100 sätt att rädda världen - nr. 19

19) Kräv tåg

Inte så många som skulle kunna det väljer att ta tåget ut i Europa. Det är synd att de relativt korta, europeiska flygresorna är det som dominerar resandet. Exempelvis så skulle det snabbaste tåget kunna avverka resan Malmö - Milano på tre timmar om förutsättningar fanns. Idag tar den resan ett dygn och innrhåller sju byten. Dessutom kostar den tio gånger mer än det billigaste lågprisflyget.
Italienarna bygger en bro över till Sicilien. Varför inte ha som mål att en italiensk norrskens-entusiast ska kunna kliva på tåget i Palermo och kliva av samma tåg i Abisko?
Maila din EU-parlamentariker och kräv vettiga tåg-förbindelser till utlandet!

Jag är dock glad för jag känner fler och fler som tar tåget, både för miljöns skull men för att det inom landets gränser ofta är billigare att ta tåg och eventuellt buss än att flyga. I alla fall då Norrland inte erbjuder så schyssta avgångstider med flyg som större städer längre söderut.

Hur tänker ni kring ert resande?

 Bild lånad från SJ.

Fritt omskrivet från "100 sätt att rädda världen" av Johan Tell + kommenterat av mig.


Kommentarer
Postat av: Malvalin

Jag har flugit en del som barn och också lite senare, men jag är flygrädd - för man vet aldrig och man är så utsatt instängd så trångt. När jag väl flugit är jag cool för då är man i det liksom, men tanken innan på det neej! Älskar tåg och åker bara tåg (och bil ibland). Om det blir någon långresa någon gång blir det tåg eller kanske båt. Flyg känns förlegat och extra stressigt. Och nu när vi vet att det inte är bra för miljön - varför tveka?

2008-10-06 @ 12:55:47
URL: http://malvalin.blogspot.com/
Postat av: Malin Harju

Malvalin: Så kloka ord! :) Precis så känner vi; ska försöka att inte flyga mer nu utan se oss om efter andra alternativ till att ta sig fram.

2008-10-06 @ 13:36:15
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Fatima

Det är sanslöst att inte tågen är bättre och billigare! I somras när jag tågluffade i Europa blev jag bestulen på min väska med bl a mitt interrailpass. Att åka tåg hem var inget jag ens var i närheten av att ha råd med, trots att jag hade tiden. Det blev flyg Barcelona-Göteborg för 1000 kr. Knäppt !

2008-10-28 @ 21:57:07
URL: http://www.fatimaslillablogg.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0