Olika märkningar

Tänkte jag skulle gå igenom några av de olika miljövänliga produktmärkningar som finns, jag vet att det har varit önskvärt från er läsare. Så, håll till godo;

Rättvisemärkt/Fair Trade - en produktmärkning som verkar för förbättrade arbets- och levnadsvillkor för odlare och anställda i de länder där varan/produkten produceras. Krav är bl.a. att ILO's åtta kärnkonventioner ska följas, samt att ett minimipris och en premie ska betalas till producenten. Det oberoende organet FLO-Cert kontrollerar producenter en gång om året och företagen måste redovisa inköpsvolymer och försäljningssiffror. Regelbundna revisioner görs årligen.


 
KRAV - en ekologisk produktion som följer KRAV:s regler. För att bli certifierad måste varan vara ekologiskt framställd, fri från kemiska bekämpningsmedel, konstgödsel eller genmanipulation. Få livsmedelstillsatser är tillåtna och man ställer även krav på djurhållningen.

 

Bra miljöval - en produktmärkning som Naturskyddsföreningen (SNF) ligger bakom. Material som används ska kunna återanvändas, återvinnas eller återföras till naturens kretslopp. Auktoriserade revisorer, godkända av SNF, gör årliga kontroller.



Svanen - vår Nordiska officiella miljömärkning. 66 varu- och tjänstegrupper märks men kriterierna skiftar mellan grupperna. Kontrollorganet SIS granskar produkterna för att se att de uppfyller kraven.



EU-blomman - EU:s motsvarighet till Svanen-märkningen ovan.



Eko-Sustainable textile - en märkning för ekologiskt framställd textil. Kraven för certifiering är EU:s regler för ekologiska odlingar samt ILO's åtta kärnkonventioner. Årliga kontroller och oannonserade besök vid behov tryggar märkningen.



Svenskt sigill - råvaror och blommor märkta med Svenskt sigill kommer från svenska kontrollerade odlingar och gårdar som uppfyller högt ställda krav på säkra livsmedel, god djurhållning och omsorg om dem, miljöansvar och öppna landskap.



Ökotex - mängden med hälsoskadliga ämnen i textilierna eller plaggen ligger under internationellt antagna gränsvärden för vad som är hälsovådligt.

Oeko-Tex® 100 etikett

Demeter - en certifiering för biodynamiskt odlade produkter.




Kommentarer
Postat av: pernilla

...och Ökotex är inte samma sak som ekologisk bomull!!!



Kände att jag behövde få skriva det efter att jag sett alldeles förmånga med ekologiska sortiment där det mesta bara har Ökotex-märkningen...



Nu känns det bättre : )

Trevlig Helg!

/pernilla



2008-11-28 @ 11:15:35
URL: http://www.hellrehallbart.blogspot.com
Postat av: Sessan ♡

Sessan & prinsessan tittar in & önskar en härlig första advents helg ☆



//Sessan

2008-11-28 @ 20:07:11
URL: http://sessanochprinsessan.com
Postat av: Erika

Bra att få en påminnelse om märkningarna.



Jag har en gmail men jag har inte fått ditt mejl. Prova att mejla till min hotmail som jag skrivit här istället.



Nu ska jag ta en dusch och gå och sova så att jag kommer upp imorgonbitti.



Hoppas att du har en mysig kväll.

Kramar!

2008-11-28 @ 22:08:45
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

pernilla: Håller med, många verkar tro att det är samma sak! OK, det är ju bra att man kan välja mindre gifter om det nu inte finns ekologiskt att tillgå, men det är absolut inte samma!



Sessan: Detsamma!



Erika: OK, då ska jag maila på nytt då jag får tid! :)

Kör försiktigt idag och shoppa inte ohjäl dig! ;)



Kramalin



2008-11-29 @ 09:08:17
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag vet inte varför gmail strular, det här är väl andra gången jag inte får ett mejl från dig.

Annars brukar gmail vara rätt stabilt.

2008-11-29 @ 16:36:21
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Erika: Jag ska maila din hotmail istället, den vet vi ju fungerar! :)

2008-11-30 @ 10:53:32
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Nadia

Bra med förklaring av de olika märkena!

Jag saknar dock EU-märkningen. Den som sitter på mat. Den används nu särskilt flitigt på I LOVE ECO, ICAs ekologiska serie och är inte lika kraftfullt som KRAV tyvärr. Som exempel så är det enormt stor skillnad när det gäller djurhållningen... så köper jag animaliska produkter så nöjer jag mig inte med EU-märkningen på dem. Måste vara KRAV för mig. :)

2008-12-01 @ 10:32:17
Postat av: Malin Harju

Nadia: Det låter vettigt, du är klok du!

2008-12-02 @ 08:47:52
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Nadia

Tackar :)

Men jag vill även köpa mindre animaliskt så jag jobbar på det!

2008-12-07 @ 18:14:10
Postat av: Malin Harju

Nadia: Det låter det! :)

2008-12-08 @ 09:43:49
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0