Energi-sparande tips

Elbolaget Fortum skickade ett mail om att de önskade att Earth hour skulle bli mer är en klimat-manifest och föreslog en tanke om att det nu var dags att se över den övriga elförsörjningen i hemmet.
De bifogade en lista med tips som jag tänkte dela med mig av till er;

  1. Byt till en nyare kyl och frys som förbrukar drygt 1 000 kr. mindre el per år än en gammal.
  2. En dator inkl. skärm och skrivare som stängs av helt när ingen använder dem, dvs de står inte i standby-läge, kan spara drygt 360 kr. per år.
  3. Använd lock på kastrullerna, så minskar du din energianvändning med 80 % per år.
  4. En halogenlampa med transformator som är ansluten till ett vägguttag drar ström även om lampan inte är på. Spara 110 kr. per år genom att dra ur kontakten.
  5. TV, DVD och digitalmottagare som stängs av helt, kan spara nästan 300 kr. per år jämfört med om de står i standby-läge.
  6. Frosta av kyl och frys regelbundet och spara 250 kr. per år.
  7. Använd vattenkokare och spara 50 % av kostnaden eller 110 kr. per år.
  8. Stäng av handdukstorken halva dygnet och spara 525 kr. per år.
  9. Att byta 4 st. vanliga 60 W glödlampor som lyser i 4 timmar per dygn, mot 4 st. lågenergilampor (11 W) sparar 343 kr. per år.

Är det vanligt med handdukstorkar eller? Hittills har jag varit i ett hus där en sådan finns och det är vårt hus som vi nyss köpt. Dock kommer handdukstorken att plockas ned då vi inte alls använder dem.

Hos Fortum's Energihjälp kan man läsa mer.


Kommentarer
Postat av: Annica

I vårt hyreshus (relativt nybyggt i centrala Sundsvall) bytte de rätt nyligen handdukstorkarna, från vattenuppvärmda (tror jag) som man inte kunde stänga av till elektriska. Som du säger, jag använder den aldrig, eller jo, jag hänger ju självklart handdukar på den nu när den ändå sitter där men den har aldrig varit påslagen... Bra att du påverkat kommungubbarna där i ö-vik! Heja Malin =)

2009-03-26 @ 09:57:24
Postat av: Petra

Jo, handdukstorkar är ganska vanliga. Vi har en som är kopplad till vattensystemet i huset, dvs elementvattnet och golvvärmen i badrummet. Det cirkulerar hela tiden från en stor akumulatortank. På sommaren när vi inte behöver elda så ofta (vi eldar med ved) kopplar vi handdukstorken till eluttaget med en klocka som gör att den endast är påslagen en timme om dagen, precis efter man har duschat. Om handdukarna får torka fort blir dom inte lika sunkiga fort, dvs inte tvätta dom så ofta. Spartips.

2009-03-26 @ 11:01:58
Postat av: Ika

Jag hade handdukstork i min förra lägenhet, och den var inte eldriven. Antar att den var kopplad till varmvattensystemet. Tror inte att den var någon större miljöbov eftersom den samtidigt fungerade som uppvärmning för badrummet (det fanns inget element).

Nu har jag flyttat och jag saknar faktiskt handdukstorken. Den var praktisk - jättesnabb att paniktorka tvätt med om man hade något plagg som det var bråttom med - och det är så kallt i mitt nuvarande duschrum. Effektiv ventilation och inget element i duschrummet - det skulle onekligen sitta fint med en handdukstork som ger lite värme och bidrar med en färdigt uppvärmd handduk när man har duschat.

2009-03-26 @ 13:02:14
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Malin Harju

Annica: Jamen det läs ju smart att den var kopplad till vattnet, då blir det ju som bara en förlängning av vattenledningen. Här uppe i norr tror jag inte de är lika vanliga!



Petra: Bra med en sån klocka! :) Här har vi så stort duschutrymme så handukarna hänger över som en dörr där och torkar jättefort. Tycker det fungerar. Den i huset hade av och på-knapp så det var ju exemplariskt!



Ika: Jo, det klart att den bidrar till värmen också. Bra det! :) Den som sitter i huset vårt är med av och på-knapp, kanske vore något för dig? Måste ju vara extremt enkel att sätta in! :)

2009-03-27 @ 06:28:57
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0