Solskydd

Nu då sommaren även kommit till Norrland på allvar börjar det vara hög tid att tänka på det här med att smörja in sig. Efter tidigare alarmerande rapporter om miljögifter i solskyddskrämer så känns det extra viktigt att välja ett ekologiskt alternativ, eller i alla fall en som är fri från miljögifter. Här finns rapporten i Pdf-format.

För att korta ner det så är de ämnen man alltså ska akta sig för följande;

¤ Titandioxid
¤ Zinkoxid
¤ 3 olika kemiska UV-filter (benämns inte med namn)
¤ 2 olika siloxaner
¤ nanopartiklar

Tips på några ekologiska/helt naturliga solskydd;

¤ Weleda Edelweiss Sun Cream Spf 20 eller 15. Finns i webshoppen, sök på "solskydd".
¤ Hedenborg's har ekologiska solskydd från Eco Cosmetics. Finns för både Baby (SPF 45), faktor 13, faktor 24 (även faktor 30 på hemsidan) och After sun.
¤ Ekohygien har solskydd från Essential Care med SPF 8 som ska vara helt fritt från syntetiska solfilter, konserveringsmedel och bekämpningsmedel.

Solskydd man absolut måste undvika;

¤ ACO Barn sollotion 25
¤ ACO Sunlotion 20
¤ Bamses solskydd 30, CCS
¤ Dr Hauschka Sunscreen Lotion 15
¤ Eucerin Sun Sensitive Skin Age Protection 20
¤ Eucerin Sun Sensitive Skin Junior 30
¤ Garnier Ambre Solaire Clear Protect Medium
¤ Ldb Advance Moisturizing sun care 20
¤ Naturén Kids solcreme 30
¤ Naturén solcreme SPF 25
¤ Nivea Sun Anti-Ageing Face Sun Cream 20
¤ Nivea Sun Childrens sun lotion 25
¤ Nivea Sun Light Feeling 20
¤ Proctectyl Végétal 4, Yves Rocher
¤ Sun Protection Body Cream 23, CCS
¤ The Body Shop Vitamin C SPF 15 daily moisturizer
¤ The Body Shop Vitamin E moisture lotion SPF 15
¤ Vichy Capital Soleil 50

Känner mig dock väldigt besviken på att man hittat 1 ämne i Dr Hauschka's Sunscreen Lotion 15! Visserligen var det den enda krämen med "bara" 1 ämne, men i alla fall. Trist att också The Body Shop som längre profilerat sig med "naturliga produkter" hade 3 ämnen i sina båda. Intressant är också att vissa märken vill framhäva att deras produkter innehåller zinkoxid trots att det då anses farligt av andra. Jag känner mig kluven i detta.

I vår stad finns Weleda eller Dr Hauschka att få tag på så idag kommer jag att inhandla Weleda's Edelweiss. På så vis slipper miljön bli drabbad av min frakt.


Kommentarer
Postat av: maria i oslo

Ja solkrämer är ett dilemma. Jag har pigmentförändringar i ansiktet och har provat de flesta. Dessvärre funkar inte en endaste ekologisk jag har provat som skydd. Så jag har haft Vichy spf 50 ( på din lista över INTE använda!) och nu senast har jag köpt Shisedo spf 30 som funkar jättebra.

Jag är inte konsekvent i allt. Så jag fortsätter med den. Har Weledas edelweiss nr 20 men den hjälper inte alls.

Kanske den är ett fint vanligt solskydd men inte för mej =)

2008-06-02 @ 08:29:02
Postat av: Malin Harju

maria i oslo: Håller med, man kan inte vara konsekvent i allt; man får helt enkelt välja och inom vissa områden fungerar det inte.



Jag har ingen problemhy, varken då jag solar eller annars, så kanske Edelweiss fungerar för mig?



Många kramar till dig!

2008-06-02 @ 12:00:27
Postat av: Erika

Jag köpte acos solskyddskräm spf 50 för ansiktet häromdagen. Måste ha ett högt solskydd eftersom jag också har problem med pigmentförändringar.

Tänk om de förändringarna kunde komma i hela ansiktet, skulle inte vara dumt att gå runt och se konstant solbränd ut, hehe.

Men nu är det bara fula fläckar här och där.



Kram!

2008-06-02 @ 17:09:35
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Erika: Vet jättemånga som har problem med pigmentförändringar. Måste vara besvärligt att måsta tänka på att smörja in sig hela tiden?



Sköt om dig, gumman!



Kramalin

2008-06-02 @ 17:11:42
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Ika

Attans också att min relativt nyinköpta Dr Hauschka-kräm hamnade på svarta listan. Jag lär dock använda upp den i alla fall den var inte alldeles billig, och jag använder inte sådana mängder solkräm att jag tror att denna enda tub utgör någon allvarlig hälsorisk. Dessutom är det knappast nån skillnad för miljön om jag använder krämen eller kastar bort den. Men där hade man alltså för att man trodde att Dr Hauschka var ett pålitligt märke utan miljöfarliga ingredienser...



