Vaccin

Som ni trogna läsare av bloggen redan vet så har vi valt att inte vaccinera Leon enligt det vaccinationsprogram BVC erbjuder som standard till nyfödda barn. Detta beslut grundar sig främst både på vårt sätt att leva, tro, tycka och tänka samt forskning som bedrivits nere i JärnaVidarkliniken av legitimerade barnläkare, bland annat med Jackie Swartz i spetsen.

Alla är vi individer med den fria viljan att bestämma själva och jag är övertygad om att vilket val man än väljer så gör man det av den rena kärleken till sitt barn, inget annat, och detta är det val vi gjort gällande Leon ♥.

Då jag satt och läste lite i de texter vi tagit del av gällande vaccin upptäckte jag att i innehållsförteckningarna för de vaccin som ges till barn fanns en hel del läskiga saker. Men mest skrämmande är att det i MPR-vaccinet mot mässling, påssjuka och röda hund finns natrium L-glutamat som enligt vissa källor är samma som E 621, dvs, den livsfarliga smakförstärkaren natriumglutamat. Oh, My. God.

Man upphör liksom aldrig att förvånas!


Kommentarer
Postat av: Nadia

Ja man slutar aldrig förvånas.... Undrar om det forskas på det, riskerna med natrium L-glutamat i vaccin??? Jag menar, om det är farligt att få i sig via mat, hur är det då att få det injicerat??? Finns det även i K-vitaminsprutan?!

Undrar om allergier och astma kan komma från även detta likaväl som det kan komma från mat med glutamat i?



Tro vad Tommy Svensson skulle säga om detta? Undrar om han känner till det? Maila honom kanske? :)

2009-04-06 @ 11:11:22
Postat av: Anna

Som av en slump fick jag idag post från SCB, jag är slumpvis utvald att delta i en undersökning som görs på uppdrag av smittskyddsinstitutet. Ungefär med titeln "Förädrars attityder gentemot vaccinationer av barn"

2009-04-06 @ 12:49:47
URL: http://ekolek.se
Postat av: Elin

Vad skulle hända om alla valde bort det, tycker jag är en intressant tanke.

Kanske man skulle skriva om detta? Vore intressant.

2009-04-06 @ 13:21:08
URL: http://elinholmberg.blogspot.com/
Postat av: vintageretroprinsessa

Jag själv valde att ej vaccinera kenny och madicken dock ville Bambis pappa att hon skulle vaccineras så hon är det.



Dock har det vart många frågor på skolan ang att kenny ej vaccinerats sig och att det skulle vara så dpligt och bla bla.



Madicken vaccinerades en gång och det var nu då hon fyllde fem och skulle till turkiet .



KUl att fler väljer bort detta



Kram

2009-04-06 @ 15:55:23
URL: http://bambii.blogg.se/
Postat av: elin viola hegg

Jag tycker du har gjort ett bra val, och kommer göra desamma när jag en dag får barn.

2009-04-06 @ 18:09:27
Postat av: Craxyknas

Jisses... Ja det känns ju som att man hellre väljer mässling, påssjuka och röda hund framför en livsfarlig ingrediensen... Samtidigt som många barn hittills verkar ha klarat sig bra trots den?

2009-04-07 @ 01:41:28
URL: http://craxyknas.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Nadia: Jag tror inte det finns i K-vitaminsprutan eftersom den endast ska innehålla K-vitamin som får blodet att koagulera bättre.



Ja, det kan säkert vara en av de orsaker till att astma och allergier. Jag ska maila till Tommy!



Anna: Åh, varför fick inte jag den? Spännande att läsa utfallet sedan!



Elin: Ja, det är en intressant tanke.



vintageretroprinsessa: För oss har det känts som det enda självklara valet. Läget blir dock annorlunda om man som Madicken åker utomlands, det får man ta ställning till då.



elin viola hegg: Tack snälla!



Craxyknas: Valet är som sagt ditt och väljer du hellre den farliga glutamaten före MPR så är jag glad för din skull.



Många barn har ju inte klarat sig eftersom fallen med astma, allergier och AD/HD, damp mm. har ökat lavinartat, något många (däribland vi) tror beror på glutamaten. Om den nu dessutom sprutas in i blodet så borde risken vara ännu större om man redan som foster i mammans mage kan påverkas genom navelsträngen om mamman äter glutamat.







2009-04-07 @ 07:37:34
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Nadia

En sak som jag tycker att man glömmer bort i vaccinationshysterin är, att idag har vi bättre förutsättningar och är bättre rustade om vi skulle drabbas av mässling påssjuka eller röda hund mm mot hur det var när man tog fram vaccinerna. Sjukdommar som gav men eller var dödliga då, är inte det idag.

Det tycker jag är väldigt synd... att man som jag anser, ser till ekonomisk vinning istället för att låta nödvändigheten av vaccinet följa med utvecklingen i samhället och anpassas till verkligheten...

Personalen på BVC verkar inte heller uppdaterade.



Något som också är väldigt irriterande är att jag har knappt träffat på någon förälder som blivit informerade från BVC om att låta vaccinera eller att delta i programmet som det ser ut, är helt valfritt... Är dom på BVC inte skyldiga till det undrar jag.

2009-04-07 @ 11:08:56
Postat av: Nadia

Vintageretroprincessan:

Jag blir nyfiken! Eftersom du har barn som är vaccinerade och ovaccinerade - ser du skillnad i antalet förkylningar eller annat, i social utveckling osv ? Det finns ju en lång rad med fördelar att inte vaccinera bla starkare immunförsvar, större social kompetens, lättare för att lära mm

2009-04-07 @ 11:12:17
Postat av: Nadia

Malin: Skönt att det inte finns i k-sprutan... Mandus fick inte den men tråkigt nog så var jag inte påpasslig med Toste så han fick den... det gör så ont i mig (då beslutet fanns att inte låta ge den till honom) men en lättnad var ju detta iallfall då...

