Gran från grannen eller bara grann gran?

Ute i bloggosfären har det skrivits en hel del om julgranar såhär i juliga tider! Tumadre skrev om det här och Eco chic skrev om det här bland annat.

 Bild lånad härifrån.

I vårt fall är det inget snack om saken då jag är hyperallergisk mot just barrbeklädda träd - vi måste köra på plastgran. :( Känns trist då det finns 900 ha skog bakom knuten som vi får ta granar från. Dessutom ger inte plastdoften samma julstämning. :S

 Bild lånad härifrån

Vår plastgran är dock grön och ser liiite mer verklighetstrogen ut! ;).

Är dock nyfiken på hur det ser ut för er läsare? Hur gör ni? Plast/riktigt/kanske ingen alls?

 Bild lånad härifrån

Delge oss gärna, det skulle vara intressant med en liten mini-poll!

Malin ♣

.


Kommentarer
Postat av: Marita Parwén

Hej!



Vi har alltid riktig julgran som vi hämtar in från vår tomt. Vi tar in och klär den alltid den 23:e medan vi väntar på att julskinkan ska bli klar.



kram Marita

2009-12-22 @ 07:50:00
Postat av: sara

Första året sen jag flyttade hemifrån som jag har en julgran. Iår införskaffades en vitplastgran.

Lite tråkigt med plast men den passar toppen in hemma hos oss. Med sina svarta och orangea kulor kan det stå här heeeela vintern ;D

2009-12-22 @ 08:51:11
URL: http://slimsara.blogg.se/
Postat av: Lisa

Vi har också plastgran. Vi skulle ha riktig gran i år men ja de var så himla dyra :(.

2009-12-22 @ 13:04:21
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Ylva

Jag har en plastgran som jag ärvt av mina föräldrar, vet inte om jag skulle köpa en ny om den gick sönder eller så.

Vad är egentligen bäst för miljön? Köpa plastgran som räcker i många år eller ha en riktig? Om man har egen skog är det väl bäst, men om man inte har det?

2009-12-22 @ 19:04:07
Postat av: Ylva igen

Googlade och fick svaret på min fråga här:

http://na.se/bostad/2.2561/1.672536-fira-jul-miljovanligt

2009-12-22 @ 19:09:21
Postat av: Ika

Jag firar hemma hos mina föräldrar, och var och hämtade gran med brorsan i söndags. Vi hämtade den i föräldrarnas skog några kilometer hemifrån. Imorgon kväll ska den tas in och kläs, och när den sedan har gjort sitt får den ligga och torka bakom garaget till sommaren ungefär. Då brukar mamma såga upp den i mindre bitar, och så eldar de upp den i värmepannan och tar till vara energin som varmvatten. :)

2009-12-22 @ 20:00:33
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Johan Melin

Vi har en gran som vi har fått ta från vår arbetsgivares skog.

Jag och dottern gick upp bakom huset och tog en gran som stod lite trångt.

pyntades den fjärde advent så att vi hinner se den några dagar innan julen är över.

Våran gran kapas till värmepannan och värmer oss nästa jul. ;-)

2009-12-22 @ 23:16:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0