En sak som jag tycker är intressant är att siloxane listas som ett av de ämnen man bör undvika. Siloxane är så vitt jag vet en silikon, och sådana undviker jag redan iom att jag tvättar håret med balsam istället för med schampo. Silikoner lossnar inte ur håret om man inte använder schampo, därför måste man undvika dem. Intressant att de också är så pass miljöfarliga! Vet inte hur det är med övriga silikoner, bara att de är kända för att vara svårnedbrytbara. men silikoner finns ju snudd på överallt, kosmetikatillverkarna älskar att stoppa in dem lite varstans - i smink, hudkräm, hårvårdsprodukter...

2008-06-02 @ 19:15:08
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: karro

tack för inlägget...trist med dr.hausckas. undrar om du vet något om dermanords?

2008-06-02 @ 19:55:16
Postat av: Nad

Å vi har en Eucerin Junior 40 då jag inte hittade annat med hög blockage när vi köpte solkräm sist... och den är på svarta listan...



Jag har tidigare köpt av www.Naturesofscandinavia.com men hade ingen aning om vad den innehöll, de brukar dock ha miljövänliga och mindre giftiga produkter... Vet du något om den?

2008-06-02 @ 20:38:22
Postat av: Malin Harju

Ika: Det man får ha i åtanke är att även om Dr Hauschka's nu fick ett minus så är det fortfarande mycket bättre att använda den än någon av de andra som fick flera minus. Jag använder deras "vanliga" hudserie, men man börjar ju fundera nu...



Intressant det du skrev om silikoner, det hade jag lite pejl på känner jag. Hoppas man kan lita på att min eko-schampon inte innehåller det? Smink använder jag ju inte och hudvård från Dr Hauschka.



karro: Varsågod! Hade ett halv sparat så det var bra att du påminde mig!



Vet inget om Dermanord; hade du hittat den på listan för jag såg den inte?



Nad: Jamen det blir ju så ibland. Använd upp den nu detta år och tönk om nästa år; de håller ju bara en säsong i alla fall. Men jag tycker det är konstigt att det finns så låg SPF på de här som är bra, har bara hittat upp till 35 och jag skulle vilja att det fanns 50 om man tönker på alla barn eller de med känslig hy.



Har inte hört talas om nature of Scandinavia, dock tänker jag nog fimpa Dr Hauschka's hudvård då mina nuvarande produkter tagit slut och satsa på Ana Alizia som sitter på Järvstagatan här i stan och gör hudvård. Min kusin och hennes man har den serien och är supernöjda! Hennes man har dessutom jättetorr hy med eksem och så men han blev mycket bättre då han testat hennes grejor. Skönt också att slippa frakten!



www.anaalizia.com tror jag det är, har den i länklistan!



Massa kramar, gumman!

2008-06-03 @ 05:31:12
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Lilla Fröken

I vilken affär hittade du de miljövänliga solskyddskrämerna?



Jag har också skrivit om de där farliga solskyddskrämerna i min blogg. Tycker det känns hemskt att sånt finns ute på marknaden. Sedan är det så svårt att få tag på miljövänliga alternativ också. Och då känns det tragiskt att veta att så många kommer att använda de dåliga produkterna av ren lathet ändå och därmed förpesta vår jord.

2008-06-08 @ 11:40:52
URL: http://ellikaramelli.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Lilla Fröken: Om du klickar på de ord som är kursiverade (skrivna med snedstil) så kommer du till länkarna. Grön Gåva på Nygatan här i Övik och Hälsokraft i Oskargallerian har bra utbud!

2008-06-08 @ 14:41:19
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Lilla Fröken

Men perfekt! Då ska jag kika in i de två butikerna! Du kommer lite som en räddare i nöden för jag har sökt som en galning efter andra alternativ. Vad glad jag blev nu. Tusen tack!

2008-06-08 @ 15:35:37
URL: http://ellikaramelli.blogg.se/
Postat av: Camilla

Enligt Weledas hemsida innehåller deras Edelweiss Zinkoxid...

2009-06-25 @ 11:08:37
Postat av: Malin

det är hemskt hemskare hemskast detta! har efter att ha läst detta inlägg grävt ner mig i naturskyddsföreningens rapport om solkrämer... huvva! läs mer på min blogg

2010-02-21 @ 20:39:39
URL: http://ekofin.blogg.se/
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Camilla: Gör den? :( Fy!



Malin: Det ska jag göra, tack för tipset! :)

2010-02-22 @ 05:54:59
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: pixie

dr hauschkas solkräm innehåller titandioxid som är ett fysikaliskt solskydd - det gör även weleda edelweiss och ana alizias solskyddsolja! det är ju det som ger den skyddande effekten. alla kända solfilter är tyvärr mer eller mindre miljöfarliga, men det är ju såklart bättre att satsa på ett ekologiskt solskydd som endast innehåller titandioxid (tycker det känns bättre än de kemiska filtrena som absorberas av huden). det är värt att tänka på att alla solskydd inte har testats i naturvårdverkets rapport, utan bara ett urval, därmed finns bra många mer solkrämer att undvika. jag tänkte själv testa ana alizias som innehåller få och bra ingredienser.

2010-07-09 @ 12:46:54
Postat av: Ekonördarna på Lyckobacken - fd. Ekoblogg

pixie: Det som är trist med Ana Alizias är att hon i alla fall tidigare använt sig av parabener och det vill jag inte smörja på min hud. Nu är ju detta inlägg gammalt så infon ovan kanske inte är nämvärt relevant längre?

2010-07-11 @ 10:24:46
URL: http://www.lyckobacken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0