Bland tomtar och troll

I dagens tidning från Allehanda Media stod en jätteintressant artikel om en kartläggning som just nu ågår för att hitta och bevara både dialekter och berättelser om folktro. I två områden nära mig, Nordingrå och Solberg, finns många berättelser som grundas i vittra, skogsrå, sjörå, småtomtar och andra övernaturliga saker. Jag fascineras enormt av detta! Intentionen med Ekoblogg är inte att hänga ut någon, så gäller även nu, men en i min närhet upplevde mycket med "skrömta" som ung. Även nu som vuxen trollbinds jag enormt av dessa berättelser och jag är väldigt glad över att det nu satts resurser i att bevara dem!

En av de som arbetade med detta sa att fenomenen förmodligen finns kvar än i dag i vårt moderna samhälle men att vi numer är för stressade för att ta till oss det. Jag håller med, vi befinner oss sällan i skog och mark på samma sätt som man gjorde förr. Dessutom handlar det om att våga tro...

Tror ni?


Kommentarer
Postat av: Erika

Jag är ju uppvuxen i skogen, älskade att gå ut tidiga sommarmorgnar (runt 3) och med ett följe av katter med mig smyga runt i skogen och titta på älvorna som dansade på åkrarna och ovanför forsens vatten.(dimma som det heter till vardags;o)

Naturen är magisk.

Jag var väldigt intresserad av sådant som folktro och magi när jag var yngre.



Men jag tror också att vi inte kan ta till oss lika mycket nu i vårat moderna samhälle. Allt rusar så snabbt förbi och när vi väl får en lugn stund ute i naturen så är vi för avtrubbade för att lägga märke till det speciella.

2008-09-18 @ 20:36:34
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Erika: Åh, så vackert du får det att låta! Dimma ovan vatten eller fuktiga, daggiga ängar kan verkligen se trolsk ut!

2008-09-19 @ 06:18:41
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0