Miljövänlig kökshörna i köket

Nu är den äntligen klar, Leons lilla egna kökshörna i köket! För ett par veckor sedan fick han en gammal Micki-spis som han stor-kusin L haft. Nu är ven fastskruvad i väggen så att den inte ska välta av små, klättrande barnkroppar. Johan har också gjort ett handtag eftersom det inte fanns något. Sen pysslade vi till det så att det skulle kännas "köksigt", och Leon var bums tvungen att prov-leka, trots att pyjamasen var på och kvällsmålet uppätet! Och självklart hakade busigaste valpen Tofu på, vem tackar nej till uppmärksamhet & lek på samma gång?

  

Diskhandduken är en gammal som jag hade, förklädet är handsytt och det fick han i födelsedagspresent av mina kusiner, grytlappen är en gammal som jag hade, kastrullen inhandlades för 5 år sedan och är perfekt att låna då man ska smälta smör, kopparkitteln har vi fått ärva, ballongvispen är en gammal som jag hade, diskborsten är en oanvänd gammal som vi hade som egentligen är till råsaftcentrifugen, vitlöken är FSC-märkt och kommer från en lokal leksaksbutik på orten och kokboken är en gammal som jag hade men som jag inte använt nämvärt så eko-kocken fick ta den istället! :)

 

 

Små händer sträcker sig för att nå...

 

Världens goaste pussmun! Var ju tvungen att leta fram lite burkar som passade in i mat-stuket och då fick det bli en gammal Philadelphia-burk, dock med icke-ekologiskt innehåll! ;)

 

 

Lagar mat till brorsan som slickar ur kastrullen så fint!

Vad är det då som gör denna lilla hörna miljövänlig? Jo, att allt är gammalt, ärvt, återvunnet eller second hand-fyndat. Det enda nya är vitlöken och förklädet men då är det i miljösnällt trä och hemsytt så då känns det miljösnällt därigenom.

En fröjd för både ögat och leken!

Malin ♣


Kommentarer
Postat av: Johanna

Vad mysigt det blev! Vi har också en kökshörna men den är det lite si och så med sedan barnen byggde om spisen till gaffeltruck...

2009-12-07 @ 09:24:03
URL: http://ekofamiljen.blogspot.com
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Johanna: Ha, ha, vad kul det lät! :D



Kramalin

2009-12-07 @ 10:13:43
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Lisa

Åh jag vill vara liten igen!

2009-12-07 @ 15:18:23
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Familjen Harju på Ekoblogg

Lisa: Du får leka då du kommer ändå! ;)

2009-12-08 @ 06:28:26
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0