BVC del 2

Det gick hur bra som helst igår - både på provtagningen på lab och på BVC. Man märker att det stuckits i prinsen i förbannelse från dag ett för han opponerar sig aldrig då någon kör en gigantisk nål i lilla, fina armvecket. Hans Hb-värde låg på 116 och det tyckte både sköterskan på lab och vår BVC-sköterksa var toppen. För att vara på den absolut säkraste sidan kollade BVC med sin läkare, för övrigt en av de främsta barnläkarna Öviks sjukhus hra, och han tyckte det var ett alldeles bra Hb-värde, både med tanke på ålder och gällande Leons vegetarianism. Nu ska vi ta ett till Hb-värde i samband med 18 månaderskollen i april och är det lika bra, eller bättre, kommer inga fler att tas.

Jag firade detta rejält igår ska ni veta för sjukvården har i mångt och mycket helt dömt ut oss eftersom vi dels valt bort det allmänna vaccinationsprogrammet och dessutom låtit Leon bli vegetarian innan 2 års ålder. Nu fick jag bevis på att jag faktiskt gör rätt och att jag vet vad jag talar om. Ha! Det kändes sååå gött, ska ni veta! :D

I övrigt så hade Leon vuxit hela 2 ½ cm. på ca. 5 veckor oc och gått upp drygt 700 gr. för nu var han 68 cm. lång och vägde 8035 gr. Jippie!

En parentes var att det kändes läskigt att befinna sig på vårdcentralen (för provtagningen) bland en massa sjuka så här i flunsa-tider. Jag tog inte i något handtag, någons hand eller i några dörrar eller nå't. Öppnade allt med armbågar, fötter mm. Jag spritade in mina (och Leons) händer det första jag gjorde då vi kom ut i bilen, och då kändes det bra. Spriten absorberas ju så fort så jag tänkte att jag drog lite på Leons händer också då vår ekologiska handdesinfektion inte kommit ännu. Huvudsaken är ju att de inte suger på händerna direkt. Så jag satt med honom i bilen och lekte ca. 5 min. tills alkogelen absorberats och sedan ville han ha tutten och somnade och sov hela vägen hem så efter ca. 1 timme då han vaknade och ville leka kan omöjligt något farligt funnits kvar. Och i ett sådant här fall får man avväga; pest eller kolera, handsprit eller flunsan.
(På lab lämnades några prover från personer som trodde de fått svininfluensan så nu antar jag att den nått Övik. 
:( )

Nu laddar vi om för 1 årskontrollen i oktober och hoppas på att stor-killen kanske spräckt 9 kilosgränsen då, vem vet? ;)

♣ 

Kommentarer
Postat av: lisa

Nej :(, hoppas de inte har fått svininfluensan!!! Fast den är ju bara som en vanlig influensa, jag är inte så himla rädd. Jag brukar aldrig bli sjuk så.



Vilken tur att det gick bra för leon igår :).

2009-09-03 @ 14:11:47
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

lisa: Precis, jag tänker som du! :) Och ja, det var superskönt!



Kramalin

2009-09-04 @ 08:11:07
URL: http://ekoblogg.blogg.se/
Postat av: Loa

Ja, hellre lite sprit på händerna än svininfluensa!

Jag har beställt hem massa ekohandskum från ekohygien.se både till oss här hemma och till dagis (vi har föräldrakooperativ så vi fixar det mesta själva).

kram

2009-09-04 @ 23:10:44
URL: http://www.ecolocobloggen.blogspot.com
Postat av: Malin Harju på Ekoblogg

Loa: Absolut! Och nu då handskummet kommit har vi ju det såklart! Det var toppen! Bra att ni också beställde det! :)

2009-09-07 @ 09:43:46
URL: http://ekoblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback
RSS 2.0