2009-04-07 @ 11:15:02
Postat av: Nadia

Alla som inte låtit vaccinera sina barn/Alla som letat informatin om för- och nackdelar osv:

Jag har letat efter ett forum för kritiskt granskande föräldrar/föräldrar som inte låter vaccinera sina barn - finns i USA och England bla, men jag har inte hittat något i Sverige. Någon som vet om det finns?

2009-04-07 @ 11:18:44
Postat av: vintageretroprinsessa

Nadia : Faktisk samma lika riska som nötkörnor alla tre kidsen :)

Måste brås på mig som liten :)

2009-04-07 @ 18:34:37
URL: http://bambii.blogg.se/
Postat av: Malin Harju

Nadia: Mig veterligen finns inget svenskt sådant forum. Kanske något för dig att ta tag i? ;)



Vår BVC-sköterska upplyste faktiskt om att det är valfritt och på föräldrarnas ansvar att besluta.



Vi gav ju K-vitaminsprutan eftersom hans blod inte var fullt utvecklat till att kunna koagulera själv. Kändes som rätt beslut för oss eftersom det blev som det blev.

2009-04-08 @ 07:42:24
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Nadia

Ja men precis, det är ju inte rekommenderat vid graviditeter och förlossningar som inte varit helt problemfria eller "normala", att skippa k-sprutan. Så jag skulle gjort likadant som ni gjorde! Men allt var ju som det skulle när det gäller Toste så då känns det onödigt...



Har tänkt på att starta ett forum men hur gör man? En dag tar jag nog tag i det och tar reda på hur man gör...

2009-04-08 @ 09:00:09
Postat av: Malin Harju

Nadia: Man kanske kan göra som en vanlig hemsida på något vis? Usch, du frågar verkligen fel person. Men bra att du tänker i de banorna, jag ser fram emot den dag det blir verklighet!

2009-04-09 @ 07:41:21
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: hippihäxan

Varför har man glutamat i vaccin, ska det smaka bättre????

Funderade och funderade såklart jag med när det var dags för vaccination. Men valde att genomföra, av solidaritetsskäl...

Men är inte säker på att det var rätt beslut.

Särskilt som stortjejen (som dessutom är uppfödd på micrad industrivälling, dåligt samvete? JA!) nu för tiden är konstant småtäppt...

Men man kan bara göra så gott man kan som förälder. Hoppas att det är rätt beslut ni tar angående Leon!

2009-04-09 @ 21:04:00
URL: http://hippihaxan.se
Postat av: PetraM

Har inte vaccinerat min dotter, hon är 20 månader nu. Bara varit förkyld en gång....hon pratar redan mycket, kan göra sig helt förstådd, väldigt musikalisk, kan nynna på flera låtar (gällande utveckling, ovaccinerade) Men mycket eksem, misstänker att

K-vitaminsprutan orsakat detta. Hon fick den pga att jag inte hann reagera...skulle inte ha gett henne den om jag fått bestämma!

Det finns forskning som visar att den kan ge upphov till leukemi. Liknande forskning finns om vaccinationer.

Bra att det finns flera som ifrågasätter vaccinationsprogrammet!

2009-04-13 @ 00:42:03
URL: http://www.ekobsessive.blogspot.com/
Postat av: Nadia

PetraM:

Härligt att möta likatänkande! Mitt första barn fick inte k-sprutan men jag fick kämpa hårt och blev väldigt otrevligt bemött på BB... Mitt andra barn skulle inte heller få den men allt gick så fort och jag glömde helt bort det ... och det sticker i mitt hjärta... det är främst leukemin som jag är rädd för. Vi har vänner vars ena barn kämpar mot leukemi och då tänker man ju på det mer. Men tack och lov så är det ju ovanligt ändå...



Mina barn är ovaccinerade. Min äldste är snart 4 år och han har fått vara väldigt frisk när jag jämför, pratar grymt bra, är väldigt teknisk och nyfiken och med ett starkt självförtroende, väldigt social osv. Det är många saker som ja finner positiva. Men vi äter också nästan bara ekologisk mat också. Plus jag helammade till han var 8-9 månader och delammade till han var drygt två år.

Det mindre syskonet är bara drygt ett år så det är svårt att säga om man kan märka något.

2009-04-28 @ 12:07:37
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

Nadia: Gå inte och oroa dig för leukemin för det är ju faktiskt väldigt ovanligt. Vi "tvingades" ju ge Leon K-vitaminsprutan eftersom han var prematur och hans blod inte hade utvecklat de koagulerande egenskaperna till fullo. Det hade kunnat bli förödande om de måsta operera honom eller gjort något annat där blodet "kunnat flöda", men jag tänker inte på det nu.

2009-04-29 @ 07:27:12
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Emelie

Hej!

Jag har precis börjat titta på varför jag inte ska vaccinera mitt barn. och undrar var ni får information (källfakta)i från?? Det är inte självklart för oss att vaccinera men jag vill vara absolut säker på att jag gör rätt för det kan vara otäcka sjukdomar speciellt när man reser som vi älskar att göra. mvh Emelie

2009-05-24 @ 11:59:19
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

Emelie: Vi har fått jätte matnyttig fakta från Vdarkliniken i Järna. Kolla längre ner i denna kategori för att läsa mer om vaccin och kolla min länklista för att hitta till kliniken.



Malin

2009-05-25 @ 08:38:05
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0