100 sätt att rädda världen - nr. 17

17) Ge bort en grön blomma

Svenskarna köper rosor för en halv miljard om året. Många av dessa är dessutom hårt besprutade och flygs ofta in från Kenya eller Latinamerika. Blombranschen håller på att ta fram en miljömärkning (OBS! Läs nedan) och i väntan på den är en stor, svensk sommarbukett ett vackert alternativ.
Krukväxter är ju också fina.

Nu har det ju hänt en del sedan denna bok trycktes; det finns ekologiska rosor, Fair Trade-märkta blombuketter samt de som är snälla mot miljön. Men om man inte vill ge snittblommor jämt (som sitt vackra yttre till trots ändå vissnar inom ett par dagar) så finns det en massa annat att ge! Man kan (som jag skrivit om tidigare) skänka pengar till välgörande ändamål i någons namn, göra något eget såsom egenplockad svamp, hemmagjord sylt, hembakta kakor eller matbröd eller rulla goda tryfflar. Vill man ge blommor kanske en blomstercheck kan vara ett bra val så att den man ger det till själv kan välja objekt och tidpunkt?

Dessutom är jag försiktig med blommor i dessa allergi-tider, även om den man ger blomman till inte är allergisk så kan det ju finnas andra där som är det.

Fritt omskrivet från "100 sätt att rädda världen" av Johan Tell + kommentarer av mig.


Kommentarer
Postat av: Linda

håller med!

jag tar studenten i vår och fatta vad glad jag skulle blev om jag fick massa färska kantareller istället för en massa blommor!

just för att de vissnar och för att kantareller är himmelskt goda. dock blir det väl omöjligt med tanke på årstiden, men drömma kan man ju...

2008-09-22 @ 19:41:03
URL: http://electricityscape.webblogg.se/
Postat av: Malin Harju

Linda: Vilken härlig tanke, Linda! :) Och du, drömma kan man ju alltid! ;)

2008-09-23 @ 04:51:43
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0