mot fjällen eller söderut mot rapsfälten, eller bestäm dig för att vara turist på din egen ort och besök närmsta turistbyrå. Det är lärorikt att se sin omgivning med andra ögon!


Kommentarer
Postat av: Petra

Du har alldeles rätt!

Jag och min sambo ska ut och vandra på Skåneleden några dagar om någon vecka. Vi tänkte packa ryggsäckarna och smälla upp ett tält eller sova i ett vindskydd där det passar. Det känns som en större upplevelse än en charterresa till något turistmecka.

Det finns så himla mycket fint i Sverge, bara man öppnar ögonen. ;)

2008-07-29 @ 08:41:23
Postat av: Malin Harju

Petra: Vad ni är kloka! Dessutom slipper man allt krångel med passkontroller, tull, valutaväxling mm om man semesterar hemmavid. Dessutom är det lite romantiskt, minnena finns kvar mer om de är skapade på närliggande platser!

2008-07-29 @ 08:58:01
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0